به گزارش ایرنا،ابوالفضل یاری عصر سه شنبه در نشست خبری برگزاری نخستین همایش ملی آمایش علم و فناوری که به میزبانی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) انجام شد، افزود: انتظار داریم این همایش که با مشارکت دانشگاه ها و مراکز بزرگ علمی کشور برگزار خواهد شد بتواند با تجمیع نظرات کارشناسان و اصحاب فن در کشور به تدوین سند آمایش استان قزوین کمک کند.
وی همچنین این همایش را در پیوند مراکز علمی و پژوهشی با دستگاه های اجرایی و برنامه ریزی موثر دانست و اضافه کرد: این همایش فرصت بسیار خوبی است تا از نظرات کارشناسی نخبگان و متخصصان در حوزه آمایش سرزمینی برای توسعه و پیشبرد امور استان بهره گرفت.
یاری، قزوین را یکی از استان های پیشرو در موضوع آمایش سرزمینی دانست و گفت: قزوین از شرایط خاص اقتصادی، کشاورزی و سیاسی برخوردار است که با توجه به ظرفیت های مختلف آن آنچه این استان را به سرمنزل مقصود می رساند توجه به آمایش است.
وی افزود: برای ورود در صنعت و کشاورزی دیگر جایی برایی توسعه فیزیکی نداریم و به طور قطع باید به دنبال ارتقای بهره وری، روش های نوین و شرکت های دانش بنیان که ارزش های افزوده بالایی برای ما دارند، باشیم.
یاری خاطرنشان کرد:حتی در حوزه گردشگری آنچه در فناوری گردشگری از جمله آب گرمایی و زمین گرمایی مطرح است به سند علم و فناوری مربوط است تا در خدمت علم و توسعه استان قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده آینده پژوهی و دبیر همایش آمایش علم و فناوری نیز در ادامه این نشست گفت: زمینه سازی برای برگزاری اولین همایش آمایش علم و فناوری در استان قزوین نشاندهنده نکته سنجی شورای برنامه ریزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است چرا که علم و فناوری پیشران اساسی در سرنوشت آینده هر جامعه ای است و در امر سیاست گذاری نیز همین علم و فناوری می باشد که آینده مطلوب را می سازد.
وی به مشارکت مراکز علمی و دانشگاه های مختلف در برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: تاکنون از بین دانشگاه ها، دانشگاه هایی چون شهید بهشتی، امیرکبیر، خوارزمی، امام صادق(ع)، بوعلی سینا همدان، صنعتی کرمانشاه و آزاد اسلامی، مراکز علمی از جمله فرهنگستان علوم و مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور، پارک های علم و فناوری استان ها و انجمن های علمی از جمله انجمن آینده نگری و انجمن ترویج علم برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده اند.
وی،رهیافت آینده‌نگاری به آمایش علم و فناوری، آموزش عالی و ارتقای ظرفیت‌های منطقه‌ای توسعه علم و فناوری، مدل های مدیریت پژوهشی و مکان‌یابی استقرار و پراکنش مراکز پژوهشی مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای، پیوند آمایش و آینده‌نگاری علم و فناوری و سیاست‌گذاری علم و فناوری مبتنی بر فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه‌ای را از جمله محورهای این همایش اعلام کرد.
قاسمی افزود: تجربیات موفق در آمایش علم و فناوری، ابعاد، بسترها، زمینه‌ها و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی توسعه منطقه‌ای علم و فناوری، خلاقیت و نوآوری در آمایش علم و فناوری، نظریه‌ها و روش‌های نوین آمایشی در حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه منطقه‌ای علم و فناوری نیز از دیگر محورهای 10گانه این همایش ملی است.
وی، مهلت ارسال مقالات به این همایش را تا پایان آذرماه اعلام کرد و افزود: همزمان با این همایش پنل های موازی نیز برگزار و بعد از همایش نیز نتایج پنل ها برای استفاده در سند آمایش استخراج می شود.
قاسمی از برگزاری 2پیش نشست تخصصی این همایش با دعوت از افراد صاحب دانش و تجربه در حوزه علم و فناوری خبر داد و افزود:پیش نشست اول با عنوان بررسی تجربیات در حوزه آمایش علم و فناوری با مشارکت پارک علم و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی قزوین و پیش نشست دوم با عنوان آینده نگاری توسعه ای منطقه ای علم و فناوری با مشارکت دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی برگزار می شوند.
وی افزود: مخاطبان این همایش عمدتا مدیران سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها، مسئولان مربوط به آمایش و اساتید و صاحبنظران این حوزه هستند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز در ادامه این نشست برگزاری همایش آمایش علم و فناوری را ظرفیت بزرگی برای تقویت ارتباط دانشگاه ها با مراکز صنعتی دانست و گفت: در این همایش تلاش شده تا با دعوت از اساتید و متخصصان سراسر کشور نتایج ارزشمندی را مبتنی بر علم و فناوری برای توسعه استان و کشور با رهیافتی آینده نگرانه به دست آورد.
احمد خانکی افزود: امیدواریم مراکز و سازمان های استان قزوین با مشارکت در همایش و تلاش برای بهره مندی از دستاوردها و یافته های همایش به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه کمک کنند.
خانکی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم دستگاه های صنعتی به سمت دانشگاه ها بیایند و همچنین پایان نامه های دانشگاهی نیز به نیازهای صنعتی نزدیک شوند.
نخستین همایش آمایش علم و فناوری 26 بهمن ماه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.