دکتر مجید سرتیپی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرطان پستان، معده، روده بزرگ و مری شایع ترین نوع سرطان از گروه بیماری های غیرواگیر در سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان سه سرطان معده، روده بزرگ و پوست در مردان و سه سرطان پستان، روده بزرگ و مری در زنان شایع است به طوری که در مردان هفت در 100 هزار نفر به سرطان معده، 4،4 در 100 هزار نفر به سرطان روده بزرگ و 3،3 در 100 هزار نفر به سرطان پوست و در زنان 10،8 در 100 هزار نفر به سرطان پستان، 3،5 در 100 هزار نفر به سرطان روده بزرگ و 3،3 در 100 هزار نفر به سرطان مری مبتلا می شوند.
وی افزود: شایع ترین سرطان ها در ایران سرطان پروستات، ریه، پستان، معده و مری است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به اینکه بسیاری از سرطان ها با تشخیص به موقع قابل درمان است ضروریست در قالب برنامه ای مشخص سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان با هدف تشخیص زود هنگام در جامعه هدف غربالگری قرار گیرند.
دکتر سرتیپی اظهار داشت: پدیده شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع سبب افزایش امید به زندگی (طول عمر بیشتر افراد جامعه) و در کنار آن افزایش بیماری های غیرواگیر شده که بیش از 76 درصد بار بیماری ها در ایران مربوط به بیماری های غیرواگیر است.
وی افزود: برخی از این بیماری ها درمان قطعی ندارند و تنها راه مبارزه با آنها شناسایی عوامل خطر اولیه، پیشگیری و کنترل است.
وی ادامه داد: ماهیت مزمن، پیش رونده و ناتوان کننده بیماری های غیرواگیر سبب مشکلات فراوانی می شود و نیروی مولد جوامع را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی قرار می دهد و نتیجه مدت طولانی درمان این بیماری ها، هزینه های کمر شکن و فقر است.
وی تصریح کرد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است.
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سرطان به دلیل مرگ و میر و هزینه های بالا و ترسی که مردم از آن دارند از مهمترین بیماری های غیرواگیر محسوب می شود.
دکتر سرتیپی افزود: به دلیل آگاهی کم جامعه در مورد سرطان، متاسفانه شاهد ایجاد و رشد خرافات و باورهای نادرست در مورد این بیماری هستیم که برای کنترل، پیشگیری و درمان آن لازم است با این گونه تفکرات مقابله شود.
وی ادامه داد: از باورهای نادرست در مورد سرطان «مسری بودن» آن است، این تفکر غلط سبب دوری از بیمار مبتلا به سرطان شده و منجر به تنها گذاشتن وی در مبارزه با بیماری، توسط خانواده و اطرافیان می شود.
وی با تاکید بر اینکه سرطان مسری نیست گفت: باور نادرست دیگر این است که انسان های خوب و درستکار به سرطان مبتلا نمی شود و سرطان را عقوبت گناهان گذشته می دانند در صورتیکه اگر این چنین بود کودکان نباید سرطان می گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: دیگر عقیده نادرست این است که بیمار مبتلا به آن سرنوشت غم انگیزی دارد در صورتی که سرطان بیماری پیچیده ای است اما با پیشرفت های علم پزشکی، بسیاری از بیماران مبتلا به شرط تشخیص به موقع درمان می شوند.
وی افزود: با تغذیه سالم، تحرک کافی و ورزش، مصرف نکردن دخانیات و الکل، دوری از استرس و اضطراب و آلودگی هوا و سایر عوامل خطر سرطان زا، می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک با یک میلیون و 620 هزار و 518 نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.