دکتر محسن اعرابی روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: براساس استاندارد جهانی حدود 7 تا 10 درصد از جمعیت 30 سال به بالا احتمال ابتلاء به بیماری دیابت در آن وجود دارد و طبق این آمار با برآورد یک میلیون و 800 هزار جمعیت مازندران با سن فوق ، آمار دیابتی با فرض میانگین 10 درصدی به 180 هزار نفر می رسد.
وی اضافه کرد: تاکنون در مازندران 160 هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند و دانشگاه علوم پزشکی این استان از لحاظ شناسایی بیماران و اجرای طرح درمان برای آنها برای کنترل بیماری در سطح دانشگاههای علوم پزشکی رتبه اول کشور را دارد.
*** نسخه پیچی کنترل درمان برای 90 درصد بیمار دیابتی شهری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در شهرهای مازندران که حدود نیمی از جمعیت استانی را در خود جای دادند با اجرای طرح پزشک خانواده حدود 95 درصد از بیماران تحت پوشش این طرح شناسایی شدند و طبق آمار برای حدود 90 درصد نیز برنامه درمانی اجرا شد.
دکتر اعرابی خاطرنشان کرد: پزشکان خانواده پس از شناسایی بیماران دیابتی به طور فصلی برنامه درمانی برای کنترل بیماری را اجرایی می کنند.
*** چاقی و اضافه وزن متهم ابتلاء مازنی ها به دیابت
قائم مقام هیات مدیره طرح پزشک خانواده در مازندران علت اصلی بالا بودن آمار بیماران دیابتی در این استان را ناشی از چاقی، اضافه وزن و رژیم نامناسب غذایی بیان کرد.
دکتر یاسر قزوینی در گفت وگو با ایرنا راهکار مناسب برای کنترل بیماری دیابت در مازندران را تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی دانست.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران، با شناسایی بیماران دیابتی و برنامه درمان، این بیماری کنترل و کنترل قند می تواند هزینه های آینده درمانی را کاهش دهد.
طرح پزشک خانواده در مناطق شهری مازندران از سال 91 شروع شد و 630 پزشک در مناطق شهری استان این طرح را اجرا می کنند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.