به گزارش ایرنا، همزمان با سراسر کشور، مردم مازندران در ایام شهادت امام حسین (ع) رسوم و آیین خاصی برگزار می‌کنند که از جمله ان عباس خوانی و گرداندن علم است. 

یک پژوهشگر فرهنگ بومی گفت: "عباس خانی" (عباس خوانی) یک نوع رجزخوانی و در واقع یک مقام از تعزیه است که در مازندران اجرا می‌شود.

علی رمضانی پاجی با بیان اینکه عباس خوانی در مقام حضرت ابوالفضل (ع) است، افزود: "منم آن عباس دلاور/پسر حیدر صفدر/ منم آن شیر علمدار/ پسر حیدر کرار" اشعاری است که در عباس‌خوانی با صدای بلند و در مقام شور و با زبان فارسی خوانده می‌شود.

وی اظهار کرد: این مقام از تعزیه تا ۱۷ ضرب دارد و با سینه‌زنی همراه است و سینه‌زنان با نوعی برخواستن از زمین به صورت یک پا، سینه‌زنی کرده و با تعزیه‌خوان همراهی می‌کنند.

این پژوهشگر با اشاره به برگزاری سنت "علم گردش" (گرداندن علم به شکل خانه به خانه) در فرهنگ مردم مازندران، تصریح کرد: مازندرانی‌ها هفتمین روز از محرم را روز ورود عاشورائیان به دشت کربلا می‌دانند و سنت گرداندن علم را در این روز برگزار می‌کنند.

رمضانی با بیان اینکه قبل از " علم گردش" ، مراسم "علم رخت کنی"(پوشاندن رخت عزا بر تن علم) انجام می‌شود به این شکل یک علم که چوبی است و به نیت پنج تن آل عبا، پنج انگشت بالای آن نصب است را رخت می‌بندند و در وسط حسینیه قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: پس از آن این علم به همراه هیات عزاداری در محله گردانده شده و وارد خانه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چنانچه صاحبخانه نذری داشته باشد اعم از ذبح قربانی و یا موارد دیگر در این روز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: صاحبخانه از هیات عزاداری پذیرایی می‌کند و چنانچه خانواده‌ای در خانه بیمار داشته باشد با تبرک علم، طلب عافیت انجام می‌شود.

رمضانی گفت: این سنت بیشتر در شرق مازندران و اغلب در روستاها برگزار می‌شود و روستاییان آبی که با علم تبرک می‌کنند را برای برکت در کشت، به زمین‌های زراعی می‌ریزند.

/ ۱۸۹۹/۹۹۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.