محمد میلانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بررسی نسخه ها نشان می دهد درصد بیماران دریافت کننده آنتی بیوتیک در استان قم طی سال 92، 41 درصد بود و در سال 95 به 35.62 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: سال 92 درصد بیماران دریافت کننده داروهای تزریقی در این استان 48.76 درصد بود که این رقم در سال 95 به 44.81 درصد رسید.
وی اضافه کرد: درصد بیماران دریافت کننده داروهای کورتن در قم طی سال 92، 28 درصد بود که در سال 95 به 18.33 درصد کاهش یافت.
به گفته میلانی، میانگین اقلام تجویزی برای بیماران در هر نسخه از 3.23 قلم در سال 92 به 2.98 قلم در سال 95 رسید و هرچه درصد تجویز غیر منطقی دارو کاهش یابد، اثرات و برکات زیادی از جهت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رضایتمندی مردم دارد.
وی افزود: در سه سال گذشته در 2 بخش تجویز منطقی دارو و فرهنگ سازی و آموزش مردم در استفاده درست از دارو اقدام های زیادی انجام شده است.
وی تاکید کرد: لیستی از داروهای مجاز در اختیار همه نهادهای بهداشتی و درمانی قرار گرفته و پزشک مکلف است داروها را بر اساس این لیست تجویز کند.
میلانی تصریح کرد: پزشک نباید بر اساس جلب نظر بیمار نسخه ای تجویز کند، بلکه باید بر اساس نیاز واقعی بیمار نسخه بنویسد و داروی خارج از لیست مجاز نیز تجویز نکند.
وی تاکید کرد: پزشک باید داروهای ایرانی و خارجی موجود در کشور که می تواند نیاز بیمار را تامین کند تجویز کند تا بیمار سرگردان نشود.
وی گفت: تعداد قلم دارو در هر نسخه، میزان تجویز آنتی بیوتیک، تجویز داروی کورتن و تزریقی از جمله شاخص هایی است که در نسخه های پزشکان باید بررسی شود و اگر مغایرتی داشته باشد کمیته آر یو دی(RUD) دانشگاه علوم پزشکی قم به آن رسیدگی می کند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: این کمیته در مرحله نخست به صورت شفاهی و سپس کتبی تذکر می دهد و در صورتی که ترتیب اثر داده نشود، پزشک به کمیته دعوت می شود و ممکن است در مراحل بعدی محدودیتی در کار وی ایجاد شود.
به گفته وی، از نیمه دوم سال 94 تاکنون، 80 تذکر کتبی به پزشکان در راستای اصلاح فرآیند نسخه نویسی صادر شده است.
وی با تاکید بر لزوم تغییر نحوه نگاه و باور مردم نسبت به مصرف دارو، بیان کرد: در حال حاضر این باور در میان مردم وجود دارد که پزشکی که بیشتر دارو تجویز کند، فهمیده تر و بهتر است و بیشتر باعث رضایتمندی می شود.
میلانی با اشاره به این که تغییر این فرهنگ عمومی کار سخت و زمان بری است، اضافه کرد: برخی پزشکان برای جلب رضایت بیمار و با نگاه اقتصادی محور به مسائل نسخه های طویل تری می نویسند و این مساله بار مالی زیادی را به دوش دولت می گذارد.
وی گفت: از سوی دیگر اگر داروی گران قیمتی توسط پزشک تجویز شود و این دارو در دسترس نباشد، بیمار فکر می کند این دارو بسیار مفید و موثر است و این باور غلطی است که برخی فکر می کنند داروی خارجی که بیمار را به دردسر بیندازد، همان داروی شفابخش است.
وی با اشاره به اقدام های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم در فرهنگ سازی مصرف دارو، گفت: در سال 95، 6 هزار پمفلت آموزشی و بنر برای تجویز منطقی و درست دارو و اصلاح فرآیند تجویز، عرضه، توزیع و اصلاح فرهنگ مصرف دارو توزیع شده است.
به گفته وی، 700 مورد بازرسی از مراکز تحت پوشش توسط بازرسان مدیریت دارویی، پاسخگویی به یک هزار و 900 تماس مردمی در خصوص مشاوره دارویی و کمبودهای دارویی، رسیدگی به 240 مورد شکایت مردمی در خصوص دارو و برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح مدارس از دیگر اقدام های این معاونت در راستای مدیریت صحیح و منطقی تجویز و مصرف آن در سال 1395 بوده است.
میلانی گفت: بهمن ماه سال گذشته جشنواره مصرف منطقی دارو ویژه گروه سنی هفت تا 12 سال برگزار شد و دانش آموزان در قالب آثار هنری از جمله نقاشی، شعر، عکس، فیلم و انیمیشن در این جشنواره شرکت کردند.
وی افزود: دانش آموزان در آثار خود مصرف مجاز دارو و تامین آن از محل های مناسب و عوارض ناشی از مصرف داروهای غیرمجاز و قاچاق را به تصویر کشیدند که از یک هزار و 500 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 30 اثر منتخب شناخته شد.
به گفته وی، با رابطان بهداشت مدارس نیز جلسه هایی برگزار شده و آن ها برای آموزش بین دانش آموزان توجیه شده اند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان ابراز امیدواری کرد: با تلاش همه دست اندرکاران و دلسوزان سلامت استان شاهد ارتقاء سلامت استان عزیزمان باشیم.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.