به گزارش خبرنگار ایرنا، دهستان قلایی از توابع بخش فیروزآباد شهرستان سلسله در استان لرستان یکی از مناطق کمتر توسعه یافته محسوب می شود که علی‌رغم برخی کارهای عمرانی صورت گرفته در چند سال گذشته از قبیل راه‌سازی و برق‌رسانی و آبرسانی، ساکنان این منطقه هنوز از برخی مشکلات و معضلات به شدت رنج می‌برند و به گفته نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی قلایی جزو هفت منطقه محروم کشور است.
قلایی سخت گذرترین و کم برخوردارترین منطقه در بخش فیروزآباد نیز محسوب می شود، منطقه ای که در سایه کم توجهی های گذشته شاهد محرومیت های بسیاری در اغلب بخش ها تا سال های اخیر بوده است.
شغل اغلب مردم دهستان قلایی کشاورزی و دامپروری است، فقر و بیکاری بالای مردم این منطقه باعث شده که اهالی دهستان اقدام به کاشت اراضی ملی کنند که البته با محدودیت ها و مشکلاتی نیز مواجه می شوند.
یکی از اهالی دهستان قلایی در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: بیکاری و فقر به خصوص در بین جوانان در دهستان قلایی بالا بوده و زمین مناسب زراعت نیز در این دهستان نیست و همین موضوع باعث می شود اهالی اقدام به کاشت اراضی ملی نمایند که اغلب با واکنش تند منابع طبیعی و تشکیل پرونده در دادگستری مواجه می شوند.
دهیار روستای عدل آباد، مرکز دهستان قلایی نیز در این باره اظهار کرد: منابع طبیعی شبانه و بدون اطلاع اهالی روستا اقدام به کانال کشی زمین هایی که اهالی روستا زراعت می کنند، نموده است و اجازه زراعت به اهالی را نمی دهند.
میلاد جمشیدی نیا با اشاره به اینکه سرمایه اصلی دهستان قلایی جوانان آن هستند، عنوان کرد: اگر همین زمین های زراعی را که سرمایه ای اندک برای اهالی ایجاد می کنند از مردم بگیرند چاره ای جز مهاجرت برای جوانان منطقه باقی نمی ماند که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.
دهیار روستای عدل آباد با اشاره به اینکه منطقه قلایی یکی از محرومترین دهستان های لرستان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه اخیرا دهستان قلایی را از محرومیت خارج کرده اند در حالی که این دهستان از بسیاری امکانات زیرساختی و توسعه ای اولیه که در اغلب دهستان ها و روستاها وجود دارد هنوز محروم است.

** 15 هکتار اراضی ملی در منطقه قلایی وجود دارد
رئیس منابع طبیعی سلسله نیز با اشاره به اینکه نشست هایی مشترک با حضور کارشناسان منابع طبیعی و اعضای شورای روستا ها و دهیاران منطقه برگزار شده است، اظهار کرد: حدود 15 هکتار اراضی ملی در منطقه قلایی وجود دارد که جوامع محلی منطقه اقدام به کاشت گندم و جو در این عرصه های ملی می کنند.
امیرمحمد نظرپوری با اشاره به اینکه اراضی ملی انفال بوده و متعلق به شخص خاصی نیستند، افزود: با توجه به ضرورت کاشت گیاهان دارویی و تاکید استاندار لرستان و برنامه ششم توسعه مبنی بر کاشت گیاهان دارویی، اداره منابع طبیعی از کاشت گیاهان دارویی از قبیل بادام، انگور و گل محمدی استقبال می کند.

** جنگل کاری اقتصادی راهی مناسب برای بهبود معیشت روستاییان است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز جنگل‌کاری اقتصادی را راهی برای حفاظت از منابع طبیعی و بهبود معیشت جوامع روستایی دانست و گفت: سیاست‌های سازمان جنگل‌ها بر مبنای حفاظت از سرمایه‌های ملی با بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی است که در آن مشاوره کارشناسی، تخصیص زمین و تأمین نهاده‌های بذر و نهال از وظایف این اداره کل و تأمین هزینه‌های اجرایی بر عهده مردم است.
شیرزاد نجفی بابیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، افزود: لازمه دستیابی به توسعه پایدار، حفاظت از منابع طبیعی به‌عنوان بستر توسعه و زیربنای توسعه همه‌جانبه کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان، خاطرنشان کرد: در این طرح آنچه مورد هدف است نگهداری، حفاظت و توسعه مشارکت اهالی هر روستا و یا منطقه برای حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری است.

** لزوم بازنگری در حد و مرز اراضی ملی و کشاورزی منطقه قلایی
فرماندار سلسله نیز با اشاره به وجود هفت هزار و 970 هکتار اراضی دیم، 120 هکتار اراضی آبی و 120 هکتار باغ در منطقه قلایی، گفت: بیشتر زمین های منطقه قلایی شیب دار هستند و زمین زراعی در این منطقه نیز کم است لذا اهالی برای تامین معیشت اقدام به کاشت گندم و جو در این عرصه های ملی می کنند که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی میان اهالی و اداره منابع طبیعی شده است.
قدرت الله فلاح نژاد با اشاره به اینکه تقریبا در تمامی استان چنین وضعیتی وجود دارد، عنوان کرد: قرار بر این بود که اداره منابع طبیعی بازنگری در حد و مرز اراضی ملی و اراضی کشاورزی منطقه انجام دهد که تاکنون صورت نگرفته است.
وی با اشاره به طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به تاکید استاندار لرستان بر روی آوردن جوانان به سمت توسعه فعالیت های کشاورزی و تولیدی و طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار که فرصتی مناسب برای افزایش اشتغال جوانان است، اداره منابع طبیعی با برگزاری نشست هایی مناسب کشاورزان منطقه را به کاشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار منطقه آگاه و ترغیب نماید تا هم اهالی منطقه به معیشتی پایدار دست یابند و هم اراضی ملی حفظ و احیا شوند.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
شهرستان سللسه در 45 کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان قرار دارد.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.