به گزارش ایرنا برخی هیات های عزاداری به استناد بعضی روایات که در آنها نقل شده عروسی حضرت قاسم در کربلا بوده است، در شب ششم محرم سفره عقد می چینند و به یاد فرزند نخستین امام شیعیان به عزاداری می پردازند.

خبرنگار ایرنا پنجشنبه شب همزمان با شب ششم محرم الحرام به برخی تکایای سطح شهر تهران سر زد تا از نزدیک در جریان عزاداری ها همزمان با این شب قرار گیرد.

هیات های عزاداری در شب ششم شکل و شمایلی متفاوت تر از شب های دیگر دارند؛ نُقل و شکلات در بیشتر هیات ها به چشم می خورد و سفره عقدی که به شکل نمادین به یاد حضرت قاسم پهن می شود.

از جمله این هیات ها ، تکیه «آل طه» واقع در خیابان معلم تهران است؛ از سمت خیابان شریعتی که وارد این خیابان شوید می توانید این هیات را ببینید که هرشب در ایام عزاداری سالار شهیدان میزبان خیل عظیم عزاداران است.

جمعیت زیادی از شهروندان به دور سفره عقد جمع شده اند تا در جریان چند و چون علت گسترانیدن این سفره قرار گیرند؛ بیشتر حاضران اما افرادی هستند که هرسال به اینجا می آیند تا نذرشان را ادا کنند زیرا می گویند در سال های قبل در همین هیات نذر کرده اند و جواب گرفته اند.

تعدادی جوان هم با استفاده از سبدهای گل و ظرف های حنا در کنار بسته های شکلات، سفره را تزیین می کنند.

یکی از دختران جوان که در کار طراحی این سفره عقد بود به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته از حضرت قاسم حاجتم را گرفتم و امسال آمده ام تا در تزیین سفره مشارکت کنم.

زوج جوانی نیز با سبدی پر از گل و شکلات آمده بودند و می گویند که پارسال برای نخستین بار به این هیات آمدند و نذر کردند تا بچه دار شوند و امسال با فرزندشان به اینجا آمده اند تا نذرشان را ادا کنند.

جوانی دیگر با چراغ های رنگی در دست سر می رسد، می گوید: این برنامه ها و مناسبت ها بهانه ای است تا بدانیم بر سر اهل  بیت پیامبر (ص) چه آوردند و ما کجا هستیم.

شور و حالی در هیات برپاست؛ عده ای در حال پذیرایی با چای و شیرینی برای عزاداران هستند و بیشتر حاضران مشغول عزاداری که هیات کم کم آماده حرکت می شود.

زنجیرها را توزیع می کنند و حرکت دسته عزاداری نیز شروع می شود.

صدای طبل ها بلند می شود و دسته راه می افتد؛ از همه سنین در صف عزاداران ایستاده اند از کودکان خردسال تا بابابزرگ ها؛ هرکدام با ظاهری متفاوت گردهم آمده اند و در عزای حسینی دست ها را بر سینه و زنجیرها را بر شانه می زنند.

به گفته سرپرست هیات آل طه این هیات از سال ۷۷ فعالیت خود را شروع کرد و هرشب در این ایام تا پایان شب هفتم شهادت امام حسین(ع) برنامه عزاداری دارد.

یکی از عزاداران، بانوی میانسالی است که همراه با جمعیت حاضر در کنار هیات ایستاده؛ به خبرنگار ایرنا می گوید: سفره عقد را هرسال پسر و دخترم درست می کنند و نذر کرده اند که این کار را انجام دهند.

با گذشت عقربه های ساعت از ساعت ۲۳ عزاداری هم به اوج خود می رسد و میزبانان در هیات، شاخه های گل مریم را به عزاداران اهدا می کنند؛ سینی پر از گل های پرپر شده و نُقل و حنا در دست جوان هاست و میان عزاداران می گردانند.

مداح همچنان مدیحه سرایی می کند و دعای آخر عزاداری قرائت می شود.

عزاداران یکی یکی هیات را ترک می کنند و به یاد حضرت قاسم خیابانی پر از گلبرگ های پرپر شده سفید و قرمز را برای شهر برجا می گذارند.

تهرام/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.