دکتر حمزه علی‌پور یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایده اولیه این اختراع از سال ۱۳۹۳ به ذهن من رسید که مراحل پیاده‌سازی و ثبت آن تا به امروز ادامه داشت.
وی ادامه داد: نمونه آزمایشگاهی این اختراع تولید شده است و برای تولید انبوه آن، چند شرکت داخلی مذاکراتی با من داشته‌اند که در حال بررسی این موضوع هستم.
عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این دستاورد مهم که نتیجه فعالیت‌های پژوهشی مستمر و همچنین پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران (INSF) و کانون پتنت ایران بوده است، در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت نهایی رسیده است.
علی‌پور افزود: در دنیای مدرن امروز، تغییر سبک زندگی بشر باعث مشکلاتی از جمله شیوع زخم‌های عفونی مقاوم به درمان نظیر زخم‌های دیابتی، زخم بستر و زخم‌های مزمن ناشی از سوختگی و سوانح و حوادث شده است.
وی افزود: از جمله راهکارهای نوین ارایه شده برای درمان زخم‌های مزمن، استفاده از لارودرمانی است، لاروهای لوسیلیا سریکاتا با فعالیت بر روی زخم، از بافتهای نکروز شده تغذیه کرده، و با ترشح آنزیم‌های مختلف آن را هضم و بدین ترتیب دبریدمان زخم را انجام می‌دهند. 
وی ادامه داد: همچنین در حین فعالیت، در ترشحات بزاقی خود پپتیدهای ضدمیکروبی، فاکتورهای رشد سلولی و فاکتورهای مرتبط با آنژیوژنزیس و Neuroregeneration را ترشح کرده و بدین ترتیب باعث بهبود سریعتر بافت می‌شوند.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن آنزیم نترین که در Neuroregeneration نقش دارد توالی آن نیز شناسایی و در اداره ثبت اختراعات داخل کشور با شماره ۹۹۰۳۸ در مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است.
عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت لاروهای لوسیلیا سریکاتا به بافت نکروز شده محدود شده و بر روی بافت سالم هیچگونه تأثیر منفی ندارند؛ از جمله آنزیم‌های ترشح شده توسط لارو که منجر به هضم بافت نکروز شده و دبریدمان زخم می‌شود، آنزیم کلاژناز است.
علی‌پور افزود: در اختراع حاضر، توالی کدکننده  آنزیم کلاژناز در این لارو برای اولین بار در دنیا مشخص و پروتئین آن به صورت نوترکیب تولید شد، از این آنزیم می‌توان به صورت فرموله شده به صورت هیدروژل، در دبریدمان زخم‌های مقاوم به درمان استفاده کرد.
وی ادامه داد: همچنین این آنزیم در مصارف مختلف تحقیقاتی و تجاری نظیر استفاده در درمان بیماریهای Dupuytren's disease, Peyronie's disease Glaucoma, Gene delivery, Cell isolation و سایر کاربردها مثل سلول درمانی، صنایع آرایشی- بهداشتی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.