به گزارش ایرنا محمد رضوی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی پایش و مدیریت عوامل خسارت زای زنده مزارع گندم در سالن جلسات جهاد کشاورزی لرستان افزود: استفاده از بذر سالم یکی از راه های جلوگیری از بیماری های گندم است.
وی وجود عامل بیماری زا، حساس بودن روند و شرایط اقلیمی را سه شرط مهم برای نداشتن بیماری های گندم عنوان کرد و گفت: زنگ زرد، قهوه ای و سیاه به ترتیب از اهمیت بالایی در بین بیماری های گندم برخوردار هستند.
رضوی افزود: سال گذشته در برخی استان ‎های کشور شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به صورت اپیدمی رخ داد و با توجه به بارندگی ‎های اخیر در کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی ممکن است امسال نیز این مساله رخ دهد.
وی با بیان اینکه پیش آگاهی کشاورزان می تواند در جلوگیری بسیاری از بیماری ها موثر باشد، گفت: زنگ ها از جنوب کشور شروع و به مناطق شمالی می آیند و امکان گسترش بیماری های دیگر در منطقه زنگ وجود دارد.
وی افزود: احتمال شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به صورت اپیدمی در کشور وجود دارد و استان های لرستان و همدان، کانون‎ آلودگی بیماری لکه نواری باکتریایی گندم هستند.
این مسئول اظهار کرد: در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی حدود 6 شرکت دانش بنیان در زمینه بیماری‎های گیاهی فعال است و اخیرا یک شرکت نیز در تهیه نانوکپسول‎ها برای کنترل عوامل بیماری‎ زا فعالیت می‎ کند.
وی با بیان اینکه سالانه 215 میلیون هکتار گندم با برداشت 730 میلیون تن در جهان کشت می شود، گفت: این آمار در ایران ٦ میلیون هکتار با برداشت 9 تا 15 میلون تن است که ٦٠ درصد آن به صورت دیم و 40 درصد دیگر آبی است.
به گفته وی میزان برداشت گندم در ایران به شرایط آب و هوا و اقلیم منطقه بستگی دارد.
٨٠٠ هزار هکتار زمین زراعی در لرستان وجود دارد که ٢٠٠ هزار هکتار آبی و 600هزار هکتار دیگر آن دیم است.
3210/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.