حسین میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهمیه سواد آموزی استان امسال 2 هزار و 800 نفر است که یکهزار و 300 نفر در دوره سواد آموزی، 500 نفر در دوره انتقال، 500 نفر در دوره تحکیم و 400 نفر اتباع خارجی است و تا کنون 40 و 71 صدم درصد این افراد تاکنون تحت پوشش سواد آموزی این استان قرار گرفته و پیش بینی می شود تا پایان آذرماه بقیه این افراد نیز تحت پوشش قرار گیرند.
وی ادامه داد: استان مرکزی در حوزه تحقق برنامه های سوادآموزی امسال تاکنون توانسته رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: نرخ باسوادی استان بر اساس سرشماری سال 90 حدود 93 و 99 صدم درصد بود که این رقم با 2 و 6 دهم درصد افزایش به 96 و پنج صدم درصد در سال گذشته افزایش یافته است.
میرزایی افزود: استان مرکزی با دارا بودن این میزان نرخ باسوادی رتبه هشتم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی با یادآوری آموزش سواد آموزان در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال، افزود: این افراد 400 ساعت در دوره سواد آموزی، 200 ساعت در دوره تحکیم برای تحکیم آموزش ها و 600 ساعت در دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی است تحت آموزش قرار می گیرند.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: به افرادی که موفق به گذراندن دوره سواد آموزی می شوند یکهزار و 440 ریال به عنوان پاداش، به فرهنگیان همکار به ازای تشکیل یک کلاس هفت نفره معادل 400 ساعت حق التدریس و به آموزش دهندگان نیز به ازای هر نفر حدود هفت میلیون و 600 هزار ریال پرداخت می شود.
میرزایی ادامه داد: در دوره تحکیم نیز که پس از دوره سواد آموزی و برای تثبیت و تحکیم برگزار می شود سواد آموزان 130 ساعت به صورت حضوری و 30 ساعت به صورت غیر حضوری تحت آموزش قرار می گیرند.
وی افزود: در این دوره ما به ازای تشکیل یک کلاس حداقل 10 نفره معادل 100 ساعت حق التدریس فرهنگیان و یک میلیون و 300 هزار ریال پاداش به آموزش دهندگان پرداخت می شود.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در دوره انتقال نیز مابه ازای تشکیل هر کلاس حداقل 12 نفر 600 ساعت حق التدریس به فرهنگیان و برای هر نفر از سواد آموزان که موفق به گذراندن این دوره شوند هشت میلیون و 400 هزار ریال پاداش به آموزش دهندگان پرداخت می شود.
میرزایی گفت: جایگاه استان مرکزی در ارزیابی های صورت گرفته در این حوزه از رتبه 27 و 28 در سال های قبل به رتبه 10 در سال گذشته ارتقا یافته است.
وی افزود: آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری با تشدید فعالیت های در حوزه مسدود کردن مبادی بی سوادی، پوشش صد در صدی تحصیل دانش آموزان در پایه ابتدایی و شناسایی والدین بی سواد و بهره گیری از دهیاران برای شناسایی افراد کم سواد و بی سواد در رستاها محو و نابودی بی سوادی را در دستور کار قرار دارد.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی آشنایی سواد آموزان با دنیای دیجیتال برای نخستین بار در سال جاری در استان را از دیگر اقدام های این معاونت عنوان کرد و گفت: امسال برای نخستین بار 100 نفر از سواد آموزان شهرستان اراک به صورت نمونه تحت آموزش های هفتگانه کار با یارانه قرار می گیرند و سال آینده این آموزش ها در کل استان اجرایی می شود.
میرزایی مهارت خواندن با خانواده، کتابخوانی، انشاء نویسی و آموزش مهارت های ارتباطی را از دیگر برنامه های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری برای ارتقای سواد و فرهنگ عمومی در استان عنوان کرد.
32 هزار و 229 بی سواد و کم سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.