استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی دنیا یکی از مناطق مستعد سرمایه گذاری در پرورش زنبورعسل در کشور بوده که باید اقدام های لازم برای توسعه این صنعت انجام گیرد.
به گفته کارشناسان حوزه پرورش زنبورعسل، استقرار کندوها در حاشیه زمین های زیر کشت دانه های روغنی همچون پنبه، کلزا و آفتابگردان و باغ های گیلاس و سیب در مناطق کوهستانی و باغات و عرصه های پرورش گل وگیاهان زینتی در استان می تواند راندمان و کیفیت محصول را افزایش دهد.
به گفته آنان؛ سرمایه گذاری در این صنعت به رونق درآمد و تامین معیشت خانواده های گلستانی بویژه در مناطق روستایی کمک می کند.
مدیر امور طیور معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان گفت که در استان سه هزار و 200 تن پرورش دهنده زنبورعسل با داشتن 149 هزار کلنی فعال هستند.
غلامعلی هلاکو اظهار کرد که زنبورداران استان سال قبل یکهزار و 423 تن عسل برداشت کردند و پیش بینی می شود امسال میزان تولید عسل 10 درصد افزایش یابد.
وی افزود: گرگان بالاترین میزان پرورش زنبور و تولید عسل استان را با 21 درصد و تولید 300 تن دارد و رامیان و علی آباد در رده های بعدی هستند.
او ادامه داد که هم اینک پرورش زنبور عسل و زنبورداری حرفه ای سنتی و خرد بوده که باید زنجیره تولید و عرضه تولیدات این صنعت تکمیل و رونق یابد.
هلاکو اضافه کرد: سرانه عسل مصرفی در استان سالانه 900 گرم است، اما هنوز میزان تولید کفاف این نیاز را نمی دهد و بخشی، از دیگر استان ها تامین می شود.
وی ادامه داد که علاوه بر رویکرد مثبت برای توسعه زنبورداری و پرورش زنبور عسل و فراهم کردن زمینه تقویت این صنعت، باید صنایع تبدیلی درحوزه پرورش و تولیدعسل در استان توسعه یابد.
به گفته وی؛ هم اینک صنایع تبدیلی حوزه زنبورداری استان به 10 کارگاه کندوسازی، 4 کارگاه بسته بندی و یک کارگاه تولید عاج موم محدود است.
وی؛ مشکل اصلی صنعت نبورداری گلستان را سواد پائین فعالان آن بیان کرد و افزود: طبق آمارگیری که سال قبل از این صنعت در استان انجام شد، سطح سواد 47 درصد جمعیت پرورش دهنده زیر دیپلم، 27درصد دیپلم و بقیه بالاتر از دیپلم است.
هلاکو؛ از اقدامات برای رونق صنعت پرورش زنبورعسل به ایجاد ایستگاه زنبورداری دربندرگز واقع در غرب گلستان اشاره کرد و همچنین از اجرای طرح اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل خبر داد.
مسئولان جهاد کشاورزی گلستان؛ سنتی بودن پرورش زنبور عسل، کمبود داروی این بخش، پرداخت نشدن تسهیلات کم بهره و تمایل نداشتن زنبورداران برای تشکیل شرکت تعاونی را از مشکلات بخش زنبورداری استان بیان می کنند که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.
6204/1648
گزارش : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.