عبدالرحیم رحیمی روز سه شنبه در جلسه بررسی تعیین حدود تالاب بیشه دالان در سالن جلسات فرمانداری بروجرد اظهار داشت: بنا بر مصوبه چندماه پیش باید انتقال و واگذاری مدیریت و حفاظت تالاب بیشه دالان به محیط زیست انجام می شد ولی تاکنون هیچ اتفاقی صورت نگرفته است.

وی افزود: ظرف یک هفته آینده باید تمامی مسائل مرتبط، برنامهریزی و مشکلات که در این تغییر مدیریت بین ۲ اداره محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد برطرف و روند واگذاری آن انجام شود.

فرماندار بروجرد بیان کرد: اگر در مدت زمان مشخص شده اقدامی صورت نگیرد موضوع واگذاری در مدیریت و حفاظت از تالاب بیشه دالان به محیط زیست را از مراجع بالاتری دنبال خواهیم کرد، که امیدواریم دستگاههای مربوطه سرعت عمل و اولویت بیشتری برای این اقدام داشته باشند.

وی یادآور شد: باید مردم محلی نیز در جریان این اقدام قرار گیرند و توجیح شوند که احیای این تالاب به نفع آنها خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تالاب بیشه دالان یکی از مهمترین تالاب های کوهستانی در لرستان و غرب کشور است، که از لحاظ اقتصادی، گردشگری، تامین آب کشاورزی، جلوگیری از سیلاب و تثبیت ریزگردها برای بروجرد می تواند نقش موثری داشته باشد.

مهراداد فتحی بیرانوند بیان کرد: بعد از بررسی ها و برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه منتهی شد که واگذاری حفاظت و نگهداری و احیای تالاب بیشه دالان در حوزه اختیارات محیط زیست باید قرار گیرد و مصوبه ای مبنی بر واگذاری این مدیریت نیز تصویب شد.

وی با اشاره به ضرورت احیای تالاب بیشه دالان و خروج آن از تصرفات غیر قانونی اضافه کرد: تامین منافع مردم و افراد و جامعه محلی اولویت ما در احیای تالاب بیشه دالان است و مردم باید به این اطمینان برسند که اقدامات حفاظت محیط زیست در مورد احیای تالاب هیچ تعارض و منافاتی با منافع مردم ندارد.

فتحی بیرانوند افزود: اگر مردم به این باور برسند که محیط زیست حامی منافع آنهاست در برنامه های حفاظت از محیط زیست نیز مشارکت و همراهی بیشتری خواهند داشت و تجربه نشان داده است اگر مردم در کنار محیط زیست نباشند محیط زیست هم هیچ گاه حفظ و احیا نخواهد شد.

وی یادآور شد: اگر تالاب بیشه دالان بروجرد احیا شود و به آن شاخص های مورد نظر برسد در مسیر قانونی می توان اعتبارات ملی و استانی خوبی جذب کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پاسگاه محیط بانی بیشه دالان تقریبا آماده شده است و این امیدواری وجود دارد که در ایام دهه فجر امسال افتتاح شود .

معاون مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: این آمادگی تغییر و تحول در مدیریت حفاظت از تالاب بیشه دالان در منابع طبیعی استان وجود دارد تا تالاب بیشه دالان به حریم و محدوده مشخص شده ، پلاک آن در اختیار محیط زیست قرار گیرد.

احمدساتیاروند گفت: پلاک محدوده بیشه دالان با لحاظ کسر ۱۱۶ هکتار از ۹۱۳ هکتار ؛ یعنی با حدود و محدوده تقریبا ۷۰۰ هکتار طی هفته آینده از منابع طبیعی به محیط زیست انتقال داده می شود .

وسعت تالاب بیشه دالان ۹۱۳  هکتار بوده است  که در سال های اخیر بخش های از آن یا مورد تصرف غیر قانونی، تغییر کاربری و یا زیر کشت رفته است و اکنون مساله احیای این تالاب با مصوب کردن اینکه حفاظت از تالاب وظیفه ای زیست محیطی است به اداره محیط زیست واگذار شده است.

از زمانی که این تصمیم در آخرین جلسه ای که به همین منظور در فرمانداری بروجرد گرفته شد حدود ۹ ماه می گذرد و امروز نیز جلسه ای با تاکید بر اجرای همان مصوبه البته با مشحص کردن مدت زمان یک هفته ای برگزار شد.

تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.