طرح کارورزی را دولت یازدهم سال گذشته نهایی کرد و این طرح از اردیبهشت ماه امسال با هدف جذب دانش آموختگان بیکار از دوره کاردانی تا دوره دکترا با حمایت وزارت کاردر بنگاه های اقتصادی خصوصی و تعاونی در کشوراجرا شده است.
بر اساس این طرح دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ ساله تا ۳۲ ساله (با احتساب ۲سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی به کار گرفته می شوند و دولت بخشی از هزینه کارورزی و بیمه آنان را پرداخت می کند.
علی درویش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ در حال حاضر کارگاه های تولیدی و مراکز اشتغال این شهرستان گنجایش جذب دانش آموختگانی که براساس این طرح تاکنون آموزش دیده اند را ندارد و بنابراین برای حل این مشکل باید بسترهای لازم برای کارآفرینان جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود.
وی با بیان اینکه تاکنون 400 نفر از دانش آموختگان در سامانه طرح کارورزی ثبت نام کرده اند گفت : این در حالی است که تاکنون تعداد 20 واحد شغلی و کارگاهی در قالب این طرح به عنوان «واحد پذیرنده» ثبت نام کرده اند.
رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی چالوس گفت :‌ دست کم 17 نفر از این افراد پس از مهارت آموزی به تناسب رشته تحصیلی شان پس از طی دوره آموزشی چهار الی شش ماه جذب بازار کار شده اند .
درویش ، ‌پوشش بیمه مسئولیت مدنی کارورزان در دوره کارورزی از سوی دولت ، واریز کمک هزینه آموزشی به حساب کارورز ، بهره مندی کارفرما از مزایای معافیت بیمه ای ، امکان پذیرش یک نفر کارورز به ازای هر سه نفر شاغل در واحدهای پذیرنده از مهم ترین مزیت های این طرح معرفی کرد.
وی ، تصور نادرست کارفرمایان از واژه کارورزی و اینکه در پی جذب کارورز برای او تعهدی از لحاظ اشتغال و بیمه تامین اجتماعی ایجاد شود از دیگر مشکلاتی است که غالب کارفرمایان از چنین اتفاقی استرس و بیم دارند و باید چنین ابهامی با آگاه سازی بیشتر رفع شود.
رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی چالوس ، نقش دستگاه های اجرایی دخیل در حوزه اشتغال مانند جهاد کشاورزی ، بسیج سازندگی ، کمیته امداد امام خمینی (ره ) ، بهزیستی ، صنعت ، معدن و تجارت در حوزه ایجاد باورعمومی و اعتماد سازی نسبت به مزیت های این طرح را بسیار موثر دانست.
دولت در مرحله اول اجرای این طرح 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار جهت مشوق های کارورزی و پرداخت حق بیمه برای حدود 150 هزار نفر اختصاص داده است.
گزارش های غیررسمی حاکیست که بیشترین تعداد بیکاران مازندران را تحصیل کردگان دانشگاهی تشکیل می دهند.
پیش از این سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران از بیکاری دستکم 17 هزار دانش آموخته بخش کشاورزی در این استان خبر داده بود.
شهرستان چالوس با جمعیتی دست کم 129 هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.