«رضا عظیمی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۲ هزار و ۷۰۰ نقطه طرح با ظرفیت ذخیره‌سازی ۸۷ میلیون متر مکعب روان‌آب در حوزه‌های آبخیز استان مرکزی وجود دارد که در بارندگی‌های امسال، ۳۵ درصد این سازه‌ها آبگیری شده‌است.

وی ادامه داد: ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی در طرح‌های آبخیزداری استان مرکزی با هدف جلوگیری از بروز سیلاب، کنترل آب‌های سطحی، فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های زیر زمینی انجام می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: ۱۴ طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال همزمان با دهه مبارک فجر در این استان به بهره برداری رسید و با بهره برداری از این طرح‌ها یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب به حجم ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی استان افزوده شد.

عظیمی ادامه داد: ۵۲۰ خانوار در ۲۶ روستای شهرستان های شازند، اراک، دلیجان، خمین، زرندیه، ساوه، تفرش و کمیجان از مزایای این طرح‌ها بهره مند شدند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی ۱۱ طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در حوزه آبخیز استان مرکزی آغاز شده که با بهره برداری از این طرح ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع به حجم کنترل روان‌آب‌های سازه‌های آبخیزداری استان افزوده می‌شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.