دکتر سید علی صمدی روز پنجشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی اختلالات طیف اتیسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در قزوین افزود:حداقل 50درصد از افراد دارای اتیسم دارای هوش متوسط و گروهی حتی بالاتر از سطح متوسط هستند به شرطی که جامعه نیز آگاهی کامل از اختلالات این افراد داشته باشد.
وی اضافه کرد:این اختلال از ابتدای رشد علائم را نشان می دهد اما با ابزار های امروز ما، از حدود18 تا 24 ماهگی می توان علائم را تشخیص داد که البته اگر خیلی شدید باشد در زیر یک سالگی هم می توان آن را تشخیص داد.
دکتر صمدی میزان شیوع این اختلال را در یک درصد جمعیت ذکر کرد و ادامه داد:متاسفانه با وجود اینکه اتیسم یک اختلال رشدی عصبی است اما آزمون های بالینی برای تشخیص آن نداریم بلکه تمام آزمون های ما رفتاری است.
وی گفت:در جوامعی که فرهنگ های انعطاف پذیرتری دارند ممکن است این اختلال دیرتر تشخیص داده شود چون ممکن است شیطنت ها و رفتارهای غیر طبیعی کودک را به خاطر جنسیت او بدانند و بگویند پسرها همه این طور هستند اما در جوامعی که تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد، زودتر تشخیص داده می شود.
این دانش آموخته ناتوانی های رشدی و هوشی با بیان اینکه برخی علائم اتیسم در جوامع با فرهنگ های مختلف متفاوت تر است گفت:به طور مثال در جوامع انگلیسی کوکان اتیسم در صورت یک لمس سطحی پوست بدن خود از طرف دیگران واکنش نشان دهند اما در جامعه ایرانی که فرهنگ در آغوش گرفتن مرسوم است کودکان مبتلا به اوتیسم این واکنش را ممکن است نداشته باشند.
صمدی با اشاره به علائم عمومی اتیسم گفت: فقدان ارتباط چشمی در زمان صحبت کردن با بزرگسالان، از خود صدا درآوردن، ترس بدون دلیل، عدم واکنش به صدا کردن نام خود، مشکلات حسی، روی پنجه پا راه رفتن از علائم 10گانه عمومی تشخیص اوتیسم هستند که با آزمونی به نام هیوا که توسط متخصصان طراحی شده در صورتی که کودکی سه علامت از این 10علائم را داشته باشد باید به متخصص مراجعه کند.
این استاد دانشگاه آلستر در پاسخ به این سوال که مراجعه به روان شناس، گفتار درمان گر و کاردرمانگر چه تاثیری در کنترل بیماری کودکان اتیسم دارد، گفت: کاردرمانگر، گفتار درمانگر، روان شناس و پزشک در صورتی که آموزش دیده باشند می توانند با توجه به تخصص خود بر روی هماهنگی حسی و آموزش های رفتاری کار کرده و علائم را کنترل کنند اما اتیسم اختلالی نیست که به طور کامل از بین برود.
وی درباره این که آیا افراد دارای اتیسم می توانند ادامه تحصیل دهند نیز گفت:حداقل 50درصد از آنها دارای هوش متوسط و گروهی حتی بالاتر از سطح متوسط هستند به شرطی که جامعه نیز آگاهی از این کودکان داشته باشد و بداند رفتارهای مبتلایان اتیسم به خاطر داشتن چنین اختلالی است.
صمدی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به اتیسم از نظر بلوغ جنسی تقاوتی با سایرین ندارند اما در ایران چون دارو به آنها زیاد داده می شود این داروها ممکن است عوارض جانبی ثانویه ای چون اختلال در بلوغ، برانگیختگی خارج از قاعده و بلوغ دیررس را به دنبال داشته باشد.
وی در خصوص برخی تصورات اشتباه در مورداین بیماری اظهارکرد: اینکه اتیسم توسط مادران یخچالی( سرد و بی عاطفه ) ایجاد می شود، کودکان دارای ارتباط چشمی اتیسم ندارند، کودکانی که اجتماعی هستند، اتیسم ندارند، تمام افراد دارای اتیسم برای بهتر شدن تنها نیازمند عشق و محبت هستند، افراد دارای اتیسم برای بهتر شدن نیازمند جدیت و انضباط بیشتر هستند و اتیسم می تواند از بین برود از افسانه ها و تصورات نادرست مربوط به اتیسم است.
بر اساس برخی آمارها؛ حال حاضر شیوع اختلال طیف اتیسم در آمریکا و سایر کشورها هم در کودکان و هم در بزرگسالان در حدود یک درصد است و این بدان معنا است که در کشوری مانند ایران با جمعیت حدود70میلیون نفر انتظار می رود حدود700هزار نفر دارای اختلال طیف اتیسم باشند.
6012/7388خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.