به گزارش ایرنا محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در سومین گردهمایی طرح فنی، ترویجی و بهبود عوامل خسارت زایی گیاهی در سالن همایش جهاد کشاورزی لرستان افزود: سطح مبارزه با علف ‌های هرز در حوزه گندم نیز در سال زراعی قبل نزدیک به سه میلیون و 400 هزار هکتار بود.
وی گفت: در حوزه بیماری‌ ها حدود 400 هزار هکتار و در بحث آفات غیر از سن نیز نزدیک 500 هزار هکتار سطح مبارزه با آفات در کشور بوده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سطح مدیریت آفات در حوزه باغبانی را حدود هفت میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: امنیت غذایی در زمینهٔ عملکرد و تولید محصولات موثر است.
وی بیان کرد: استان لرستان در راستای ساماندهی فروشگاه‌ های سموم جزو استان‌های سبز است و خوشبختانه ساماندهی فروشگاه ‌های سموم غیرمجاز در این استان به اتمام رسیده است.
وی گفت: پارسال سه هزار و 500 فروشگاه سموم غیرمجاز در کشور وجود داشت که امروز به کمتر از 400 فروشگاه رسیده است.
باغستانی افزود: سال گذشته پیش ‌بینی شد بین 700 تا 800 هزار هکتار زنگ گندم داشته باشیم که این پیش‌ آگاهی باعث کاهش این میزان به 60 هزار هکتار شد.
وی اظهار کرد: اگر هشدارها به ‌موقع باشد کشاورزان نیز ورود می کنند و کار مدیریت آفات را انجام می ‌دهند چراکه مدیریت به موقع آفات همه مؤلفه‌ های تولید محصول سالم را فراهم می ‌کند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر لزوم افزایش سطح گلخانه‌ های کشور تا 50 هزار هکتار گفت: باید برای هر یک از مزارع و باغات شناسنامه حفظ نباتات تهیه کنیم.
وی بیان کرد: مصرف علف‌ کش‌ ها به ‌صورت یکنواخت، کشور را با مشکل مواجه کرده است و استان‌ هایی که پیشرو در امر استفاده از علف ‌کش‌ ها بوده ‌اند مشکلات بیشتری دارند.
وی افزود: استان خوزستان در مدیریت علف‌ های هرز به بن ‌بست رسیده است لذا باید از این استان درس بگیریم و مانند آن عمل نکنیم.
باغستانی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه ‌های بخش کشاورزی بحث آب است و وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی روی این قضیه سرمایه ‌گذاری می‌ کند.
وی افزود: امروز بسیاری از دستورالعمل‌ های تحقیقاتی در حوزه‌ های نوین آبیاری است.
به گزارش ایرنا مجموعه عوامل خسارت زا به محصولات زراعی و مضر را می توان به سه گروه آفات گیاهی، بیماری های گیاهی و علف های هرز تقسیم کرد.
آفات گیاهی به تمام جانورانی از قبیل حشرات، کنه های گیاهی، نرم تنان، جوندگان، پرندگان پستانداران و غیره گفته می شود که قطعات دهانی گزنده - مکنده و یا جونده دارند و با حمله به بخش های مختلف گیاهان و محصولات کشاورزی به آنها زیان می رسانند.
بیماری های گیاهی به عوارض ناشی از صدمه قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها، گیاهان گلدار انگل، عوامل نامساعد جوی، حوادث سوء مانند سرمازدگی، تگرگ و غیره و کمبود یا زیادی مواد غذایی(بیماریهای فیزیولوژیک) گفته می شود.
علف های هرز نیز به گیاهان خودرویی که به طور ناخواسته در مزارع و باغات می رویند و رقیبی برای محصولات کشت شده هستند گفته می شود.
نگهداری و محافظت گیاهان و محصولات کشاورزی از مرحله کاشت تا انبار کردن در مقابل همه عوامل نابود کننده از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و امروزه یکی از راه های موثر در افزایش تولیدات کشاورزی به شمار می رود.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.