« رضا عظیمی » روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 12 هزار و 700 سد، آبگیر سنگی، ملاتی و خشکه چین با ظرفیت 100 میلیون مترمکعب برای کنترل رواناب های سطحی در هربار بارش استان مرکزی وجود دارد که در روزهای گذشته 80 میلیون متر مکعب رواناب توسط این سازه ها کنترل و تغذیه شده است.
وی ادامه داد: با کنترل این میزان رواناب اکنون تمامی سازهای آبخیزداری استان مرکزی سرریز کرده اند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با یادآوری خسارت های جاری شدن سیلاب در برخی شهرستان های استان گفت: 2 بند « دپویی» که دهه 60 در شهرستان کمیجان ایجاد شده بود، تخریب و نیازمند بازسازی هستند.
عظیمی خاطر نشان کرد: در راستای مقابله سیلاب سال گذشته فعالیت های آبخیزداری در 31 حوزه آبخیز استان مرکزی انجام و چهار بند خاکی، یک مورد سنگ و ملات، 80 مورد گابیون بندی ایجاد و 2 مورد بند خاکی نیز بازسازی شد.
وی ادامه داد: با اجرای این عملیات ها 800 هزار متر مکعب به ظرفیت های آبخیزداری استان مرکزی افزوده شد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اختصاص 400 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری به این استان خبر داد و گفت: با تختصیص این اعتبارات بقیه طرح های آبخیزداری برای مقابله با سیلاب در سطح 31 حوزه آبخیزداری استان اجرایی می شود.
عظیمی افزود: با توجه به اجرای طرح های آبخیزداری در سرشاخه رودخانه ها، ایجاد این سازه ها نقش مهمی در کاهش سرعت رواناب ها داشته و با ذخیرسازی رسوبات نقش مهمی در کاهش قدرت حمل و تخریب رواناب ها برعهده دارند.
وی یاد آور شد: با وجود بارندگی 70 میلیمتری در شهرستان اراک، ایجاد سازه های آبخیزداری در دره گردو و حوزه قره کهریز رواناب های این منطقه را کنترل و مانع از بروز تخریب در سطح این شهرستان شدند.
وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به فعالیت های آبخیزداری در سطح استان ها نیاز است تمامی دستگاه ها و ادارت مربوطه همراهی کامل را با اداره کل منابع طبیعی برای اجرای این طرح ها داشته باشند.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.