به گزارش ایرنا، ساخت سد کمندان سال 1383 با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای ازنا و الیگودرز و آبی کردن حدود چهار هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی آغاز شد.
بنا بر اعلام آب منطقه ای لرستان، اکنون ساختمان این سد 76 درصد و شبکه یک و 2 تحت پوشش آن حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل نیازمند سه میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار است.
هر چند که اعلام شده این سد سال آینده آبگیری می شود اما به نظر می رسد با توجه به بلاتکلیف بودن 200 خانوار روستای کمندان، این وعده نیز در زمان مشخص محقق نشود چراکه با آبگیری کامل سد دست کم 85 درصد روستا و زمین های کشاورزی زیر آب می رود که برای جابجایی آن اعتبار بسیاری نیاز است.
سال 95 استاندار وقت لرستان با حضور در روستا و دیدار با اهالی گفته بود: با توجه به مشکلاتی که بیش از 10 سال برای روستاییان حاشیه سد کمندان ازنا ایجاد شده و با پیگیری های انجام شده با درخواست اهالی روستا برای جابجایی به بالادست سد موافقت شده است.
اما با گذشت بیش از 2 سال، وعده استاندار وقت برای تعیین تکلیف وضعیت روستا در 45 روز همچنان در پشت سد مشکلات عملیاتی نشده و بلاتکلیفی مردم روستای کمندان پس از حدود 15 سال و پرداخت نکردن مطالبات آنان همچنان روی میز و در بازدیدهای میدانی بررسی می شود اما در عمل تاکنون جابجایی روستا آغاز نشده است.
دستگاه متولی تهیه و اجرای طرح روستایی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که این نهاد در استان آمادگی خود را برای ایجاد روستای جدید اعلام کرده و همچنان منتظر بررسی و مطالعات امکان سنجی سایر دستگاه ها از جمله آب منطقه ای و محیط زیست می باشد.
معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در این خصوص می گوید: روستای کمندان از نظر موقعیت جغرافیایی در حوزه آبگیری سد قرار گرفته و خواسته اهالی این روستا ایجاد سکونتگاه جدید در بالادست سد است.
هادی جعفری افزود: با توجه به برگزاری جلسات متعدد در این خصوص ، مقرر شده آب منطقه ای مطالعات امکان سنجی سایت بالادست سد را انجام داده و تا پایان امسال نتایج آن را اعلام کند که در صورت بلامانع بودن این امر، بنیاد مسکن نسبت به تهیه طرح روستا با رویکرد گردشگری اقدام خواهد کرد.
وی ادامه داد: بر اساس آمار سال 95، جمعیت روستای کمندان 685 نفر در قالب 200 خانوار است و بنیاد مسکن آمادگی دارد تسهیلات 250 میلیون ریالی بهسازی و همچنین تسهیلات مسافرکاشانه برای اهداف گردشگری را به اهالی این منطقه پرداخت کند.
معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان ادامه داد: بخشی از سایت بالا دست سد که اهالی خواستار ایجاد روستای جدید در آن هستند جزء محدوده محیط زیست است که باید پس از مطالعات امکان سنجی، مجوزهای این نهاد نیز صادر شود.
جعفری تصریح کرد: پس از صدور مجوزهای لازم، طرح روستا کمتر از 2 ماه توسط بنیاد مسکن آماده خواهد شد و پس از آن در خصوص نحوه ساخت واحدهای مسکونی تصمیم گیری و پیش بینی می شود ساخت روستای جدید حدود یکسال به طول بینجامد.
نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: جلسات در خصوص رفع مشکلات و جابجایی روستای کمندان بسیار اما نتایج عملکرد مشخص نیست.
مجید کیانپور افزود: بخشی از مشکلات این طرح استانی و بخشی ملی است و به نظر می رسد اراده محکمی برای تعیین تکلیف روستا در بین مسئولان وجود ندارد.
وی مطالبات اهالی روستای کمندان را از دستگاههای اجرا کننده سد حدود 250 میلیارد ریال برشمرد و گفت: وزارت نیرو عنوان می کند استان باید برنامه مشخص و جامعی ارائه دهد تا این وزاتخانه اقدام نماید اما متاسفانه نهادهای مختلف توپ را به زمین دیگری می اندازند که نتیجه آن بلاتکلیفی 200 خانوار روستا بوده است.
بدون شک به دلیل وعده جابجایی روستای کمندان، ارائه خدمات رفاهی و زیرساختی به اهالی این منطقه تا حدودی در سایه قرار بگیرد چرا که اعمال هزینه های زیرساختی برای روستایی که قرار است زیرآب برود منطقی به نظر نمی رسد.
علیرغم همراه بودن طرح های توسعه ای از جمله سدسازی با آبادانی و پیشرفت منطقه، اما این بار مردم کمندان در برزخ بود و نبود روستا و فقدان خدمات رفاهی هستند که این امر ضرورت اقدام عملی در خصوص جابجایی روستا را دوچندان می کند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.