به گزارش ایرنا، سوارکاری یکی از ورزش های مفرح و مهیج است که علاقه مندان زیادی دارد، با این حال فعالیت در این رشته به شکل حرفه ای مستلزم برخورداری از امکانات و زیرساخت های خاصی مانند مانژ است.
در استان قزوین چندین باشگاه سوارکاری فعال هستند اما هیچ کدام از مانژ استاندارد و سرپوشیده برخوردار نیستند و همین مساله موجب شده تا نتوان رقابت های مهم و کشوری در سطح بالا را در این استان برگزار کرد و یا در ایام پاییز و زمستان فعالیت خاصی در این رشته داشت.
در میزگرد ایرنا قزوین با حضور حسین احسانی فاخر سرپرست هیات سوارکاری قزوین، جواد ژاله باشگاه دار و مهدی چگینی خبرنگار ورزشی و مسئول روابط عمومی هیات سوارکاری، مسایل و مشکلات پیش روی این رشته در استان مورد بررسی قرار گرفت.

**فقدان مانژ استاندارد اولین و مهم ترین مشکل رشته سوارکاری
حسین احسانی فاخر سرپرست هیات سوارکاری قزوین در خصوص مسایل و مشکلات این رشته در استان گفت: سوارکاری در مقاطع مختلف تاریخ به شکل سنتی پیش می رفته ولی از دهه هفتاد به سوی حرفه ای شدن سوق یافته است.
وی اظهار کرد: سوارکاری قزوین از فقدان مانژ استاندارد رنج می برد و این کمبود موجب شده رشته سوارکاری در استان در نیمی از سال و پس از تابستان تعطیل باشد.
احسانی فاخر گفت: همچنین حمایت ضعیف مسئولان از این رشته مشکل دیگر رشته سوارکاری است چون بهای یک اسب در حالت معمولی حداقل یک میلیارد ریال است و خرید و نگهداری از آن برای یک علاقه مند به این رشته بسیار سنگین و دشوار و در خیلی اوقات غیرممکن است.

**خروج اسب های خوب قزوین به دلیل مشکلات باشگاه ها
این مسئول ورزشی گفت: به دلیل کمبودها و مشکلات زیرساختی سیاست مسابقات مشارکتی با دستگاه های مختلف را در پیش گرفته ایم تا از توان نهادهای مختلف از قبیل نیروی انتظامی، ارتش ،تامین اجتماعی و اداره کل ورزش برای پیشبرد برنامه های خود استفاده کنیم.
رییس هیات سوارکاری قزوین همچنین با اشاره به اینکه این هیات بضاعت مالی چندانی برای حمایت از باشگاه ها ندارد، گفت: حمایت نشدن باشگاه و سوارکار موجب می شود که اسب های خوب از استان خارج شوند اما امیدواریم با اعطای تسهیلات کم بهره به باشگاه ها برای به روز کردن این اماکن ورزشی و جلوگیری از خروج اسب های خوب ، اقدام شود.
وی اضافه کرد: بزرگترین مشکل ما این است که نتوانستیم باشگاه های خود را به روز کنیم چون این امر هزینه های سنگینی دارد و یک مالک خصوصی به تنهایی از عهده آنها بر نمی آید.
احسانی فاخر گفت: با توسعه زیرساخت های این رشته می توانیم میزبان خوبی برای سایر استان ها باشیم چون قزوین پل ارتباطی حدود 13 استان است و استعداد خوبی برای برگزاری مسابقات در سطح کشوری دارد.
وی اضافه کرد: ما مجبوریم سطح مسابقات خود را بالا ببریم اما با فقدان اسب خوب و سوارکار مواجه می شویم.

** حرکت رو به رشد رشته سوارکاری
احسانی فاخر افزود: در زمان استقرار تیم جدید مدیریت هیات ، تنها 2 باشگاه فعال در استان وجود داشت ولی اکنون به هفت باشگاه فعال رسیده ایم و به غیر از این هشت باشگاه دیگر نیز در حال راه اندازی هستند که نشان از حرکت رو به جلو در این رشته است.
وی ادامه داد: تعداد مسابقات خود را نیز از پنج مسابقه در یک سال به 9 مسابقه تا آذر ماه امسال افزایش داده ایم و تعداد سوارکاران مسابقات نیز از 25 سوارکار به 85 شرکت کننده رسیده است.
این مسئول ورزشی گفت: با همه این اقدامات، هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم اما پیش بینی می کنیم در سال آتی رشته سوارکاری در قزوین به دوران شکوفایی خود برسد و در بخش نونهالان و نوجوانان شاهد اعزام نفرات بیشتری به مسابقات کشوری باشیم.

**هیات در برگزار نشدن مجمع انتخاباتی رشته سوارکاری بی تقصیر بوده است
احسانی فاخر در خصوص برگزار نشدن مجمع انتخاباتی این هیات نیز گفت: هیات استان حدود 13 ماه به شکل سرپرستی مدیریت می شود و نمی دانیم چرا مجمع این هیات از آبان ماه سال 95 تاکنون برگزار نشده است.
وی با بیان اینکه هیات آمادگی برگزاری مجمع انتخاباتی را دارد و اگر این مجمع تاکنون برگزار نشده تقصیر از ما نبوده است، اضافه کرد: چندین بار مجمع انتخاباتی این هیات به تعویق افتاده اما امیدواریم ظرف چند ماه آینده این مجمع برگزار شود تا هیات از بلاتکلیفی خارج شود.
احسانی فاخر فاخر گفت: سوارکاری تنها رشته ای است که خانم و آقا به صورت همزمان با هم در آن تمرین کرده و مسابقه می دهند.
وی در خصوص حمایت از بانوان علاقه مند به سوارکاری از سوی هیات، گفت: نیمی از هزینه های هیات در بخش بانوان صرف می شود و در مسابقات پرش استان نیز از 40 سوارکار حدود 30 بانو حضور دارند.

**اسب سواری در برخی رشته هادر قزوین ضعف دارد
احسانی فاخر همچنین گفت:مسابقات با اسب در رشته های پرش با اسب، اسب دوانی، درساژ( خرامش) و استقامت برگزار می شود ولی در استان بدلیل نبود امکانات و شرایط لازم تقریبا 70 درصد شرکت کننده ها و اسب ها تنها در مسابقات پرش شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: چون پیست اسب دوانی در قزوین نداریم سوارکاران این رشته در گنبد یا تهران شرکت می کنند چرا که در اینجا اصلا دیده نمی شوند و شرایط برای فعالیت آنها وجود ندارد.
احسانی فاخر گفت: در رشته های درساژ و استقامت در 13 ماه اخیر هیچ فعالیتی نداشته ایم و این ایراد را می پذیریم و امیدواریم بتوانیم آنها را رفع کنیم.

**انتقادهای سازنده به همراه راهکار ارائه شوند
احسانی فاخر گفت:هیات سوارکاری به هیچ عنوان مدعی کار بدون عیب و ایراد نیست و شاید 50 درصد مسیر را طی کرده است و انتقادها به هیات باید به همراه راهکار و سازنده باشد.
وی اضافه کرد: ما با توجه به بودجه، درآمد و قوانین فدراسیون می توانیم تصمیم گیری کنیم و نمی توانیم ایده های کشورهای اروپایی را برای استان قزوین مطرح کرده و انتظار اجرای آنها را داشته باشیم.
وی گفت: حمایت همه جانبه مسئولان برای توسعه این رشته لازم است چون پرداختن به این رشته توصیه پیامبر گرامی اسلام(ص) است و ظرفیت های بسیاری مانند اسب درمانی در آن وجود دارد.

**احداث مانژ سرپوشیده مهم ترین نیاز سوارکاری قزوین
جواد ژاله مالک باشگاه خصوصی نیز در این میزگرد ابتدا به موضوع ضرورت برگزاری هرچه زودتر مجمع انتخاباتی این رشته اشاره کرد و گفت: انتظار داریم هر چه سریعتر تکلیف مجمع مشخص شود چون تقویم سوارکاری در بهمن ماه هر سال بسته می شود و عدم تعیین تکلیف ریاست این این هیات موجب ضرر و عقب ماندگی سوارکاری استان خواهد شد.
مالک باشگاه سوارکاری ژاله نداشتن مانژ سرپوشیده را مهم ترین مشکل سوارکاری در استان قزوین دانست و ساخت آنرا مهم ترین خواسته ورزشکاران این رشته دانست و گفت: مانژهای سطح استان باید استانداردهای لازم را داشته باشند و به تایید فدراسیون برسد ولی متاسفانه هنوز مانژ سرپوشیده استاندارد در استان نداریم.
این فعال رشته سوارکاری گفت: هر سوارکار باید حایز امتیازاتی باشد تا بتواند در مسابقات کشوری شرکت کند اما وقتی در طول سال به دلیل نداشتن مانژ سرپوشیده امکان برگزاری رقابت ها را در 6 ماه نداشته باشیم شاهد افت آمادگی سوارکاران خواهیم بود.
وی ادامه داد: باید با فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم سطح برگزاری مسابقات سوارکاری را در استان بالاتر برد تا سوارکاران استان ظرفیت حضور در مسابقات قهرمانی و رقابت های انتخابی را به دست آورند.
ژاله همچنین خواستار حمایت مسئولان از باشگاه های سوارکاری شد و گفت: اگر باشگاه داران با وام های کم بهره حمایت مالی شوند می توان برای حل این مشکلات گام برداشت.

**جذب حامی مالی در رشته سوارکاری بسیار سخت است
ژاله همچنین گفت:رشته ورزشی سوارکاری برخلاف رشته های دیگر مانند فوتبال تماشاچی خاص خود را دارد با این وجود بدلیل مشکلات مختلف هنوز نتوانسته ایم در جذب اسپانسرها آنگونه که شایسته است وارد عمل شویم.
وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با جذب حامیان مالی در راستای ارتقای وضع باشگاه ها و سوارکاران استان گام برداریم چرا که این رشته در قزوین در صورت داشتن امکانات و زیرساخت های مورد نظر می تواند ورزشکاران و علاقه مندان بسیاری بیشتری داشته باشد.

**نبود مربی و اسب خوب از مشکلات سوارکاری قزوین
مهدی چگینی خبرنگار ورزشی و مسئول روابط عمومی هیات سوارکاری استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: در رشته سوارکاری استان تنها چندین نفر از جمله محمد حسین ژاله و سورن احسانی فاخر تلاش می کنند و با تمرین های مداوم،اسب خوب و انتخاب مربی به دور از حواشی در پی ارتقای سوارکاری قزوین هستند که امیدواریم شاهد گسترش این روند و حمایت هرچه بیشتر مسئولان ورزش از این عده باشیم.
وی اضافه کرد: اکنون برخی از باشگاه های استان چون مربی و اسب خوب ندارند به اصطبل تبدیل شده و کارکرد خود را از دست داده اند که امیدواریم با توجه مسئولان ورزش استان شاهد رفع این مشکلات باشیم.
چگینی افزود: متاسفانه در رشته سوارکاری فرهنگ هزینه کردن جا نیفتاده و بسیاری می خواهند بدون هزینه کردن به موفقیت دست یابند که دور از دسترس خواهد بود.

**تمامی باشگاه های استان حضوری موثر در مسابقات دارند
چگینی گفت: در سالهای گذشته مسابقات سوارکاری تنها در باشگاه سروش برگزار می شد ولی اکنون با اقدامات صورت گرفته تمامی باشگاه های استان در برگزاری مسابقات دخیل شده اند.
وی اضافه کرد: اکنون تعداد مسابقات و میزان اعزام ها نسبت به قبل بیشتر شده و مسابقات از حالت رفع تکلیف و رفاقتی بودن خارج شده اند.
چگینی، مهم ترین نیاز سوارکاری قزوین را مانژ سرپوشیده عنوان کرد و گفت: ساخت این مانژ یک آرزوی محال نیست و با همت مسئولان و بخش خصوصی قابل تحقق است.
وی اضافه کرد: سوارکاری یک صنعت پردرآمد است ولی هنوز بلیط فروشی آن در استان جا نیفتاده و باید فرهنگ سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.
چگینی با اشاره به لزوم جذب حامیان مالی برای برگزاری مسابقات و برنامه های هیات سوارکاری، افزود:برای جذب حامی مالی ابتدا باید انتظارات سرمایه گذاران را برآورده سازیم و در این راستا می توانیم با تبلیغ لوگوی اسپانسر بر زین ، لباس و روکش اسب اقدام نمائیم.
وی با بیان اینکه تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی از فعالیت های هیات سوارکاری قزوین در یک سال گذشته صورت گرفته است، گفت: موضوع آشنایی عمومی با اسب در استان قزوین به صورت جدی در سال های گذشته پیگیری نشده بود که به این مهم امروز به خوبی توجه می شود و نقش مهمی در جذب علاقمندان و حامیان مالی برای این رشته دارد.
استان قزوین هم اکنون هفت باشگاه سوارکاری فعال دارد و به زودی هشت باشگاه جدید در استان راه اندازی خواهند شد.
6101*3013*6012
خبرنگار:هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.