در این مطلب که به قلم محمدعلی حضرتی نگاشته شده ، آورده شده است: می دانیم تولید فرآورده ای همانند کتاب در روزگاری که امکانات ناچیزی وجود داشته است و مستلزم وراقی، مرکب سازی، کتابت، چرم پردازی، صحافی و ...حداقل از نظر سخت افزاری چقدر دشوار بوده است، به همین جهت اهل قلم ناگزیر بوده اند برای بقای اثرشان به سوی دربارها بروند و با تقدیم نسخه ای از کتاب خود به صاحبان قدرت و حاکمان دولت، امکان بازنویسی و افزایش ناچیز تیراژ اثرشان را فراهم سازند.
بدین تریب کتابخانه های سلطنتی مامن پدیدآورندگان کتاب ها بود و کسانی که نمی توانستند به دربارها راه یابند، آثارشان بیشتر دستخوش نابودی می شد.
اما در شهرهایی که فرهنگ ، رواج افزون تری در آنها داشت و خاستگاه دانشمندان و ارباب فضل و هنر بود، با همت بزرگ بعضی اشخاص کتابخانه های محلی پا می گرفت و امکان دسترسی طبقات فرودست اجتماع به کتاب نیز فراهم می شد.
از گزارش های ابویعلی خلیل بن عبدالله ..بن احمد خلیلی در تاریخ قزوین و و فضائلها و معجم شیوخه، ابن ثابت در فضائل قزوین، ابومنصور یمینی در فضائل قزوین، امام هبه ابن زاذان در احوال البلده القزوین که در التدوین رافعی به تلخیص گرد آمده است، برمی اید شهر قزوین در سده های چهارم تا ششم هجری دارای کتابخانه های متعددی بوده است که دایرکنندگان آن خود از اهالی فرهنگ بوده و دغدغه ی نشر معارف و علوم را داشته اند.
در این گزارش کتابخانه های ابن فارس،عبدالجبار بن حاتم، جعفری، ابوالوفای قزوینی، مودب قزوینی، خضر، شهرک موسی، شافعی، باب لغ و الموت به عنوان بخشی از کتابخانه های قدیمی قزوین نام برده شده و به معرفی آنها پرداخته شده است.
'اهتمام زاهدی به گره گشایی از انتقال اب طالقان به قزوین' در اشاره به بازدید استاندار قزوین از طرح انتقال آب سد طالقان و 'خدمت رسانی به مردم زلزله زده باید سرعت بگیرد' به نقل از امام جمعه قزوین از دیگر مطالب این شماره هفته نامه ولایت است.
'مجردها بیشتر به زوال عقل دچار می شوند'، 'امسال 13 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده است' در کنار 'کابینه خروجی رویکرد محافظه کارانه اصلاح طلبان است' عنوان دیگر مطلب این شماره ولایت قزوین می باشد که به سخنان سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در آیین روز دانشجو اشاره داشته است.
روزنامه ولایت به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سید عبدالعظیم موسوی در قزوین منتشر می شود.
3013
انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.