به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر امامزاده عبدالله یکی از 58 نقطه شهری استان مازندران و در بخش شهرستان آمل قرار گرفته است که پس از اجرای طرح هادی شهری، در سال 1391 از منطقه شهری آمل خارج و به عنوان شهری مستقل شناخته شد.
به دلیل مدیریت شهرداری آمل در گذشته بر منطقه کنونی شهری امامزاده عبدالله، برخی از تاسیسات خدماتی شهرداری آمل پس از جداسازی شهری در منطقه امامزاده عبدالله قرار گرفت که یکی از این تاسیسات آرامستانی بود که در قسمت شمالی بقعه مبارکه امامزاده عبدالله قرار دارد.
مدیریت این آرامستان در گذشته با سازمان آرامستان شهر آمل بود تا اینکه تفکیک شهری مدیریت این مجموعه را با چالش روبرو ساخت و چندی پیش نیز چالش بر مدیریت این مجموعه 2 شهرداری را به رویارویی با یکدیگر کشاند.
در سال 94 با بالا گرفتن جدال 2 شهرداری برای مدت کوتاهی شاهد ترافیک مردگانی بودیم که جا برای دفع شدن نداشتند و برخی از مردم محل در اعتراض به مدیریت شهرداری آمل در ورودی های آرامستان را با خاک و شن بستند.
این غائله در همان سال با امضای تفاهم نامه ای مابین 2 شهرداری ختم به خیر شد، تا اینکه اخیرا شاهد رویارویی لفظی بین 2 شهرداری هستیم که هر کدام دیگری را به نقض حریم و قانون شکنی متهم می کنند.
**شهرداری آمل به تعهدات خود عمل نمی کند
رئیس شورای شهر امامزاده عبدالله با اشاره به وجود آرامستان امامزاده عبدالله در مرکز این شهر گفت: پس از شهر شدن امامزاده عبدالله در سال 91، همچنان استفاده از آرامستان این شهر از سوی شهرداری آمل ادامه پیدا کرد.
مهدی اسکویی بروز مشکلات زیست محیطی و همچنین کمبود فضای آرامستان حتی برای مردگان منطقه را از مسائل اصلی مناقشه درباره آرامستان این شهرداری عنوان کرد و گفت: شهرداری آمل باید مسائل خود را در حوزه شهری خود حل کند نه اینکه آنها را با دخل و تصرف به دیگر مناطق انتقال دهد.
وی اظهار داشت: برای حل مشکلات آرامستان شهرداری آمل و اعطای مهلت برای ایجاد فضای آرامستانی جدید ، شهرداری امامزاده عبدالله در سال94 تفاهم نامه ای با شهرداری آمل با حضور مسئولان استانی منعقد کرد.
به گفته او ، بر اساس این تفاهم نامه شهرداری آمل مقید شد که طی چهار سال_( تا سال1398) مکان جدید برای آرامستان خود در محدوده شهری آمل تهیه کند و تا آن زمان می تواند از آرامستان امامزاده عبدالله بهره برداری کند.
رئیس شورای شهر امامزاده عبدالله افزود: این بهره برداری مشروط است به اینکه شهرداری آمل متعهد می شود در 2 سال نخست 20 درصد مبالغ دریافتی از اموات را به شهرداری امامزاده عبدالله بپردازد.
اسکویی همچنین ادامه داد : برای 2 سال بعدی یعنی سال 97 و 98 نیز شهرداری آمل متعهد به پرداخت 40 درصد از هزینه دریافته به شهرداری فوق شد که تا کنون پس از گذشت سه سال از زمان تفاهم نامه ، شهرداری آمل ریالی به شهرداری امامزاده عبدالله پرداخت نکرد.
وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات شهرداری آمل هنوز زمینی برای آرامستان خود تهیه نکرده است ، تاکید کرد: شهرداری آمل نه تنها برای تفاهم نامه فی ما بین اعتباری قائل نیست ،بلکه هیچ شانی هم برای شهرداری امامزاده عبدالله قائل نیست و پاسخگوی هیچ دخل تصرفی تاکنون نبوده است.
** تمامی مشکلات زیست محیطی ارامستان امامزاده عبدالله برطرف شد
مدیر عامل سازمان آرامستان شهر آمل اعلام کرد: سال گذشته شهرداری آمل ساختمانی جدید همراه با سردخانه ، غسال خانه بهداشتی و تصفیه خانه ای مدرن در ارامستان امامزاده عبدالله احداث کرد که تمامی مشکلات بهداشتی را حل و از نظر بهداشتی استاندارد و تایید شده است.
بهزاد نعمتی گفت که این اقدامات بیش از 40 میلیارد ریال برای شهرداری امل هزینه در برداشته است که در جهت جلوگیری از کوپکترین آلودگی برای مردم منطقه صورت گرفت.
او با قبول اینکه اکنون آرامستان امامزاده عبدالله در حوزه جغرافیایی این شهر است، افزود: اما از گذشته دور آرامستان این شهر در اختیار شهرداری آمل بوده و تمام اقدامات این آرامستان با هزینه شهرداری آمل انجام شده است.
وی به تفاهم نامه فی مابین شهرداری آمل و شهرداری امامزاده عبدالله نیز اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با وجود اینکه زیر نظر فرمانداری امل امضا شده است، اما به تصویب شورای شهر آمل نرسید.
نعمتی درباره مکان یابی زمین برای احداث آرامستان شهر آمل گفت: این اقدام با مشکل مواجه شد زیرا برای اختصاص زمینی برای احداث آرامستان مقررات بهداشتی لازم است که تاکنون نتوانستیم به چنین زمینی برخورد کنیم.
**آرامستان امامزاده عبدالله زیان ده است
مدیر عامل سازمان آرامستان شهر آمل گفت: بدون تعارف آرامستان امامزاده عبدالله و دیگر آرامستان ها زیانده هستند که هزینه های آن از عهده شهرداری امامزاده عبدالله خارج است.
نعمتی افزود: با این وجود شرکت آرامستان های شهرداری آمل تمامی بدهی خود تا پایان سال 96 به شهرداری امامزاده عبدالله پرداخت کرده است و اکنون در حال محاسبه بدهی سال 97 خود است.
وی افزود: شهرداری آمل همکاری مناسبی با شهرداری امامزاده عبدالله داشته است و از این رو از این مجموعه می خواهد که منافع عمومی را در نظر بگیرد.
مدیر عامل سازمان آرامستان شهر آمل نگاه منطقه ای را برای مردم مشکل زا عنوان کرد و گفت: با این موضوع باید با دید کلان تر نگریست.
نعمتی تاکید کرد: برای برطرف شدن مسائل فی مابین 2 شهرداری، نقاط مشترکی وجود دارد و شهرداری امامزاده عبدالله می تواند با پیشنهاد مناسب از این مسئله گره گشایی کند.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.