به گزارش ایرنا، بهروز رفیعی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی روز یکشنبه در آیین آغاز این طرح غربالگری در پایگاه دائمی اوتیسم یاس استان مرکزی گفت: طرح غربالگری اوتیسم در بین کودکان 2 تا 5 سال ، در سال 91 به صورت پایلوت در استان های قم، همدان، خوزستان، کرمان و خراسان رضوی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه مرکز غربالگری اوتیسم یاس به عنوان تنها کانون دائمی استان مرکزی در تشخیص بیماران اوتیسم است، افزود: مرکز تا شنبه آینده اقدام به انتشار آزمون هیوا ویژه خانواده ها می کند تا با پاسخ به 10 سوال مندرج در آزمون از ابتلا و یا سلامت کودک خود به اوتیسم اطمینان حاصل کنند.
رفیعی یادآور شد: کوچکترین بیماری ها تا اختلالات حاد بار اضافی در حوزه سلامت و اجتماعی به همراه دارد و اختلال اوتیسم نیز دارای پیچیدگی خاص است که نگرانی های حاصل از این پیچیدگی دلیل اصلی اجرای طرح غربالگری شد.
وی گفت: افراد علل و دلایل متفاوتی را در خصوص ابتلا به اوتیسم اعلام می کنند که هیچ کدام قابل استناد نیست چراکه از والدین سالم، فرزندان مبتلا به اوتیسم متولد می شود که این امر تعیین علل اصلی را با مشکل مواجه کرده است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه اجرای طرح غربالگری سراسری در کشور و همچنین استان مرکزی با 2 هدف دنبال می شود، افزود: در وهله اول تلاش برای ارائه خدمات توابخشی، حرفه ای به خانواده دارای فرزند اوتیسم دنبال می شود تا توانمندی کودک به حداکثر برسد و سپس تهیه طرح علمی و ارائه آن به دانشگاه علوم پزشکی به منظور تدوین برنامه پیشگیرانه دنبال می شود.
وی عنوان کرد: استفاده از توان روانپزشکان و روانشناسان به منظور آگاهی و مستندسازی آماری اوتیسم جزء برنامه هاست.
رفیعی تاکید این طرح را ویژه کودکان بالای 2 سال دانست چراکه تا قبل از آن این بیماری علائم قابل تشخیص ندارد.
وی گفت: اوتیسم در اختلالات رشدی بیشترین شیوع را داشته است و در طول اجرای پایلوت این طرح در پنج استان کشور 124 هزار کودک مورد بررسی قرا گرفتند و 112 کودک مبتلا شناسایی شد.
وی اظهار کرد: با تشخیص مبتلایان اوتیسم، بهزیستی اقدام به آموزش در سه زمینه خانواده محور، مرکز محور و مداخلات درمانی دارد و بر همین اساس تا کنون 167 نفر در کشور پس از گذر از آموزش های لازم موفق به دریافت مجوز راه اندازی مرکز غربالگری اوتیسم شدند.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: خانواده اگر در آزمون 10 سواله هیوا به سه سوال پاسخ مثبت داد باید به پایگاه اوتیسم یاس مراجعه کنند تا پس از انجام مصاحبه تخصصی و تکرار مجدد سئوالات، آزمون گارس برای کودک انجام شود و پس از اطمینان از ابتلا ارائه خدمات توانبخشی برایش دایر شود.
وی با بیان اینکه طبق آمار از هر 100 کودک یکی مبتلا به اوتیسم است، گفت: تاکنون آماری از این بیماری در استان مرکزی تهیه نشده است و برگزاری طرح تشخیص و غربالگری به مثابه تشکیل بانک اطلاعاتی پایه است.
موسس و مسئول فنی مرکز غربالگری اوتیسم استان مرکزی نیز گفت: مداخلات توانبخشی در طرح غربالگری و درمان بیماران مبتلا بسیار اهمیت دارد و آغاز درمان به موقع سطح عملکردی را افزایش می دهد، اما درمان دیرهنگام به دلیل شرایط خاص کاهش سطح عملکردی را موجب می شود.
زهرا طباطبایی آل طه گفت: اوتیسم یک بیماری رشد عصبی است که در حیطه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی افزود: این بیماری عملکرد اجرایی ذهنی روابط و تعاملات اجتماعی و کلامی کودک را مختل می کند و از این حیث در سه سطح نیازمند حمایت نیازمند حمایت بیشتر و سطح عملکردی نیازمند حمایت بسیار طبقه بندی می شوند.
وی بیان کرد: در سطح اول کودک قدرت کلام دارد، اما استفاده درستی از آن نمی کند در سطح دوم کودک با وجود مشکلات ذهنی، آموزش پذیر است و در سطح سوم کودک بدون تکلم و وابستگی کامل به دیگران خواهد بود.
طباطبایی آل طه، 70 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم را دارای ناتوانی هوشی و اختلاات ذهنی عنوان کرد وگفت: سن رشد زبانی کودک دو تا سه سال است به همین دلیل سن غربالگری از دو سال آغاز شده است.
وی عنوان کرد: اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها می توان با اقدامات وخدمات توانبخشی کار درمانی گفتار درمانی و حضور روان شناس بالینی سطح عملکردی بیمار را افزایش داد.
این کارشناس کاردرمانی گفت:تخمین زده شده یک درصد از جمعیت کشور دچار بیماری اوتیسم باشد و با این پیش بینی احتمال ابتلای 800 هزار نفر به اوتیسم در کشور وجود دارد.
وی در خصوص مرکز اوتیسم یاس استان مرکزی عنوان کرد: این مرکز با تیم کارشناسان روانشناس به سه طریق آموزشی teach، aba و تعامل همه جانبه خدمات خود را به کودکان بیمار ارائه می دهد البته تعامل همه جانبه با همه کودکان در سطوح مختلف بیماری انجام می گیرد.
طباطبایی افزود: این مرکز ظرفیت پذیرش 50 بیمار را دارد و در حال حاضر میزبان 45 کودک اوتیسمی است.
وی بیان کرد: با آموزش های انجام گرفته امسال 15 بیمار وارد مدرسه شدند و مدارس استثنایی نیز کلاس ویژه ای را به این بیماران اختصاص داده است.
مسئول مرکز دائمی غربالگری اوتیسم استان مرکزی اضافه کرد: به دلیل استقرار این مرکز در اراک تصمیم بر این است که یک روز هفته در شهرستان ها با تجمیع کودکان کار غربالگری نیز انجام بگیرد و از این حیث دیگر شهرستان ها نیز از غربالگری اوتیسم بهره مند می شوند.
اوتیسم یا درخودماندگی (Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.
علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است و این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.

6992/6013/ خبرنگار آذر اسفندیاری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.