به گزارش ایرنا چهارشنبه سوری سنتی دیرین و اصیل که حالا سال های سال است مسیرش به انحراف کشیده شده است و از آن جز ترس، دلهره و البته از همه بدتر تلفات جانی و مصدومیت های ماندگاری که عمری پشیمانی را به دنبال دارد، باقی نمانده است.
کشته شدن هفت نفر در اردبیل بر اثر انفجار مواد محترقه دست‌ ساز، کشته شدن نوجوانی الیگودرزی بر اثر همین مواد، نابینایی جوانی 23 ساله در خرم آباد بر اثر انفجار مواد محترقه و حوادثی مشابه در شیراز و مشهد و سایر نقاط در روزهای اخیر تنها نمونه هایی از حوادث ناگواری هستند که به طور قطع قابل جبران نیستند.
امسال اما قرار بر این گذاشته شده است که با پویش های مردمی مبنی بر نه به ترقه و مواد محترقه در چهارشنبه سوری، توزیع بروشورهای هشدار دهنده، انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی همچون کاشت نهال به یاد شهدای آتش نشان و جمع آوری پول مواد محترقه و اهدای آنها به نیازمندان نمونه ای از اقداماتی است که نوید چهارشنبه سوری متفاوتی با سال های قبل را می دهد.
' چهارشنبه سوری که عطر مهربانی و نوع دوستی را جایگزین دود باروت و ترقه می کند. '
حسینعلی رفاهی رئیس مرکز فویت های پزشکی لرستان به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز فوریت های پزشکی استان لرستان برای رسیدگی به موقع به حوادث و مصدومیت های ناشی از چهارشنبه سوری در آماده باش کامل قرار دارد به این صورت که در 58 پایگاه جاده ای و شهری استان 2 تکنسین اورژانس 115 مستقر هستند و تمامی کارکنان اورژانس نیز در آماده باش قرار دارند.
وی گفت: میزان حوادث ناشی از چهارشنبه سوری در لرستان طی 2 سال اخیر در مقایسه با سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است و آنچه که اتفاق افتاده نیز به صورت جراحات و مصدومیت های سطحی و سرپایی درناحیه دست، صورت و چشم بوده اند.
رفاهی یادآور شد: امسال نیز به طور همزمان با هماهنگی اورژانس کشور در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در راستای کاهش حوادث ناشی از چهارشنبه سوری، نصب بنرهایی با یاد شهدای آتش نشان و اقداماتی مبنی بر آگاهی در این زمینه انجام شده است.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی لرستان افزود: در سال 1394 در لرستان 47 نفر بر اثر حوادث ناشی از چهارشنبه سوری دچار آسیب شدند که بیشتر این صدمات در ناحیه سر، صورت و چشم به صورت سرپایی درمان شدند.
وی افزود: با توجه به پویش های مردمی با محوریت نه به چهارشنبه سوری خطرناک، پیش بینی می شود میزان صدمات ناشی از چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال های قبل بسیار کمتر باشد.
امیر محمد حسنوند سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد نیز در این زمینه به ایرنا گفت: تعداد 9 ایستگاه آتش نشانی شامل 160 نیروی عملیاتی و ستادی این سازمان در خرم آباد در آماده باش کامل به سر می برند.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای فرهنگ سازی به منظور چهارشنبه سوری بدون مواد محترقه و چهارشنبه سوری اصیل وسنتی انجام شده، چهارشنبه سوری امسال متفاوت تر از سال های گذشته است که این تفاوت به صورت پویش های مردمی نه به چهارشنبه سوری خطرناک یا همدری با شهدای آتش نشان بعد از حادثه پلاسکو مشهود بود.
حسنوند گفت: در راستای ارتقای آگاهی و آموزش به ویژه در سطح مدارس، ادارات و مراکز علمی و دانشگاهی تعداد هشت هزار نفر در راستای برگزاری چهارشنبه سوری بدون استفاده از مواد محترقه و یا برگزاری چهارشنبه سوری به صورت سنتی مورد آموزش قرار گرفته است.
وی افزود: حدود سه هزار بروشور حاوی مطالب آموزشی نیز در سطح شهر و مدارس توزیع و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر نصب شده است تا چهارشنبه سوری بدون حادثه ای سپری شود.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات متفاوتی که امسال در راستای داشتن چهارشنبه سوری بدون مواد محترقه در خرم آباد انجام شد اختصاص هزینه خرید مواد محترقه صرف کمک به خانواده های نیازمند بود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد افزود: در این اقدام دانش آموزان یک مدرسه پول های خود را که قرار بود برای خرید ترقه هزینه کنند جمع آوری و صرف کمک به نیازمندان کردند.
وی یادآور شد: نگهداری نکردن مواد محترقه و منفجره در زیرزمین، محل زندگی، پرتاب نکردن مواد محترقه به سمت درختان، روشن نکردن آتش در سطح آسفالت و در مجاورت مواد مشتعل، خودداری از ریختن الکل، بنزین و حشره کش ها داخل آتش از جمله توصیه هایی هستند که شهروندان برای کاهش حوادث باید مورد توجه قرار دهند.
وی با تاکید بر نظارت و همرانی خانواده ها با فرزندان و کودکان خود در چهارشنبه سوری گفت: خودداری از نگهداری مواد محترقه در داخل کیف توسط کودکان، خودداری از آتش روشن کردن در معابر کم عرض و فضای بسته و خودداری از پوشیدن لباس های گشاد هنگام پریدن از روی آتش از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه مردم قرار گیرند.
حسنوند با بیان اینکه برخی افراد هنجارشکن اقدام به سوزاندن مخازن زباله سطح شهر می کنند، گفت: از ساعت 15 امروز تمامی سطل ها و مخازن زباله سطح شهر تخلیه می شوند.
وی افزود: امسال و در آستانه چهارشنبه آخر سال در سراسر کشور تعداد 10 نفر بر اثر حوادث ناشی از مواد محترقه و منفجره جان خود را از دست داده اند که شامل هفت نفر در اردبیل، یک نفر در لرستان، یک نفر در سقز و یک نفر در شهر قدس استان تهران است.
1920/3022
خبرنگار:مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.