از زمان شیوع ویروس کرونا در چین (اواسط دی ماه) و سپس ورود این ویروس برای اولین بار به فرانسه و استرالیا به عنوان کشورهای اروپایی، هراس و نگرانی مردم جهان از ابتلا به این ویروس افزایش یافته است.

بنابر اعلام رسمی رسانه‌های خارجی تاکنون، ۳۶۰ تن بر اثر این بیماری جان خودشان را از دست داده‌اند و شمار مبتلایان به این ویروس در استان شرقی چین به ۱۱ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده است.

ایران نیز به دنبال اقدامات مراقبتی کشورهای آسیایی و اروپایی در مقابله با این ویروس، تمهیدات لازم را در دستور کار قرار داده که در این میان استان قزوین به لحاظ داشتن دانشجویان خارجی به خصوص چینی، افغانی و اروپایی و همچنین وجود بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار اتباع افاغنه، به صورت ویژه به تدارکات لازم برای پیشگیری از این بیماری اقدام کرده است.

مسؤولان قزوین معتقدند که اگرچه این استان هنوز به ویروس کرونا مبتلا نشده است، اما قرارگیری این استان در مسیر ترانزیتی غرب به شرق و احتمال سرایت بیماری از استان‌های غربی به قزوین، نیازمند تدارکات همه جانبه برای مقابله و پیشگیری از این بیماری است.

آموزش نکات بهداشتی به شهروندان ( شستن دست‌ها، پرهیز از روبوسی کردن، بهداشت فردی و استفاده از ماسک در نقاط آلوده) و همچنین اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم برای جلوگیری از انتشار شایعات، از مهم‌ترین موضوعاتی است که بیشتر از درمان این بیماری روی آن تاکید می‌شود.

برای تمرکز تصمیمات در خصوص بیماری کرونا، مدیریت بحران، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل پدافند غیرعامل مرجع نهایی تصمیم گیری‌ها هستند.

خطر کرونا کمتر از آنفلوآنزا (H۱N۱) ؛ کمون کرونا به ۱۴ روز رسیده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در مورد ویروس کرونا لازم است بدانیم که این بیماری مرز نمی‌شناسد و قطعا وارد کشور می‌شود، به عبارت دیگر هیچ ویروسی را نمی‌توان با دیوار و حصار محدود کرد و همه باید اعتقاد داشته باشند که این ویروس بالاخره به ایران وارد می‌شود.

پیمان نامدار به مرز سیستان و بلوچستان و برخی از نقاط مرزی در غرب کشور اشاره کرد و گفت: به لحاظ تردد اتباع خارجی از این مرزها و همچنین نزدیکی کارگران افغانی به کارگران چینی، زمینه ابتلا به این بیماری در این نقاط بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی مدیران استانی در مقابل بیماری کرونا باید پیشگیری باشد، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم که اگر کسی به این بیماری مبتلا شد، سریعا در بیمارستان بستری شده و وارد مراحل آی سی یو نشود، ضمن اینکه باید از گروه‌های پرخطر بیشتر مراقبت کنیم.

این مسؤول کرونا را جزو بیماری‌های زئونتیک (مشترک بین انسان و دام) عنوان کرد و گفت: به لحاظ امکان سرایت این بیماری بین انسان و حیوان و شروع انتشار آن که از یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در چین اتفاق افتاد، لازم است مراقبت‌هایی ویژه‌ای در حوزه دام نیز صورت پذیرد.

نامدار ویروس آنفلوآنزا (H۱N۱) را از کرونا بسیار خطرناک‌تر دانست و اظهار داشت: ویروس آنفلوآنزا دقیقا شبیه به ویروس کرونا دارای علائم سرماخوردگی است، اما ویروس آنفلوآنزا به مراتب خطرناکتر از ویروس کرونا است و به راحتی می توان با اقدامات به موقع از اثرات مخرب آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: چون بیماری کرونا همانند آنفلوآنزا از یک سرماخوردگی شروع می‌شود، نباید از رویه‌ای در پیش بگیریم که هرکسی سرما خورد، مشکوک به ویروس کرونا شناخته شود، چون متاسفانه در فضای مجازی طوری وانمود می‌شود که هرکس بیماری سرماخوردگی دارد به عنوان مبتلا به این بیماری شناخته شده و باید از آن فرد دوری کرد.

این مسؤول در مورد اثرات مخرب شایعه در فضای مجازی تاکید کرد: متاسفانه شایعه وجود سم آفلاتوکسین در شیر باعث شد که صنعت لبنی کشور متضرر شده و فروش شیر ۳۵ درصد کاهش یابد، درحالی که موضوع به این اندازه حاد نبود و فقط شایعات موجود در فضای مجازی به چنین اتفاقی منجر شد.

نامدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین: شایعه وجود سم آفلاتوکسین در شیر باعث شد که صنعت لبنی کشور متضرر شده و فروش شیر ۳۵ درصد کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به اقدامات در دستور کار برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: تب سنجی از فاصله دور همیشه نمی‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند، چراکه ممکن است فرد از قرص تب بر استفاده کرده و علائم تب را از خود دور کرده باشد.

نامدار تصریح کرد: دوره کمون (کمون یا نهفتگی، به دوره و مدت‌زمان ورود عامل بیماری‌زا اعم از باکتری، ویروس و غیره به بدن تا ظهور نشانه بیماری و علائم بیماری گفته می‌شود) بیماری کرونا هم اکنون در جهان به ۱۴ روز رسیده است و اگر کسی در ۱۴ روز گذشته به چین سفر کرده باشد و با به نحوی با کشورهای مبتلا ارتباط داشته باشد، باید تحت نظارت و رصد بهداشتی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وزارت کشور برای مراقب، پیشگیری و مقابله با این بیماری تست‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده تا همه انواع کرونا تشخیص داده شود، بنابراین لازم است که با با پرهیز از افراط و تفریط باید اطلاع رسانی به موقع از طریق وزارت بهداشت به مردم اطلاع رسانی شود.

نامدار پرهیز از دست دادن با افراد مشکوک به سرماخوردگی، شستن مرتب دست‌ها و دوری از مسافران خارجی در کشورهای مبتلا به این بیماری را مهم‌ترین موارد در پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و یادآور شد: سامانه ۱۹۰ آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان است.

ضرورت احداث بیمارستان صحرایی برای جلوگیری از ترافیک

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: یکی از موضوعات مهم در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا، آموزش‌های مراقبتی در مدارس، دانشگاه‌ها و گروه‌های اجتماعی است که هم اکنون موارد لازم به صدا و سیما ابلاغ شده است.

قدرت الله مهدیخانی افزود: برای سهولت در درمان بیماری کرونا، لازم است که تا قبل از درگیر شدن به این ویروس، یک بیمارستان صحرایی در خارج از شهر و مکانی کم ترافیک راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: احداث بیمارستان ۴۵ تختخوابی به صورت کانکس و مرکز درمانی به صورت چادر، از دیگر مواردی است که باید آمادگی لازم برای احداث آن‌ها ایجاد شود.

مهدیخانی اطلاع رسانی رسمی و پرهیز از شایعات را از دیگر موارد لازم در کنترل و مدیریت ویروس کرونا مهم دانست و گفت: صدا وسیما باید در خصوص اطلاع رسانی و موراد پیشگیری از این بیماری اهتمام ورزد.

ذخیره ماسک و ماده ضدعفونی کننده ویرکن اس

مدیرکل دامپزشکی قزوین نیز گفت: ویروس‌ کرونا و به طور کلی همه ویروس‌ها برای سرایت منتظر اجازه بدن میهمان نیستند و به لحاظ پیشرفت سریع انها، احتمال ابتلا به این بیماری وبالا بوده و باید آمادگی لازم برای مقابله با آن ایجاد شود.

حمید زینالی با بیان اینکه معمولا این نوع بیماری‌ها از حیوان به انسان سرایت می‌کنند، افزود: متاسفانه در کشور چین فرهنگ تغذیه عجیبی بر مردم حاکم است و مصرف گوشت خام از نوع دریایی و زمینی باعث شد تا این بیماری به انسان سرایت کند و سرایت بیماری را به مرحله انسان به انسان برساند.

وی به ذخیره مواد ضدعفونی کننده و سم اشاره کرد و گفت: ماده ویرکن اس به عنوان یکی از مواد ضدعفونی کننده مناسب و کم خطر به اندازه کافی در دامپزشکی ذخیره شده و در صورت نیاز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

زینالی خاطرنشان کرد:  دستکش، ماسک و دیگر موارد بهداشتی مورد نیاز به اندازه کافی موجود است تا در صورت شیوع این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

نظارت بیشتر بر دانشجویان خارجی و اتباع افاغنه

مرادی مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قزوین: شهرستان‌های آوج و بویین زهرا مسیرهایی برای ورود مسافران غرب کشور به استان قزوین هستند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قزوین گفت: اتباع افاغنه در استان به لحاظ تردد با نقاط مرزی باید بیشتر از سایرین مورد نظارت و رصد قرار بگیرند.

ابوالفضل مرادی افزود: دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) محل تردد دانشجویان خارجی است که بخشی از انها از کشورهای چین و سایر کشورهای درگیر با بیماری کرونا به استان ترددد می‌کنند، در همین رابطه باید عبور و مرور این افراد به منظور پیشگیری از بیماری مورد توجه واقع شود.

وی به آموزش محصلان اشاره کرد و گفت: همانند بیماری آنفلوآنزا که در مدارس اطلاع رسانی شد، در خصوص این بیماری نیز باید دانش آموزان آگاهی کسب کنند.

مرادی شهرستان‌های آوج و بویین زهرا را مکان‌های ورود افراد از استان‌های غربی به قزوین عنوان کرد و گفت: در این مسیرها لازم است که برای شرایط خاص گروه‌هایی از تیم‌های پزشکی و بهداشتی مستقر شده و بررسی لازم را انجام دهند.

از ظرفیت سمن‌ها برای اطلاع رسانی بیماری کرونا به مردم استفاده شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان نزدیک ترین گروه‌های اجتماعی به مردم می توانند در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بهداشتی و پزشکی نقش آقرینی کنند.

مریم بیدخام با بیان اینکه تا قبل از شیوع این بیماری در کشور نباید ذهن جامعه را ملتهب ساخت، اظهار داشت: اطلاع رسانی به موقع و به هنگام از طریق رسانه‌های رسمی می تواند به کاهش شایعات و التهاب اذهان عمومی در جامعه منجر شود.

وی به برگزاری همایش سازمان های مردم نهاد در ۲۴ بهمن ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: اگر در این همایش یک نماینده از علوم پزشکی حضور داشته باشد، می‌تواند در آموزش به سمن‌ها و هدایت این فعالان حوزه اجتماعی موثر واقع شود.

بیدخام خاطرنشان کرد: درحال حاضر برخی از مردم احساس می‌کنند که یک عطسه یا سرفه می تواند نشانه ابتلا به بیماری کرونا باشد که در این رابطه باید به مردم اطلاع رسانی دقیقی صورت پذیرد.

نیم نگاه: منوچهر حبیبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین در نشست پدافند زیستی استان با موضوع مقابله با بیماری کرونا گفته بود که هنوز هیچ گونه موردی در خصوص ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است، اما باید تمهیدات آموزشی، نظارت و رصد لازم در خصوص پیشگیری و مقابله با این بیماری در استان فراهم شود.

با توجه به اظهارات مسؤولان استان قزوین مبنی بر شیوع حتمی این ویروس به کشور و حتی استان، در شرایط فعلی باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در اولویت قرار گیرد.

از آنجایی که فقط کارگران و اتباع افاغنه مجاز و دارای شناسنامه قابل رصد و نظارت هستند، امکان شیوع بیماری کرونا در اتباع افاغنه غیرمجاز به مراتب بالاتر است که در این رابطه باید ماموران انتظامی با طرح‌های نظارتی و قضایی به برخورد جدی با این افراد مبادرت ورزند.

ویروس کرونا نخستین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شد که موجب بروز بیماری‌هایی از خانواده سرماخوردگی در انسان و حیوانات می‌شود و از ویژگی آنها زواید تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

علایم این بیماری هنوز ناشناخته است، اما از علایم اصلی آن تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است. بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: ۳۵درصد مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.