مهدی غیب الهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان تولید با عملکرد 15 تن و در بعضی باغ ها تا 30 تن در واحد سطح توسط هزار خانوار کشاورز و باغدار این شهرستان برداشت شد.
این مسئول ارشد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: امسال به دلیل شیوع آفت کرم گلوگاه انار، پوسیدگی محصول و تداوم پدیده خشکسالی میزان تولید نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش دارد.
وی افزود: ارقام انارهای مرغوب منطقه شیرین، ترش، میخوش و ملس است که باغداران بخشی از محصول را علاوه بر تازه خوری و عرضه در استان های همجوار ، مقداری آن را به رب سنتی مرغوب فراوری کردند.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: هفت هزار هکتار در این شهرستان به محصولات باغی اختصاص دارد که از این میزان سه هزار هکتار آن به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
وی بیان کرد: خشکسالی و کم آبی عمده مشکل کشاورزان منطقه است که بهترین روش آبیاری برای باغ ها ، آبیاری نوین است.
وی افزود: توسعه و ساماندهی مدرن شبکه آبیاری برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید، تغییر الگوی کاشت و محدود کردن کشت محصول کشاورزی برای حفظ آب موجود است که در این ارتباط تلاش می شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بیان کرد: امسال با وجود دوام تبعات خشکسالی و کم آبی و با توجه به عملکرد خوب یک باغدار به عنوان انار کارنمونه استان انتخاب شد.
وی افزود : احمد رشیدی ساکن روستای مریم آباد بخش مرکزی ابرکوه توانست میزان تولید را به پنج برابر متوسط عملکرد استان افزایش دهد.
همچین رشیدی به خبرنگار ایرنا گفت: با به کارگیری فنون جدید کشاورزی و توانمندی های خود در بخش کشاورزی و باغی توانست؛ عملکرد خود را در هر هکتار به 132 تن در هکتار برساند .
وی خاطر نشان کرد: از سه هکتار، 396 تن انار شیرین شهباز و میخوش عقدایی برداشت شد.
وی با به کارگیری توصیه های فنی کارشناسان و مبارزه غیر شیمیایی با کرم گلوگاه انار و تغذیه مناسب، علت موفقیت خود را در تولید پنج برابری انار بیان کرد.
سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیرکشت بیش از 190 هزار تن محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید می شود.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.