مازندران ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که با حدود ۱۵۰ هزار حلقه چاه آب تغذیه می شوند. حدود ۹۰هزار حلقه از این تعداد چاه آب کشاورزی مجاز هستند ، ۵۷ هزار عدد در مرحله تعیین تکلیف وضعیت قرار دارند و حدود سه هزار حلقه نیز غیر مجاز محسوب می شوند.

گزارش شرکت توزیع برق منطقه ای مازندران حاکیست که سال گذشته پنج هزار و ۱۶۱ مشترک به بخش کشاورزی استان اضافه شدند که از این تعداد چهار هزار و ۵۰۸ مورد درخواست دریافت کنتور و وصل شدن به برق برای رفع نیاز چاه‌های آب کشاورزی بود.

برق دار شدن یا استفاده از انرژی برق در چاه‌های کشاورزی مازندران و خروج سوخت‌های فسیلی از این بخش ، یکی از طرح های آب منطقه ای ، توزیع برق و جهاد کشاورزی در یک دهه اخیر بوده است. این طرح نه تنها چاه‌های کشاورزی مازندران را به ساماندهی رساند، بلکه کشاورزان را از مشکلات دایمی تامین سوخت های فسیلی برای پمپ های سنتی نیز خلاص کرد.

بر اساس آمار شرکت توزیع برق مازندران که یکی از ۲ شرکت توزیع برق استان است ، حدود ۱۱۰ هزار حلقه از مجموعه چاه های کشاورزی مازندران در محدوده جغرافیایی زیر پوشش این شرکت قرار دارد و بقیه تحت پوشش شرکت توزیع برق غرب استان است.

همچنین حدود ۸۰ هزار مشترک برق کشاورزی در حوزه شرکت توزیع برق مازندران وجود دارد که از این تعداد ۲۵ هزار مشترک مربوط به چاه های آب کشاورزی است که با استفاده از انرژی برق برای اراضی خود آب تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال ۹۸ تعداد چهار هزار و ۵۰۸ حلقه چاه کشارزی استان برق دار شد که بیشترین میزان در سال‌های اخیر بوده است.

رضا غفاری با اشاره به اینکه برق دار شدن چاه های کشاورزی از اولویت های شرکت توزیع است ، افزود : این کار برای کشاورزان نیز سودآور است و با توجه به تعرفه‌های انرژی بخش کشاورزی که دولت تدارک دیده، هزینه آنان را کاهش خواهد داد.

وی مهم ترین دغدغه برق رسانی به چاه های کشاورزی را نبود شبکه توزیع و تیرک های برق عنوان کرد و گفت : خوشبختانه در سال های اخیر تا حدودی راه حل این مشکل هموار شده و با توجه وجود تیرک های برق از قبل در منطقه ، ایجاد شبکه جدید بسیار کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت : بر اساس تفاهم نامه وزارت نیرو و شرکت نفت نیز تسهیلات خوبی برای تیرک کشی ها در سال ۹۸ مصوب شد که این طرح در سال ۹۹ نیر تداوم خواهد داشت.

وی استقبال از برق دار کردن چاه‌های کشاورزی مازندران را مثبت توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه مازندران بیشتری حلقه چاه آب را در کشور دارد ولی جزو پنج استان پیشرو کشور در استفاده از برق برای استخراج آب است.

پیوستن ۳۰ واحد صنعتی به مشترکین برق مازندران

غفاری همچنین گفت که سال گذشته ۳۰ مشترک صنعتی به خانواده مصرف کنندگان انرژی مازندران پیوستند که البته بیشتر آنها واحدهای تولیدی صنعتی جدید بودند.

وی افزود : چند مورد از این تعداد نیز به دلیل افزایش تولید یا توسعه واحد صنعتی ارتقای انرژی داده و انشعاب بیشتر دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران به افزایش ۴۳ هزار و ۴۷۲ مشترک جدید به شبکه توزیع برق مازندران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۶ هزار و ۸۳۰ کنتور مربوط به بخش خانگی بود.

غفاری با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مشترکان برق این شرکت به یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۱۹۸ کنتور رسیده است ، افزود : مصرف مشترکان در فروردین ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز یک درصد افزایش داشت. 

به گفته  او در فروردین سال ۹۸ میزان مصرف مشترکان ۴۴۷ هزار و ۷۶۴ مگاوات ساعت بود که در سال ۹۹ این میزان به ۴۵ هزار و ۱۱۵ مگاوات ساعت رسیده است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.