علی ارواحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر کارکرد تالاب‌ها در حفظ اکوسیستم و تاثیر آن‌ها بر زندگی انسان افزود: آموزش مردم، جوامع محلی و آگاهی‌افزایی در خصوص منافع اقتصادی، تنوع زیستی و ارزش‌های زیست محیطی تالاب می‌تواند راهبرد مناسبی برای حفاظت از تالاب‌ها باشد.

وی ادامه داد: در طرح حفاظت از تالاب‌های کشور که از مرحله تدوین هم‌اکنون در مرحله اجرا قرار دارد، توجه ویژه‌ای به مشارکت ذینفعان، جوامع محلی و دست‌اندرکاران برای حفاظت از تالاب شده است. 

وی تاکید کرد: وقتی مردم از منافعی که محیط زیست برای آنها فراهم می‌سازد به طور کامل اطلاع پیدا کنند، در مقابل آن احساس تعلق و مسوولیت کرده و در حفاظت و حراست از آن خواهند کوشید.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اظهار داشت: برای مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها ذینفعان مختلفی دخیل هستند که به منظور برقرای رابطه اثر بخش بین آنها و ایجاد رابطه کاری مناسب و سازنده به برقراری یک ارتباط مناسب نیاز است تا راهبرد مسوولیت اجتماعی اجرایی شود.

«ارواحی» درباره عوامل تهدید تالاب‌های کشور اظهار داشت: تهدیدهای تالاب تنها مربوط به کمبود منابع آبی در فصل‌های مختلف نیست و سایر عواملی چون فشار الگوی‌های معیشتی به تالاب، ورود آلایندگی به آب تالاب، تغییر اقلیم و بهره‌برداری ناپایدار از تالاب نیز به عنوان تهدیدات مهم تالاب‌ محسوب می‌شوند که تمامی آنها نیازمند داشتن برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای حوزه تالابی است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: تعیین حقابه‌های زیست محیطی که مطالعات آن به اتمام رسیده جزو مطالبات اصلی این سازمان از وزارت نیرو است تا با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود برای تثبیت شرایط تالاب‌ها به آنها اختصاص یابد.

هم اکنون ۱۰۵ تالاب شناسنامه‌دار به مساحت سه میلیون هکتار در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۵ تالاب ارزش و معیارهای جهانی داشته و در سایت جهانی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و ۱.۸ دهم درصد مساحت آن را تالاب تشکیل می‌دهد.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.