به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، روسای دانشگاه های استان مرکزی در نشستی مشترک با کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص نظام آموزشی استان مرکزی، مشکلات و چالش های خود را با رئیس و سایر اعضای این کمسیون در میان گذاشتند.

مشکلات جدی دانشگاه اراک در تأمین و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها

رئیس دانشگاه اراک در این نشست با بیان اینکه بیش از 95 درصد از مشکلات آموزشی در سطح کشور به مسائل اقتصادی و ناکافی بودن بودجه های در نظر گرفته شده بر می گردد، اظهار کرد: ما از اعضای کمیسیون تقاضا داریم تا از مصوبه ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور حمایت های لازم را انجام دهند؛ چرا که دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، الزاما از مسیر علم و دانش عبور می کند.

دکتر سعید حمیدی، تاکید کرد: اگر بتوانیم در قانون مالیات بر ارزش افزوده، یک واحد درصد به سهم دانشگاه ها اضافه کنیم و این اعتبارات را صرفا به خرید و تجهیز امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه ها اختصاص دهیم، توان دانشگاه ها به شدت افزایش می باید؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها در جهت تأمین و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های خود با مشکلات متعددی روبرو هستند و به حمایت و پشتیانی مسئولین ذی ربط نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن 50 یا 60 دانشگاه قدر و توانمند می تواند اقتصاد کشور را متحول کند، ادامه داد: آئین نامه هیأت امنای دانشگاه ها نیازمند یک بازنگری جدی و اساسی است و در حال حاضر با وجود چنین شرایطی امکان فعالیت هیأت امناها در حد دانشگاه های توسعه یافته دنیا وجود ندارد. همچنین سقف حقوق اساتید و اعضای هیأت علمی دل نگرانی شدیدی را در بین جامعه دانشگاهیان ایجاد کرده است که امیدواریم برای این مهم نیز تدابیر لازم اندیشیده شود؛ چرا که بی توجهی به این موضوع می تواند برای اساتید و اعضای هیأت باسابقه دانشگاه های آسیب زا باشد.

حمیدی با بیان اینکه دانشگاه اراک در طی چندین سال گذشته در راستای پیگیری و جذب پروژه های عمرانی تلاش مجدانه ای داشته است، تاکید کرد: خوشبختانه در چند ساله اخیر به اندازه 45 سال گذشته توانسته ایم بودجه های لازم را در جهت تکمیل پروژه های عمرانی دانشگاه جذب کنیم، اما با این شرایط هنوز هم در راستای تکمیل برخی از پروژه های عمرانی و تأسیسات زیربنایی خود نیازمند یک پل ارتباطی هستیم. تقاضا داریم تا در بودجه سال 99، حداقل مبلغ 20 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام دانشگاه اراک به این دانشگاه اختصاص داده شود تا بتوانیم امکان استفاده دانشجویان را از این فضاهای آموزشی و رفاهی جدید فراهم کنیم.

افزایش دوبرابری پذیرش دانشجویان پزشکی کارشناسی شده نیست

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک، کمبود فضاها و سرانه آموزشی را از جمله مشکلات مشترک دانشگاه ها دانست و افزود: ما در دانشکده های ساوه و خمین و حتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و در حال حاضر تنها 20 هزار متر مربع فضای آموزشی در شهرستان اراک داریم که بر اساس استاندارد، این میزان باید در حدود 3 برابر مقدار کنونی خود باشد.

سید محمد جمالیان، اضافه کرد: از طرفی مشکل کمبود فضاهای آموزشی سبب شده است تا کلاس های درس این دانشگاه با ازدحام بیش از حدی مواجه شود و از طرف دیگر نیز استقبال خوب دانشجویان از رشته های پزشکی و پیراپزشکی مشکلات ما را در این زمینه دو چندان کرده اند. هم اکنون بسیاری از دانشگاه های سطح کشور صندلی های خالی زیادی دارند که در این راستا، تصویب قانونی مبنی بر امکان استفاده دانشگاه ها از امکانات و فضاهای آموزشی سایر دانشگاه ها، می تواند در جهت رفع چنین مشکلاتی و تأمین منافع دانشگاه ها بسیار تاثیرگذار باشد.

وی اعمال محدودیت سقف حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه ها را تهدیدی برای جامعه دانشگاهیان دانست و افزود: در صورتی که چنین موضوعی به تصویب برسد، یقینا وضع دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی به مراتب بدتر می شود و حتی این امکان وجود دارد تا ظرفیت برخی از رشته ها به طور کلی خالی شود. اعمال چنین سقفی در میزان حقوق اساتید، چیزی جز کاهش انگیزه و تبعات اجتماعی در حوزه های درمان و آموزش را به دنبال نخواهد داشت و باید برای این مهم فکری شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه بودجه های فرهنگی دانشگاه ها، حتی کفاف تأمین غذای دانشجویان را نیز نمی دهد، خاطر نشان کرد: ما مجبوریم در این جنگ فرهنگی که دانشجوی ما نیاز به انجام کارهای فرهنگی دارد، از بودجه فرهنگی خود برداریم و آن را صرف تأمین غذای دانشجویان کنیم؛ مطمئنا رفع چنین موضوعی که حتی گاها به یکی از اصلی ترین دغدغه های روسای دانشگاه های نیز تبدیل می شود، نیازمند تدبیر و توجه ویژه مسئولین است.

وی افزود: ما در ماه گذشته مجبور شدیم برای تأمین حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه، از درآمدهای اختصاصی دانشگاه که صرفا باید در جهت تأمین نیازهای درمانی و دارویی هزینه شود، برداشت کنیم که مطمئنا اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، روزی می رسد که ما برای تأمین دارو و امکانات درمانی خود نیز به مشکل برمی خوریم.

جمالیان با اشاره به بحث افزایش دو برابری پذیرش دانشجویان پزشکی، بیان کرد: این موضوع به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست؛ چرا که ما در حال حاضر به هیچ عنوان کمبود پزشک نداریم و تنها پزشکان به دلیل عدم انگیزه کافی از حضور در برخی مناطق خودداری می کنند. وارد کردن ظرفیت دو برابری به دانشگاه هایی که فضاهای آموزشی آنها کفایت مباحث آموزشی را ندارد، منجر می شود تا به دانشجویان لطمه جدی وارد شود و سطح کیفی آموزش نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

دانشگاه صنعتی اراک حلال بسیاری از مشکلات معدنی استان مرکزی

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اراک نیز در این نشست با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی اراک از الزامات استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی کشور است، اظهار کرد: استان مرکزی از لحاظ تنوع محصولات صنعتی رتبه اول کشور را داراست و از حیث تعداد صنایع مادر نیز رتبه دوم کشور قرار می گیرد که این مهم سبب شده است تا استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور شناخته شود.

حمیدرضا رضایی آشتیانی ادامه داد: در حال حاضر 22 دانشگاه صنعتی در سطح کشور وجود دارد که اگر بخواهیم تنها 4 دانشگاه صنعتی را باقی بگذاریم، مطئمنا دانشگاه صنعتی اراک به دلیل شرایط ممتاز خود و قرارگیری در استانی با چنین پتانسیل های علمی و صنعتی بالا، یکی از این چهار دانشگاه خواهد بود.

وی بر ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه و روی آوردن صنایع به تکنولوژی و فناوری های نوین تاکید کرد و افزود: خوشبختانه ما در این مدت زمان محدود توانستیم چهار مرکز تحقیقاتی را با همکاری صنایع بزرگ استان راه اندازی کنیم که مرکز تحقیقات آلومینیوم با شرکت ایرالکو و مرکز تحقیقات صنایع فلزی با شرکت ماشین سازی اراک از جمله این مراکز تحقیقاتی هستند که همگی در راستای افزایش تعاملات صنعت و دانشگاه راه اندازی شده اند.

رضایی آشتیانی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اراک به دلیل پتانسیل های بالای خود در حوزه معدن و علوم زمین می تواند بسیاری از مشکلات معدنی استان را حل کند، گفت: فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اراک با چشم انداز توسعه علمی کشور و مأموریت گرایی کیفی دنبال می شود که امیدواریم با پیشبرد اهداف خود بتوانیم در راستای کاهش مشکلات جامعه و صنعت گام های موثری را برداریم.

سرپرست دانشگاه صنعتی اراک با تاکید بر اینکه کمبود فضای فیزیکی این دانشگاه یکی از عمده ترین مشکلات این مجموعه آموزشی در جهت افزایش تعاملات خود با صنعت و راه اندازی مراکز تحقیقاتی جدید در این دانشگاه است، تصریح کرد: امیدواریم با حمایت های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، بحث الحاق دانشگاه صنعتی اراک با سایت مجاور دانشگاه آزاد و همچنین بودجه مورد نیاز این دانشگاه به زودی حل و فصل شود تا بتوانیم در آینده تحولات شگرفی را در این دانشگاه صنعتی شاهد باشیم.

کمبود نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان بیداد می کند

رئیس پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان اراک در این نشست مشترک تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان محل ساخت شخصیت فرهنگیان است و مطمئنا بدون توجه به دانشگاه فرهنگیان، سند تحول آموزش و پرورش محقق نمی شود.

سعید فخاری با بیان اینکه 100 درصد دانشجویان این دانشگاه در آینده استخدام وزارت آموزش و پرورش خواهند شد، افزود: دانشگاه فرهنگیان اراک در حال حاضر در مجموع دو پردیس شهید باهنر و پردیس حضرت زینب کبری (س)، تعداد هزار و 400 دانشجو پیوسته و 700 مهارت آموز دارد که با توجه به فرسودگی ساختمان ها و کمبود نیروی انسانی در این مجموعه آموزشی، در این زمینه با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم هیأت امنای این دانشگاه در سال گذشته، خاطر نشان کرد: متاسفانه کمبود نیروی انسانی در این دانشگاه بیداد می کند و با وجود این تعداد دانشجو، تنها 69 نفر نیروی اداری و 9 عضو هیأت علمی در این دانشگاه فعالیت می کنند.

آمادگی دانشگاه آزاد اراک جهت خدمات رسانی به سایر دانشگاه ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، با بیان اینکه در حال حاضر در این مجموعه آموزشی، 12 واحد دانشگاهی، 4 مرکز آموزشی و 3 آموزشکده سما وجود دارد، گفت: این دانشگاه مجموعا 24 هزار دانشجو، 800 عضو هیأت علمی و 1200 کارمند دارد و از امکانات آموزشی، رفاهی و آزمایشگاهی برجسته ای نیز برخوردار است.

عباسعلی حیدری با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش می تواند در راستای تأمین نیروهای مورد نیاز خود علاوه بر استفاده از پتانسیل های دانشگاه فرهنگیان، از ظرفیت سایر دانشگاه ها نیز بهره ببرد، افزود: معمولا دانشگاه فرهنگیان نمی تواند کفاف نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را بدهد که به همین منظور آموزش و پرورش می تواند از ظرفیت سایر دانشگاه ها نیز برای گذراندن دوره آموزشی یک ساله دانشجویان استفاده کند. دانشگاه آزاد اسلامی اراک به عنوان یکی از سرمایه های ملی این مملکت، با وجود 800 عضو هیأت علمی خود این آمادگی را دارد تا مطابق با همان سرفصل های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان، هر ساله در حدود 20 هزار دانشجو را برای گذراندن این دوره آموزشی یکساله، به خدمت بگیرد و امکانات خود را نیز در اختیار سایر دانشگاه های استان قرار دهد.

وی با اشاره به زمین هایی که وزارت راه و شهرسازی برای تداوم فعالیت های آموزشی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک قرار داده است، گفت: بر اساس قرارداد این امکان در اختیار ما قرار داده شده است تا در حدود 40 درصد از این محوطه را ساخت و ساز کنیم. متاسفانه پس از صرف هزینه های بسیار و ساخت و سازهای متعدد در این زمین، هنوز سندی برای این زمین در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده نشده است که امیداریم با حمایت های کمیسیون مربوطه و وزارت علوم، به زودی این مشکل برطرف شود و شاهد روزی باشیم که مراکز آموزش عالی از این تطابق عرصه و اعیان معاف شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اراک در پایان سخنان خود خواستار نگاه یکسان وزارت علوم به دانشگاه های آزاد و سایر مراکز آموزش عالی شد.

تبدیل وضعیت نیروهای شاغل، اصلی ترین مشکل دانشگاه پیام نور استان

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی با بیان اینکه این دانشگاه در هر دوره ای که نیاز بوده، خدمات ویژه خود را ارائه داده است، اظهار کرد: این دانشگاه توانسته تا کنون سطح آموزش عالی را کشور توسعه دهد و امکان آموزش و تحصیلات عالیه را نیز برای نقاط محروم کشور نیز فراهم کند.

علی اکبر ملکی راد با اشاره به اینکه بر اساس آمار وزارت علوم، این دانشگاه توانسته است تا عملکرد خوبی را از خود در طی چندین سال گذشته به جای بگذارد، گفت: خوشبختانه این دانشگاه در سطح کشور در حوزه های فرهنگی، ورزشی و هنری از جایگاه خوبی برخوردار است و توانسته است تا هر ساله در حدود 30 درصد از قبولی های کارشناسی ارشد را به خود اختصاص دهد.

ملکی راد به تفاهم نامه هایی که این دانشگاه با سازمان فنی و حرفه ای استان به منظور افزایش سطح تعاملات صنعت و دانشگاه امضا کرده است، اشاره کرد و افزود: ما سعی داشته ایم تا در کنار آموزش های خود، مهارت آموزی را نیز به دانشجویان بیاموزیم تا این افراد پس از فارغ التحصیلی بتوانند از توانایی های خوبی برای ورود به بازار کار و صنعت برخوردار باشند.

وی تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در این مجموعه را از اصلی ترین مشکلات این دانشگاه دانست و اضافه کرد: متاسفانه در برخی از نقاط استان مانند شهرستان محلات، امکانات آموزشی کافی برای ادامه تحصیل دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر وجود ندارد که امیدواریم با وجود پتانسیل های لازم و توسعه تجهیزات تکمیلی دانشگاه پیام نور بتوانیم، خدمات ارزنده تری را به نسبت گذشته ارائه دهیم. همچنین در تکمیل برخی از پروژه های دانشگاه نیز با مشکلاتی روبرو هستیم که امیدواریم با همت مجموعه ملی و استانی بتوانیم این طرح های نیمه تمام را که بعضا پیشرفت بالای 70 درصدی داشته اند را نیز به اتمام برسانیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی و رئیس پارک علم و فناوری استان نیز به بیان نقطه نظرات و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.