به گزارش ایرنا، مردم مومن و مذهبی زادگاه امام راحل سال هاست با برگزاری آیین نخل گردانی در عاشورای حسینی نسبت به سالار شهیدان ابراز ارادت کرده و به عزاداری می پردازند.
زادگاه امام راحل امروز نیز در عاشورای حسینی یکپارچه سیاه و ماتم بود و در حالی که مردم این منطقه فریاد یا حسین سر داده بودند آیین نخل گردان را با شکوهتر از هر سال برگزار کردند.
شیفتگان و دلسوختگان سید و سالار شهیدان و 72 شهید کربلا پرده ای دیگر از شیدایی و شیفتگی خود را نسبت به حماسه آفرینان کربلا به نمایش گذاشتند.
نخل گردانی محور عزاداری در روز عاشورا در شهرستان خمین است و عزاداران در حالیکه آیین سینه زنی و نوحه سرایی را سردادند نخل را از محل ‎خود در امامزاده ابوطالب(ع) و از آنجا به سمت میدان 15 خرداد و پس از آن به میدان عاشورا حرکت دادند.
مقدمات برگزاری آیین نخل گردانی از نخستین روز ماه محرم در خمین با نخل بندی در امامزاده ابوطالب (ع) آغاز می شود و حاجت مندان از مناطق مختلف استان مرکزی و شهرهای همجوار به امامزاده می آیند و نخل را با پارچه های سیاه و سبز آذین بندی می کنند.
در صبح روز عاشورا نخل از امامزاده شاهزاده ابوطالب (ع)به سمت میدان 15 خرداد حرکت داده می شود و پس از توقف سه ساعته در این میدان مردم زادگاه امام راحل (ره) با عبور از زیر این نخل، از امام حسین (ع) حاجت می طلبند و برای سلامتی خود و بستگانشان دعا می کنند.
مردم مذهبی و شهید پرور خمین با لباس های سیاه با سینه زنی و زنجیر زنی در قالب هیات های مذهبی خود را به نخل که در میدان 15 خرداد قرار داده شده بود رسانند تا عزاداری کنند.
این نخل با حضور هیات های سینه زن ازمیدان 15 خرداد به سمت میدان عاشورای خمین حرکت داده می شود و در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز جماعت، عزاداران نخل را از میدان عاشورا به سمت آشیانه خود در شاهزاده ابوطالب (ع)برگرداندند.
در شام غریبان نیز مردم خمین شمع به دست به امامزاده ابوطالب (ع)می روند و تا صبح در کنار نخل به سینه زنی و عزاداری می پردازند.
نخل به معنی درخت خرماست و در اصطلاح عامیانه به هر درخت و درختچه ای تزیینی هم نخل می گویند اما در آیین عزاداری اصطلاح نخل به تابوت واره ای می گویند که آن را بر دوش می کشند و این وسیله اتاقکی چوبی و حجیم و به شکل مکعب مستطیل است.
سابقه نخل گردانی در خمین به بیش از 400 سال می رسد و آیین نخل گردانی شهرستان خمین به همراه پنج آیین عاشورایی از استان مرکزی در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست گذاری ثبت کشور(آذرماه سال 91 ) در فهرست میراث معنوی ایران ثبت ملی شد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعتی و به عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.