پیمان قمری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این باغات در روستاهای قمشلو، قدیم خان، حاجی آباد(کرانی) و شهر حسن آباد یاسوکند احداث شده است اظهار داشت: میزان تولیدات باغی بیجار سالانه  ۱۶ هزار و ۹۱۳ تن از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ است که بطور متوسط هرساله حدود ۱۰ تا ۱۲ هکتار باغ جدید و اقتصادی در شهرستان با توجه به درخواست متقاضیان احداث می‌شود.  

وی افزود: در راستای توسعه باغات شهرستان بیش از ۱۰ هزار اصله نهال رایگان بین باغداران شهرستان توزیع و در همین خصوص بیش از سه میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث و اصلاح باغات به متقاضیان بخش کشاورزی بیجار اعطا شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار با اشاره به اهمیت ترویج آموزش باغدارای و افزایش ظرفیت در این خصوص گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از  یک هزار و ۳۰۰ نفر به صورت انفرادی و ۱۶۸ نفر در قالب کلاس های آموزشی - ترویجی با موضوع احداث، احیا و نگهداری باغات آموزش های لازم را کسب کرده‌اند.

او یادآور شد: در ۶ ماهه نخست سال، در راستای احیای باغات شهرستان، پروژه های احداث و بهسازی کانال آبرسانی به باغات روستاهای آغبلاغ طغامین و خسروآباد با حجم عملیات به طول ۳ هزار و ۱۰۰ متر با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال و همچنین نوکنی و بازسازی قنات روستاهای آغبلاغ چنگ الماس و خانباغی به میزان ۳۳۸ متر طول اجرا شده است.

بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالب کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.