کوروش بابائیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای احداث طرح سرویس بهداشتی ۸ چشمه در حاشیه ضلع شمالی تالاب بین‌المللی چغاخور ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت.

وی افزود: در این طرح، تجهیزات سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان و سپتینگ با امکانات پیشرفته در نظر گرفته شده است.

بابائیان تصریح کرد: با اجرای سیستم سپتینگ در سرویس بهداشتی تالاب بین‌المللی چغاخور، هیچگونه آسیبی به سیستم محیط زیست این تالاب وارد نخواهد شد.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح وضعیت خدمات‌رسانی به گردشگران و مسافران ورودی به تالاب بین‌المللی چغاخور در شهرستان بروجن فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، سپتینگ فاضلاب ساده‌ترین نوع تصفیه‌خانه فاضلاب تک واحدی است که تصفیه مکانیکی (ته‌نشینی) و تصفیه بیولوژیکی با کمک باکتری‌های بی‌هوازی همزمان در آن انجام می‌گیرد.

تالاب بین‌المللی چغاخور یکی از تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی در کشور و چهارمحال و بختیاری است که در سال ۱۳۸۹ در کنوانسیون رامسر به  ثبت رسید.

این تالاب با مساحتی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد.

فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی همراه آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری در چهارمحال و بختیاری قرار داده است.

ویژگی منحصر به فرد این تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) در این مکان است.

همچنین در سال ۱۳۹۵ بعد از حدود ۲۵ سال اردک سرسفید در این تالاب بین‌المللی مشاهده و در کمیته ملی پرندگان ایران ثبت شد.

اردک سر سفید، گونه در خطر انقراض و تحت حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست است.

تالاب بین‌المللی چغاخور براساس مطالعه رتبه‌بندی تالاب‌ها رتبه هشتم را در بین ۷۵ تالاب مهم کشور به خود اختصاص داده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور را مرغزاری وسیع در برگرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده و این مرغزار در ماه‌های اردی‌بهشت تا مهر که سطح آب تالاب رو به کاهش می گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود.

این ناحیه، آب و هوایی مرطوب با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری کــه در تـالاب بین‌المللی چغاخور شناسایی شده‌اند، می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.

در این تـالاب بین‌المللی غیر از پرندگان یاد شده انواعی از آبزیان نیز زیست می‌کنند که ماهی کپور و کولی از مهمترین آنهاست.

تالاب بین ‌المللی چغاخور همچنین در سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد یونسکو (UNESCO)  بعنوان یک ذخیره‌گاه زیست‌کره شناخته شد.

نبود سرویس بهداشتی در کنار جاذبه‌های گردشگری طبیعی، از جمله تالاب‌ها همواره مورد انتقاد برخی از گردشگران و طبیعتگردان بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.