«داود طالبی» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حجم خاکریزی طرح‌های آبخیزداری محلات ۲۷ هزار متر مکعب است.
وی اظهار داشت:حوزه آبخیز بزیجان شامل طرح بند ترمیمی خاکی با توان آبگیری ۵۰ هزار مترمکعب و احداث ۱۵ بند گابیونی با حجم ۸۰۰ مترمکعب می شود. 
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت: بند خاکی در حوزه آبخیز نینه با حجم آبگیر ۲۵ هزار مترمکعب در دیگر طرح‌های آبخیزداری محلات است.
طالبی ادامه داد: این طرح ها در پی بارش‌های سیل آسای بهار امسال و تخریب قسمتی از سازه‌های آبخیز در سطح شهرستان اجرا شد.
وی، پیشگیری از حرکت روان آب ها و جلوگیری از سیل در مناطق پایین دست حوزه ها را از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری در محلات بیان کرد.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات افزود: این‌گونه بندها سبب تغذیه آب های زیرزمینی و افزایش آبدهی قنوات و چاه ها نیز می شود.
طالبی گفت: ساخت بندهای اصلاحی از راه‌های مبارزه مستقیم با فرسایش خاک است که این سازه‌ها در بستر آبراهه‌ و عمود بر جریان ساخته می‌شوند و سرعت آب و قدرت فرسایش روان آب را در اثر کاهش شیب بستر تقلیل می‌دهند.
وی اضافه کرد: این‌گونه بندها در محل‌هایی که امکان مهار آب‌های سطحی و روان آب حاصل از بارندگی نیست، ایجاد می‌شوند.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات افزود: ۱۰۱بند خاکی، ۳۰ بند سنگ و ملاتی، ۱۸۵ توری سنگی و ۳۵۵ مورد خشکه چین از سال ۷۱ تاکنون در این شهرستان اجرایی شده است.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی ۱۸۶ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد که ۱۴ هزار هکتار آن را مراتع غنی، ۴۵ هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه مراتع فقیر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.