به گزارش ایرنا، امین مقومی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز مهندس اظهار داشت: اگرچه با برخی مهندسان غیربومی در ساختمان سازی برخورد صورت گرفته است ولی این افراد توانسته اند با موارد قانونی و تبصره ای مشکل عضویت را حل کنند.
وی افزود: گروه نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به صورت دوره ای حضور مهندسان را رصد می کنند تا ضمن بهره برداری از توان مهندسان بومی استان قم از سایر تخلف ها جلوگیری شود.
وی با اشاره به این که در ارائه آموزش ها به مهندسان قمی 30 درصد رشد داشته ایم گفت: به پنج هزار مهندس بیش از 68 هزار نفر ساعت آموزش در حوزه های مختلف داده شده است.
وی افزود: در همین راستا تفاهمنامه های آموزش با مراکز علمی و آموزشی استان انجام شده است به گونه ای که سال گذشته تنها یک مرکز مجری آموزشی بود در حالی که امسال به سه مرکز دانشگاهی افزایش یافت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم ادامه داد: امضای تفاهمنامه آموزشی و همکاری با فنی و حرفه ای استان قم برای کارگران ساختمانی، آموزش خانواده های مهندسان، راه اندازی آموزشی مجازی، دوره آموزشی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم، ساخت سازه سنتی با ارائه آموزش های عملی و کاربردی، حمایت از طرح های آموزشی و پژوهشی و کاربردی با دستگاه های مختلف اجرایی استان از دیگر برنامه های آموزشی توسط این سازمان است.

** عضویت 4690 مهندس قمی
وی با بیان این که چهار هزار و 690 تن عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم هستند گفت: این آمار نسبت به سال گذشته با رشد پنج درصدی همراه بوده است.
مقومی ابراز داشت: از این تعداد 250 تن معمار باتجربه دارای پروانه و 250 کاردان با تجربه دارای پروانه هستند که باید از ظرفیت متخصصان به صورت مطلوب استفاده شود.
به گفته وی، سالی دو مرتبه آزمون ورود به حرفه مهندسی در استان قم برگزار می شود که در شهریور ماه امسال یک هزار و 933 تن شرکت کردند که از این تعداد 10 درصد موفق شدند.

** کاهش 20 درصدی پرونده های شکایت از مهندسان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به این که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 20 درصد کاهش در پرونده های شکایت همراه بوده ایم گفت: وضعیت مهندسان در کمیته رسیدگی به تخلفات شورای انتظامی مهندسان مورد بررسی قرار می گیرد.
وی از فعالیت گروه نظارت سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: نظارت ها به صورت مرحله ای از روند ساخت و سازها صورت می گیرد در صورتی که شاهد تخلف مهندسی در این حوزه باشیم طبق قانون یا تعویض و یا لغو عضویت و سایر موارد صورت می گیرد.

** رشد 12 درصدی طرح های ورودی به سازمان نظام مهندسی ساختمان قم
مقومی با بیان این که امسال افزایشی در ساخت و سازها نداشته ایم گفت: وضعیت امسال مانند گذشته است ولی در مقایسه با سایر استان های کشور وضعیت مناسبی داشته ایم چرا که کاهش ساخت و سازها در برخی از استان ها گزارش شده است.
وی تصریح کرد: حدود 12 درصد رشد در تعداد و طرح های ورودی به این سازمان صورت گرفته است ضمن این که در متراژ ساختمان سازی های بلند مرتبه کاهش 20 درصدی رخ داده است.
وی بیان داشت: در صدور شناسنامه فنی امسال نیز مانند سال گذشته 962 مورد صورت گرفته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با تاکید بر این که اجرای ساختمان سازی باید با استفاده از ظرفیت افراد ذی صلاح صورت بگیرد گفت: در این صورت از وضعیت رکود خارج خواهیم شد و ساخت و ساز در استان رونق می گیرد.
وی گفت: این سازمان دارای ظرفیت های قانونی بسیاری است که باید از توان این مجموعه با همکاری شهرداری و سایر دستگاه های مختلف استفاده شود.

** فرهنگسازی برای سیما و منظر شهری مناسب
وی درادامه نماهای رومی و سقف سبک را مورد انتقاد قرار داد و گفت: جلسه های مختلفی برای کنترل و نظارت بر ساخت و ساز نماهای ساختمانی صورت گرفت تا با ارائه بحث های کارشناسی به وضعیت این گونه نماها رسیدگی شود.
مقومی بیان داشت: بسیاری از نماهای رومی و سقف سبک فارغ از بحث های مقاوم سازی، باعث بازار گرمی برای جریان ها و سود رسانی به برخی افراد شد که باید نماهای آجری که در گذشته متداول بوده است را به عنوان سیما و منظر شهری مناسب برای مردم معرفی و فرهنگسازی کرد.

** مقاوم سازی بافت های فرسوده
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به این که دولت تدبیر و امید به بحث مقاوم سازی بافت های فرسوده اهتمام ویژه ای دارد گفت: شرح خدمات برای احیای بافت های فرسوده تهیه شده است که اجرایی می شود.
وی افزود: دوره های آموزشی در این حوزه به مهندسان ارائه شده است که این امر در استان قم سابقه نداشته است.

** حضور مهندسان در گودبرداری ها و طرح های عمرانی شهری
وی با بیان این که حضور مهندسان در گودبرداری ها و طرح های عمرانی شهری ضروری است گفت: با همکاری شهرداری باید نظارت هایی در حوزه های مختلف سازه های نگهبان و گودبرداری ها صورت بگیرد تا شاهد اتفاق هایی مانند ریزش دیوار تونل مترو در استان نباشیم.
21 بهمن ماه سالجاری دیوار مترو قم ریزش کرد که در این حادثه 6تن مصدوم و 2 تن جان خویش را از دست دادند.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
طبق طرح اولیه خط A قطار شهری قم با طول حدود 14 هزار و 700 متر از مسیر جنوب غربی به شمال غربی این شهر یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق 14 ایستگاه میسر می ‌شود. هر ایستگاه خط A قطار شهری قم حدود یک کیلومتر است و ظرفیت حمل و نقل آن بیش از 22هزار نفر در ساعت خواهد بود.
در بخش نخست این طرح حدود 3.10 کیلومتر از تونل حد فاصل دپو پارکینگ شهرک کامکار تا میدان ولیعصر(عج) به روش مکانیزه وبا استفاده از یک دستگاه ماشین حفار تمام مقطع (EPB TBM) حفاری شده است.
بخش دوم مسیر به صورت نیمه مکانیزه با روش مدرن اتریشی (NATM) حفاری می ‌شود. این بخش از طرح از ایستگاه ولیعصر(عج) آغاز می ‌شود و با عبور از زیر بزرگراه خلیج فارس به ایستگاه بقیه‌ الله می ‌رسد. در ادامه با حفاری یک هزار و 654 متر و تغییر جهت به سمت مسجد مقدس جمکران خط یک متروی قم به پایان می‌ رسد.
وی، بازرسی از وضعیت گاز خانگی و صنایع، بازرسی کنترل برق، آزمایش های ژئوتکنیک و بتنی، عارضه سنجی ترافیکی، تشکیل کمیسیون انرژی، عضو یت مهندسان قمی در هیات امنای اوقاف و امور خیریه، صدور خدمات مهندسی در کمک به بازسازی سوریه، اصلاح فرایندهای طراحی، توسعه خدمات الکترونیک، داوری در حوزه ساختمان،ساماندهی استادکاران برق را از دیگر اقدام های سازمان نظام مهندسی در این استان برشمرد.
پنجم اسفندماه، سالروز تولد خواجه نصیر الدین طوسی، روز مهندس نام گذاری شده است.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.