علی فرخزاد روز یکشنبه در کارگروه غارشناسی استان قزوین اظهار داشت: غار قلعه کرد یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای استان قزوین به شمار می‌رود و لازم است که از ظرفیت این منطقه در حوزه گردشگری بهره لازم برده شود.

وی افزود: باید با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، محیط زیست و میراث فرهنگی همایشی در حوزه غارشناسی برگزار نماییم تا ظرفیت‌ غارهای استان قزوین به نمایش گذاشته شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: لازم است که علاوه بر برپایی همایش یک روزه، یک فستیوال غارنوردی مجزا نیز برگزار شود تا جاذبه‌های گردشگری استان قزوین بیش از گذشته معرفی شود.
فرخزاد اظهار داشت: برپایی این همایش علاوه بر اینکه غارهای مختلف استان قزوین را به مردم معرفی می‌کند سبب حفظ و نگه داری این غارها نیز می‌شود.
وی ادامه داد: مردم اطلاعی از وجود این غارها ندارند و در صورت کشف و شناسایی نیز نحوه استفاده و گردش در این غارها را نمی‌دانند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: در صورتی که غارهای قلعه کرد و پرچکوه ثبت ملی شوند علاوه بر اینکه نظافت و بهداشت این امکان توریستی به طور کامل رعایت می‌شود، اقدامات لازم نیز جهت تخصیص اعتبار دولتی برای ایجاد زیرساخت مناسب فراهم می‌شود.
فرخزاد عنوان کرد: همچنین ثبت ملی این غارها به توسعه‌یافتگی این مناطق گردشگردی کمک شایانی خواهد کرد.
 
تخلیه فاضلاب روستای پرچکوه مکانیزه می‌شود

عین‌الله رمضانی معاون طرح و توسعه آبفای روستایی قزوین نیز در این جلسه گفت: روستای پرچکوه تحت پوشش اداره آب و فاضلاب استان قرار ندارد زیرا مردم این روستا تصمیم داشتند تا این فاضلاب را به صورت سنتی تخلیه کنند.
وی افزود: مردم این روستا فاضلاب خود را در داخل غار تخلیه می‌کردند در حالی که از سه ماه گذشته این فاضلاب به جای تخلیه در غار پرچکوه در رودخانه پایین دست تخلیه می‌شود.
 رمضانی با بیان اینکه ۶ روستا در این منطقه مشکل فاضلاب دارند، خاطرنشان کرد: بهتر است در این منطقه زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع به تصفیه خانه این روستاها تعلق گیرد تا مشکل فاضلاب به صورت ریشه‌ای حل شود.
   وی تصریح کرد: هزینه احداث پکیج برای تصفیه فاضلاب غار پرچکوه ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است در حالی که احداث شبکه جمع‌آوری انتقال و ساخت تصفیه خانه برای هر ۶ روستا بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
معاون طرح و توسعه آبفای روستایی قزوین اظهار داشت: مردم این روستاها با احداث این تصفیه خانه می‌توانند از پساب تصفیه شده برای آبیاری درختان خود استفاده کنند.
رمضانی خاطرنشان کرد: احداث این تصفیه خانه مشکلات زیست محیطی و غار نوردی این روستاها را نیز حل می‌کند.

باتوجه به اینکه طی سال‌های گذشته شناسایی و تعیین تکلیف نقشه غارهای استان قزوین در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است، در سال جاری ظرف مدت ۹روز تعداد ۱۰ غار توسط کمیته غارنوردی و غارشناسی استان قزوین در منطقه الموت غربی شناسایی شده است.

غارها تنها از روی علائم زمین شناسی کشف می‌شوند و به این ترتیب تاکنون از دست افراد سودجو که به دنبال گنج‌های درون غار هستند، در امان مانده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.