به گزارش ایرنا، در مرکز استان ، کوچه ها، خیابان ها و میادین مرکز سمنان سیاهپوش شده است و دسته های عزاداری در صفوف به هم پیوسته به سمت امام زاده یحیی (ع) حرکت می کنند تا با تشکیل اجتماع بزرگ در غم شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایش به عزاداری بپردازند.
روضه خوانی در سوگ سالار شهیدان، راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی از جمله آیین های ماه محرم در روز عاشورای حسینی در استان سمنان است.
برپایی خیمه های نمادین کریلا در هر گوشه ای از شهرستان های استان سمنان یادآوری مظلومیت خاندان ابا عبدالله الحسین (ع) در صحرای نینواست و مرذم مومن و متدین این استان با تشکیل دسته های عزداری و ایستگاه های صلواتی در ایام محرم ارادات خود را به این امام همام و خانداش نشان داده اند.
علاوه بر این آیین ها ، اطعام دهی دسته های عزاداری و پرداخت نذورات از جمله مواردی است که در روز عاشورای حسینی به طور چشمگیری در استان انجام می گیرذ و در این ایام حسینیه ها، مساجد، تکایا آماده پذیرایی از عزاداران هستند.
همزمان با روز عاشورای حسینی و شهادت سید و سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش آیین های شبیه خوانی در جای جای استان سمنان برگزار شده است.
گروه های شبیه خوان در این آیین که با استقبال مردم این خطه برگزار شد شکوه واقعه جانسوز کربلا و شهادت فرزند زهرای اطهر (س) را در قالب نمایش تعزیه به تصویر کشیدند.
برپایی آیین شبیه خوانی واقعه کربلا در مناطق مختلف سمنان سابقه دیرینه ای دارد و همه ساله گروه هایی در آستانه ماه محرم تمرین های خود را آغاز کرده و در روزهای محرم به اجرای این هنر دینی می پردازند که برپایی آن در روز عاشورا به اوج می رسد.
در این آیین نمایشی شبیه خوانان احوالات و وقایع مربوط به هر کدام از شخصیت های برجسته واقعه کربلا را از جمله حضرت امام حسین(ع)، حضرت امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت قاسم، حضرت ابوالفضل، حضرت علی اصغر، حضرت علی اکبر، حضرت رقیه و حر بن یزید ریاحی را به نمایش می گذارند.
به گزارش ایرنا ، عزادران حسینی در این استان در ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) و یاران با وفایش در امامزاده ها، مساجد و حسینه ها نماز جماعت برپا می کنند.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.