به گزارش ایرنا، علیرضا ملکشاهی روز سه شنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان پلدختر بیان کرد: بهورزان سربازان خط مقدم سلامت و منادی بهتر زیستن در روستاها هستند که پایش های آنان نقش موثر و حیاتی در تامین حفظ ارتقا سلامت جامعه دارد.

وی افزود: از این رو چنانچه بهورزان به عنوان رکن بنیاد حوزه سلامت در راستای پیشگیری و درمان به ویژه در مناطق محروم نیاز به تجهیزات و امکاناتی داشته باشند، شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر در اختیار آنان قرار دهد، زیرا با افراد در معرض خطر سر و کار دارند.

معاون فرماندار پلدختر به آنفولانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت:با توجه به قرارگرفتن شهرستان در مسیر حمل و نقل جاده ای به ویژه تالاب های ۱۱ گانه و مهاجرت پرندگان به این تالاب ها هرساله جلساتی در شهرستان جهت جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا برگزار می شود.

وی افزود: با توجه به این که پرندگان مهاجر عامل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند و پرندگان آلوده می توانند در طول مسیر، بیماری را در محیط و به سایرپرندگان غیر مهاجر از جمله ماکیان روستایی انتقال دهند باید با هم اندیشی دستگاه های ذی ربط جهت جلوگیری از این بیماری در شهرستان راهکارهای لازم اندیشیده شود.

ملکشاهی با بیان این که پیشگیری بهترین راه مقابله با آنفلوآنزای مرغی است یادآورشد: لازم است در رابطه با علایم این بیماری آموزش های عمومی به شهروندان و روستاییان داده شود.

وی رصد موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از دامپزشکی شهرستان درخواست کرد و افزود:کلاس‌های توجیهی در رابطه با این موضوع برگزار شود و چنانچه تلف شدن ناگهانی پرندگان در سطح شهرستان به ویژه مناطق همجوار تالاب ها  مشاهده شد، از طریق دهیاران، شوراها، اهالی و ساکنان اطلاع‌رسانی شود.

معاون فرماندار پلدختر گفت: جهاد کشاورزی شهرستان ،کلاس‌های توجیهی برای مرغداران و اهالی روستاها برگزار و بروشورهایی در رابطه با علائم این بیماری تهیه و در اختیار روستاییان  جهت توجیه آنها قرار گیرد.

وی افزود: خودروهای حمل دام و پرندگان از طریق دامپزشکی و با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی کنترل شود که بایدگ مجوز لازم را برای حمل داشته باشند و چنانچه نیاز به قرنطینه باشد جهت جلوگیری از ورود بیماری به شهرستان این کار صورت گیرد.

ملکشاهی بر لزوم برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی با همکاری اداره دامپزشکی در مدارس تاکید کرد و یادآورشد:از آنجا که بچه ها پرندگان را دوست دارند برگزاری کلاس های توجیهی پیرامون جلوگیری از انتقال بیماری آنها را از نزدیک شدن به پرندگان و در معرض خطر قرارگرفتن احتمالی و دست زدن به تکه های آلوده مصون می دارد.

وی به کیک های آلوده اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان از اغذیه فروشان سطح شهرستان به ویژه بوفه‌های مدارس بازدید به عمل آورده و آنها را کنترل کنند که اگر کیک آلوده ای وجود دارد با بازدیدهای بهداشتی کنترل شود.

معاون فرماندار پلدختر با بیان این که امنیت غذایی با کنترل بیماریها و برنامه ریزی مناسب محقق می شود، گفت: شبکه بهداشت و درمان با انجام برنامه های محله محور مشکلات حوزه سلامت را بررسی و کلیه دستگاه‌ها در این رابطه با این شبکه همکاری داشته باشند.

وی افزود: شبکه دامپزشکی اقدام به واکسینه کردن دام های سطح شهرستان کرده اما باید این اقدام به ویژه در جاهایی که به بخش های خصوصی واگذار شده با  نظارت کافی و بیشتر صورت گیرد.

ملکشاهی یادآورشد: شبکه های دامپزشکی و بهداشت باید در این رابطه کنترل ، نظارت و مراقبت مستمر داشته باشند.

معاون فرماندار پلدختر مسئله بهداشت و سلامت را حائز اهمیت دانست و گفت: تک ‌تک افراد برای سلامت و سالم زندگی کردن باید در همه بخش ها بهداشت را رعایت کنند تا جامعه ای سالم و بهداشتی داشته باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.