کبری محمدی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این کارگاه ها در استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال 92 طی تفاهم نامه ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر آموزش های پیشگیری اولیه از اعتیاد به صورت پراکنده و مقدماتی در برخی استان ها تشکیل می شد اما از سال گذشته طی جلساتی با این ستاد تصمیم گرفته شد، این آموزش ها به صورت جدی تر تشکیل و منجر به تربیت مربی در زمینه آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد شود.
وی اضافه کرد: در سال جاری ضمن آن که تمام استان ها را در این زمینه پوشش می دهیم،دوره های تکمیلی پیشرفته را نیز برای 12استان از جمله قزوین اجرا و پروتکل تربیت مربی و کادر متخصص را با کمک اساتید برجسته کشوری در قالب کارگروهی علمی در سازمان جوانان تنظیم و سازوکارهای علمی تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد را طراحی می کنیم.
محمدی ادامه داد: شرکت کنندگان این دوره ها آموزش های مقدماتی را در دو مرحله 2 روزه در هر سطح که یک روز آن مربوط به آشنایی با اعتیاد و روز دوم موارد اجتماعی و روان شناسی و مهارت های زندگی است،می گذرانند.
وی اضافه کرد:این امر در فرایندی 2 تا سه ساله می تواند منجر به تربیت مربیانی شود که نه تنها به جمعیت هلال احمر بلکه در صورت لزوم به سازمان های دیگر نیز خدمات ارائه خواهند کرد.
محمدی با بیان اینکه در حال حاضر چهار استان هنوز هیچ آموزشی ندیده اند و 27استان آموزش های مقدماتی و تکمیلی را گذرانده اند، خاطرنشان کرد:در سال جاری کارگاه های آموزشی برای این چهار استان و همچنین 12استان به صورت پایلوت برای تربیت مربی برگزار می شود.

**سال گذشته 12کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز برگزار شد
مشاور آموزش و پژوهش سازمان جوانان هلال احمر در ادامه با اشاره به دوره های آموزشی این سازمان در حوزه های دیگر از برگزاری 12 کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز در سازمان جوانان طی سال گذشته خبر داد و گفت:در قالب این کارگاه ها بهبودیافتگان و خانواده های قربانیان این بیماری در کارگاه ها حاضر شده و تجربیات و آسیب های ناشی از این بیماری را برای شرکت کنندگان دوره ها مطرح کردند.
وی اضافه کرد: در این راستا در عرصه محیط زیست نیز در تفاهم نامه ای سه جانبه بین سازمان جوانان هلال احمر، صلیب سرخ و سازمان حفاظت محیط زیست آموزش های متنوعی برگزار خواهد شد.
محمدی،فعالیت های بشردوستانه را یکی از ابعاد ناشناخته در فعالیت های جمعیت هلال احمر عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز آموزش گفتگوی بشردوستی بین دانش آموزان از سال گذشته به منظور دوری از خشونت و نزاع و جرایم اجرا و اولین دوره مسابقات آن نیز در اردوگاه مهر بندرانزلی برگزار شد.
وی ادامه داد: با تشکیل چنین دوره هایی به دنبال ظرفیت سازی برای مدارا و مسئولیت اجتماعی و انتقال مفاهیم بشردوستانه به دانش آموزان هستیم تا یک مدل علمی گفتگو با تکنیک های ویژه در مدارس و جامعه شکل گیرد.

***برنامه های کارآفرینی ویژه جوانان اجرا می شود
مشاور آموزش و پژوهش سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور در ادامه با اشاره به برنامه های جدید این سازمان در سال جاری گفت: به منظور کارآفرینی برای جوانان وب سایتی را طراحی و سمن های مرتبط با این موضوع و ظرفیت های کشور در حوزه کارآفرینی را شناسایی می کنیم و سپس جوانان علاقه مند در رشته های مختلف را طی کارگاه های آموزشی که در 32استان کشور برگزار می شوند، شرکت خواهیم داد.
محمدی، راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه دیجیتال را نیز از دیگر برنامه های در دستور کار سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اعلام کرد و افزود: کتابخانه دیجیتال کمک می کند ظرفیت های علمی کارهای حوزه جوانان مستند سازی و دانش جوانان فعال در آن تجمیع و در دسترس سایرین قرار گیرد.
وی ادامه داد:سازمان جوانان هلال احمر با 70سال قدمت و تجربه این ظرفیت را دارد که با داشتن مرکز اسنادی قوی، آیندگان از تجربیات خود بهره مند شوند.
محمدی در ادامه از فعالیت کتابخانه های هلال احمر در 22 استان کشور خبر داد و افزود: ظرفیت های کتابخوانی در کشور کم رنگ شده و تلاش می کنیم با کمک استان قزوین که مدت 2 سال است ابتکاری موفق از فعالیت های تیمی در کتابخوانی تشکیل داده، از الگوی آن برای سایر استان های کشور استفاده کنیم.

***یک میلیون نوجوان و جوان در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر عضویت دارند
محمدی با اشاره به عضویت فعال یک میلیون نوجوان و جوان فعال تا 29سال در این سازمان خبر داد و گفت: وجود این تعداد عضو فعال یک ظرفیت عالی برای جمعیت هلال احمر است تا به عنوان مجموعه ای مردمی و با وفاق عمومی بتواند فعالیت های اثر بخشی را در جامعه به منصه ظهور برساند .
وی ادامه داد:70درصد اعضای این سازمان را افرادی تشکیل می دهند که از همان ابتدای نوجوانی با حضور در کانون های غنچه های هلال و یا کانون های دانش آموزی فعالیت خود را آغاز کرده و به یک هویت سازی از خود دست یافته اند و همین می تواند تامین کننده سلامت اجتماعی در بین افراد جامعه باشد.
محمدی همچنین از فعالیت سه هزار و 500کانون غنچه های هلال در مهدهای کودک، یک هزار و 200کانون جوانان، یکهزار کانون دانشجویی، یک هزار کانون روستایی و 250کانون طلاب در کشور خبر داد.
وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه جوانان ایجاب می کند تا در برنامه های آن نوآوری و تنوع لحاظ شود،افزود: در سال جاری و در برنامه های راهبردی 10ساله جمعیت هلال احمر نیز بر این نوآوری و تنوع تاکید شده و حدود 30درصد از برنامه های امسال ما در این حوزه نو و ابتکاری هستند.
مشاور آموزش و پژوهش سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور در پایان افزود: هلال احمر مجموعه ای بین المللی داوطلبانه و معین دولت است که در زمان نیاز دولت به حضور نیروهای مردم نهاد وارد عرصه شده و فعالیت های خود را انجام می دهد.
کارگاه های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد به منظور تربیت مربی به صورت پایلوت در 12 استان شامل اصفهان، تهران، قزوین، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، کیش و ستاد سازمان جوانان هلال احمر برگزار می شوند.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.