به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل ازروابط عموی سازمان برنامه و بودجه قم، سید حسن رضوی در جلسه هم اندیشی رئیس دانشگاه و روسای مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی استان قم افزود: بهتر است تعداد مراکز دانشگاهی کاهش یابد وضمن همگرایی این مراکز از ظرفیتهای همدیگر بهره جویند و مهارت آموزی و دانش توأمان در جهت هدایت و ایجاد شغل با نگاه قابلیتها و توانایی استان برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: مهم این است که دانشجو مفاهیم عملی و علمی که آموخته است را بداند و این مهم است که سیاست دانشگاه ها پرورش نیروی کارورز باشد.
رضوی با بیان اینکه قم در زمینه های IT و تجاری سازی محتوای علمی تولیدی مراکز دینی و گردشگری به خصوص گردشگری زیارت و سلامت ازتوانایی های خوبی برخوردار است گفت: محور برنامه ریزی 10ساله توسعه استان با نگاه زیست محیطی و حفظ صنعت موجود می باشد مگر صنایعی که از تکنولوژی بالایی برخوردار و بدون آلایندگی باشد.
سالانه 2 میلیون گردشگر خارجی و 20 میلیون مسافر داخلی به استان قم سفر می کنند که نبود زیرساخت مناسب مهم ترین مانع درآمدزایی از طریق گردشگری در این استان است.
وی با ذکر اینکه در انتهای برنامه پنجم توسعه هستیم اظهار داشت:تاکنون 10 برنامه توسعه در ایران را پشت سرگذاشتیم که پنج برنامه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پنج برنامه پس از انقلاب اسلامی اجرا شده است که در همه این برنامه ها دانشگاه ها محور بوده است.
وی گفت: جهت دهی مباحث توسعه ای دانشگاهها چه به لحاظ کیفی و کمی در دهه های مختلف از خروجی متفاوتی برخوردار بوده است ، ابتدا به نحوی که در مقطعی نیاز کشوررا حل کرده و در مقاطعی این خروجی ها باعث مشکل شده است که متاسفانه در برنامه پنجم و ادامه آن در برنامه ششم و شاید سایر برنامه ها با این مشکل به طور قطع مواجه هستیم.
رضوی افزود: صرف نظر از نیازهای مقطعی کشور دربرنامه های بعدی توسعه بخصوص پس از پیروزی انقلاب ؛ بازنگری دانشگاهها در انقلاب فرهنگی بیشتر به نحوه گزینش اساتید و کادر علمی توجه شد و آنطور که باید به محتوای دروس توجهی نشد و بیشتر به مباحث تئوریک و آکادمیک پرداخته شده است.
وی اضافه کرد: درحال حاضر بیشتر افراد درمراکز دانشگاهی مدرک گرایی واخذ مدرک دانشگاهی برای نشستن پشت میز کارهای اداری را دنبال می کنند.
رئیس کارگروه اشتغال قم با بیان اینکه هم اینک ما با بحران های مختلفی از جمله بحران کسب و کار و فارغ التحصیلان فاقد کار روبرو هستیم گفت: این مهم است که دانشجو مفاهیم عملی و علمی که آموخته است را بداند و سیاست های دانشگاه ها به سمت پرورش نیروی کارورز باشد.
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی قم نیز گفت: این دانشگاه با 18 مرکز آموزش عالی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی با حدود 10 هزار دانشجو و یکهزار مدرس در سطح استان فعالیت می نماید.
حسن نادری افزود: رسالت دانشگاه؛ آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در راستای ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی می باشد. ضمن اینکه خروجی دانشگاه از نیاز جامعه بیشتر شده است و نیروهای تحصیل کرده تخصص های لازم برای ایفای شغل را ندارند.
وی گفت: دانشگاه علمی و کاربردی با توجه به ساختار کوچک از پویایی و انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و همین کوچکی ساختار، چابکی در تصمیم گیری را فراهم می کند. این دانشگاه توانایی تغییرات متناسب با نیازهای جامعه را داراست.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم ضمن معرفی ظرفیتهای دانشگاه علمی و کاربردی اظهار داشت:
تلاش داریم تا از نقطه نظرات نخبگان و صاحب نظران و مسئولان ارشد استانی در جهت تأمین نیازهای فعلی و آتی علمی و فنی استان و با هدف تربیت نیروی مهارتی استفاده نماییم.
7403/ 6133/ خبرنگار- محسن آقاگلی * انتشار - جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.