مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت :هر چند نهال های تولیدی در این استان به نسبت نهال های دیگر استان های کشور گران تر است ،اما باغداران خطر پذیری نهال های ارزان محتمل به آفت و بیماری را مورد توجه قرار بدهند.
عبدالرحمن زاغی توضیح داد: به دلیل گران بودن زمین و بالا بودن هزینه تمام شده ،قیمت انواع نهال تولیدی در مازندران به نسبت دیگر استان های کشور گران تر است.
وی در عین حال خطاب به باغداران مازندران گفت: توجه به این نکته که سرمایه گذاری و رسیدن به تولید محصولات میوه های هسته دار نظیر گردو و سیب پس از چهار تا 9 سال است ، پس خریدن نهال از نهالستان های رسمی و دارای شناسنامه استان ،خطر پذیری ندارد.
زاغی به وجود 2نهالستان هسته دار و دانه دار، انار و گردو ، 2نهالستان زیتون و همچنین چندین نهالستان مرکبات در استان مازندران اشاره کرد و گفت: تمام این نهالستان ها تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارند و جوابگوی نیازهای استان نیز هستند.
مدیر حفظ نباتات مازندران خاطر نشان کرد: این نهالستان ها به صورت دوره ای تحت نظارت کارشناسان باغبانی ،حفظ نباتات و مراکز تحقیقات استان قرار می گیرند.
**جابجایی نهال بین استان‌های کشور ممنوع است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هرگونه جابه‌جایی نهال بین استان‌ها، منوط به داشتن گواهی بهداشت نباتی و با هماهنگی حفظ نباتات استان مبدا و مقصد امکان‌پذیر است.
وی ادامه داد: با توجه به فصل جابه‌جایی نهال‌ها و احداث باغ درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار در استان، لازم است باغداران برای پیشگیری از ورود عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای و غیرقرنطینه‌ای مانند بیماری آتشک سیب و گلابی و گال باکتریایی طوقه و ریشه درختان میوه هسته‌دار توجه کنند.
وی گفت: متقاضیان نهال برای احداث باغ از تولیدکنندگان مجوز‌دار نهال در استان اقدام به خرید و غرس نهال در باغ خود کنند.
زاغی گفت: در صورت مشاهده توزیع‌کنندگان نهال که بدون مجوز و داشتن گواهی قرنطینه اقدام به فروش و جابه‌جایی نهال بین استان‌ها ‌کنند ،از طریق دستگاه‌های تعزیراتی و انتظامی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
مازندران 460هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که 230 هزار هکتار شالیزار 110هزار هکتار آن باغ مرکبات و مابقی باغات هسته دار نظیر سیب ، گلابی ، گردو، هلو ، شلیل و انار است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.