به گزارش ایرنا محمد رضا شاه پسند روز چهارشنبه در سومین گردهمایی طرح فنی، ترویجی و بهبود عوامل خسارت زایی گیاهی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: با تدوین نظام ترویج همچنین شرح وظایف مروجان در حوزه کشاورزی کشور مشخص شد.
وی اظهار کرد: کارشناسان و صاحب نظران بیش از 2 سال برای تهیه و تدوین نظام نوین کشاورزی زمان صرف کرده اند.
وی افزود: قبل از این ارتباط بین ترویج و تحقیقات در حوزه کشاورزی بسیار ضعیف بود لذا ساماندهی مراکز کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.
قائم مقام معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی تدوین برنامه های عملیاتی در این حوزه است، گفت: برای تحقیقات در عرصه های تولیدی کشاورزی باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
شاه پسند ادامه داد: تا قبل از این ارتباطی بین کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی وجود نداشت به طوریکه بین 10 تا 15 درصد بهره برداران زیر نظر کارشناسان فعالیت داشتند.
وی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته ضریب ماندگاری نیروها در مراکز کشاورزی باید افزایش یابد.
قائم مقام معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی برای نیروهای مراکز کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به پهنه بندی عرصه های تولیدی کشاورزی در کشور بیان کرد: با این اقدام حداقل کارشناسان باید 10 سال در مراکز کشاورزی حضور داشته باشند.

** 20هزار تن گندم بین کشاورزان لرستان در سال جاری توزیع شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این گردهمایی گفت: امسال 20 هزار تن گندم بین کشاورزان لرستان توزیع شد که 60 درصد از گندم مورد نیاز کشاورزان را تأمین می ‌کند.
عبدالرضا بازدار افزود: 55 مرکز خدمات به کشاورزان فعال در استان لرستان وجود دارد و 545 پهنه نیز در سطح مراکز شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه 110 هزار نفر از بهره ‌برداران لرستان در سامانه ثبت شده اند، اظهار کرد: باید دانش خود را در زمینه آفات، بیماری‌ ها و استفاده از سموم به روز کنیم تا بتوانیم در قانع کردن کشاورزان موفق شویم.
وی افزود: در بحث سطح زیر کشت، تعداد دام، امکانات و ماشین آلات کمی ابهام وجود دارد که باید به سپردن پهنه ‌ها به کشاورزان مدیریت خوبی بر عرصه‌ ها داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: 77 درصد از سطح زیر کشت استان لرستان زمین های دیم و 23 درصد آبی است.
وی افزود: امسال افزون بر 55 هزار هکتار از مزارع استان لرستان زیر کشت گندم آبی است که 85 درصد فول مکانیزه و 195 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم است که 75 درصد مکانیزه است.
وی گفت: وضعیت تغذیه رو به بهبود است و ظرفیت کود برای مصرف را داریم که اگر نتوانیم از تغذیه لازم استفاده کنیم محصول ما عملکرد اقتصادی مناسبی نخواهد داشت.
بازدار با بیان اینکه مبارزه با سن زدگی گندم و علف ‌های هرز در اولویت کاری ما قرار دارد، عنوان کرد: در سال زراعی 95-96 افزون بر 590 هزار هکتار از زمین های لرستان زیر کشت است و 445 هزار تن امسال تعهد تولید گندم می باشد.
وی به تولید 586 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته اشاره و بیان کرد: امسال سطح زیر کشت کلزا در استان سه هزار و 700 هکتار است.
در این همایش از طرح فنی، ترویجی و بهبود مدیریت عوامل خسارت زای گیاهی رونمایی شد.
بنا بر آمار موجود حدود 800 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان لرستان وجود دارد که 25 درصد آن ها آبی است.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.