سید مجید موسوی روز یکشنبه در دومین جلسه شورای کشاورزی استان که با موضوع شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و تعیین چاه‌های غیرمجاز برگزار شد، افزود: ساخت مجتمع‌های کشاورزی (گلخانه ای، دامداری، شیلات و ...) با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر متقاضیان است.

وی، تولید ثروت و افزایش بهره‌وری با استفاده بهینه از منابع آب و خاک را از دیگر اهداف این مجتمع‌ها برشمرد و اظهار داشت: ایجاد این شهرک‌ها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با تشرح وظایف و راهبردهای شرکت شهرک‌های کشاورزی، افزود: سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی، مطالعه، طراحی، احداث، توسعه و تکمیل شهرک‌های کشاورزی- هدایت، حمایت و جذب سرمایه گذاری و کارآفرینی در شهرک‌های کشاورزی در چارچوب سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را از جمله اموری دانست که توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی دنبال می‌شود.

موسوی ادامه داد: صرفه‌جویی ملی در هزینه‌های زیر بنایی، افزایش بهره‌وری از منابع پایه (آب) و عوامل تولید و نهاده‌ها، انتقال کشت از فضای باز به گلخانه‌ها برای افزایش بهره‌وری از منابع، حمایت و پشتیبانی از توسعه عملیات بازار، بازرگانی و همکاری با سایر بخش‌ها از دیگر اموری است که توسط این شرکت‌ها باید دنبال شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: در استان البرز توسعه شهرک‌های کشاورزی در ۲ بخش اراضی ملی متعلق به دولت به منظور احداث شهرک کشاورزی و اراضی خصوصی کشاورزانی که میزان اراضی آن‌ها بیش از پنج هکتار باشد و آب کافی و مناسب در اختیار داشته باشند، دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ۱۳ پروژه در دست اقدام کشاورزی البرز، گفت: در زمان حاضر پنج پروژه در بخش دولتی شامل شهرک گلخانه‌ای چوپان آباد (شهرستان نظرآباد) به مساحت ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه‌ای اسماعیل‌آباد شوربلاغ (شهرستان کرج) به مساحت ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه‌ای حسین‌آباد خره‌سر (شهرستان نظرآباد) به مساحت ۵۰ هکتار، شهرک گلخانه‌ای برغان (شهرستان ساوجبلاغ) به مساحت ۱۰ هکتار وشهرک گیاهان دارویی طالقان(شهرستان طالقان) مساحت ۶ هکتار در مراحل انجام کار و پیگیری است.

همچنین در بخش خصوصی نیز تاکنون برای پنج شهرک گلخانه‌ای به مساحت مجموع ۹۰ هکتار جواز تاسیس صادر شده و سه شهرک گلخانه‌ای به مجموع مساحت ۱۹۷ هکتار نیز، برای صدور جواز تاسیس معرفی شده‌اند و در مراحل پایانی اخذ جواز تاسیس هستند.

همچنین برای حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی بخش خصوصی نیز برای ساخت شهرک گلخانه‌ای، اقدامات لازم در حال انجام است که انتظار می‌رود با پیگیری‌های مداوم و مستمر زمین‌های مورد نیاز برای ساخت این شهرک‌ تامین شود.

در این نشست، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ضمن اشاره به مشکلات موجود در آئین نامه اجرایی در خصوص تعیین تکلیف چاه‌های آب مشمول فرم یک و پنج، گفت: با توجه به ممنوعه و بحرانی بودن دشت‌های استان و برنامه عملیاتی ابلاغی از ستاد آب کشور، تخصیص به میزان ۲۵ متر مکعب روزانه برای هر چاه فرم یک در نظر گرفته شده است.

در صورتیکه تعدادی چاه‌های مشمول فرم یک و پنج وجود دارد که عمومی بوده با سطح زیر کشت قابل توجه که ۲۵ متر مکعب در شبانه روز کفاف این‌گونه از چاه‌ها را نمی‌دهد.

در این نشست پیشنهاد شد تا زمان تعیین و تکلیف بر روی چاه‌های فرم یک کنتور نصب شود.

همچنین تسریع در تعیین تکلیف و اقدام جهت صدور پروانه بهره‌برداری برای چاه‌های فرم یک با اولویت چاه‌های عمومی دارای سطح زیر کشت قابل توجه و امکان ادامه بهره‌برداری از چاه‌های فرم پنج در صورت رعایت الگوی کشت پیشنهادی از طرف سازمان جهاد کشاورزی (بخصوص کشت کلزا)   از دیگر پیشنهادات این جلسه بود.

در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گزارش مبسوطی در خصوص برنامه ریزی کشت پاییزه وسطح زیر کشت محصولات زراعی استان ۹۸-۹۷ ارائه داد.

موسوی در زمینه اقدامات انجام شده در جهت توسعه کشت کلزا و غلات پاییزه در استان البرز عنوان کرد: تأمین و تدارک تمام نهاده‌های مصرفی غلات پاییزه و کلزا (بذور، کودهای شیمیایی و سموم)، برگزاری کلاس های آموزشی برای کشاورزان، برگزاری ۱۵ نشست پیگیری توسعه کشت کلزا در شهرستان‌ها و برگزاری هفت نشست پیگیری توسعه کشت کلزا و غلات و... از جمله اقدامات صورت گرفته سازمان در سال جاری است.

وی افزود: استان البرز در پوشش سطوح کشت شده با بذور اصلاح‌شده رتبه اول تا سوم در گندم و سوم در جو  را به خود اختصاص داده است.

استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.