احمد جمالیزاده شامگاه چهارشنبه در نشست خبری هفته دیابت در رفسنجان بیان کرد: اطلاع رسانی و ارائه راهکارها به مردم جهت کاهش این بیماری و پیشگیری از دیابت موثر است.

وی با اشاره به اینکه دیابت بیماری بدون سر و صدا است و علائم ابتدایی آن شدید نیست که فرد بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کند افزود: این بیماری مزمن است و اثراتی را در بدن به جای می گذارد که عمده دستگاه ها و نواحی بدن درگیر این بیماری می شوند.

جمالیزاده از عوارض بیماری دیابت را سکته های قلبی و مغزی، مشکلات چشمی، اعصاب و زخم هایی که در اندام ها ایجاد می شود و نارسایی کلیه برشمرد و افزود: سال های قبل آمار شیوع این بیماری در دنیا و به ویژه در ایران رو به افزایش است.

وی به اهمیت بحث دیابت پرداخت و گفت: ۴۲۵ میلیون نفر در دنیا از ۲۰ تا ۷۹ ساله مبتلا به دیابت هستند و تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به این می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال ایران دیابت دارند که حداقل ۲۵ درصد این افراد از این بیماری خود اطلاع ندارند گفت: طبق مطالعات کوهورتی ۱۰ هزار نفر جمعیت بین ۳۵ تا ۷۰ سال رفسنجان و حومه را بررسی کردیم که از این تعداد ۱۹.۴ درصد از بیماری دیابت خود اطلاع داشتند ضمن اینکه از این تعداد ۱۱ درصد در مرز مبتلا شدن به این بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت رفسنجان و انار  بالای ۳۰ سال هستند که در رابطه با دیابت در حال بررسی و شناسایی هستند اظهار داشت: از این تعداد ۹۶ هزار و ۷۰۰ نفر در رابطه با دیابت بررسی شدند که ۷ هزار نفر دچار بیماری دیابت بودند که از بیماری خود اطلاع داشتند و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر هم جدید مبتلا به دیابت در این بررسی شناسایی شدند.

جمالیزاده عنوان کرد: در مجموع ۹۵۰۰ نفر بیمار دیابتی در رفسنجان و انار تحت درمان  مراکز بهداشتی درمانی این دو شهرستان هستند.

وی با اشاره به اینکه کلینیک دیابت در بیمارستان علی ابن ابیطالب ایجاده شده است بیان کرد: در حال حاضر در این مرکز بالغ بر ۶ هزار بیمار دیابت خدمات درمانی رایگان را دریافت می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: مهمترین علت مرگ و میر در رفسنجان و انار سکته های قلبی وعروقی و مغزی است و یکی از علت های این سکته ها نیز دیابت است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از بیماری دیابت مهم است، وقتی این بیماری تشخیص داده و درمان شود باز هم عوارضی دارد و بهترین کار پیشگیری است و مخصوص گروه خاصی نیست و از بدو تولد باید پیشگیری را آغاز کرد .

جمالیزاده راه حل دیگر پیشگیری از ابتلا به دیابت را انجام ورزش و تحرک بدنی  ( هفته ای ۴ مرتبه پیاده روی ۳۰ دقیقه) عنوان و بیان کرد: در کنار ورزش، تغذیه مناسب و عدم مصرف دخانیات را حل

۱۸ تا ۲۴آبانماه به نام هفته دیابت نامگذاری شده است .

مناسب جلوگیری از ابتلا به دیابت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.