سولماز فرخ زاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این پیمایش‌ها هر سه سال انجام می‌شوند، اضافه کرد: با این آمار می‌توان گفت در واقع از هر ۱۲ فرد بالای ۲۵ سال استان یک نفر مبتلا به این بیماری بوده و نرخ شیوع آن در افراد بالای ۲۵ سال استان در حد هشت و نیم درصد است.

فرخ زاد ادامه داد: همچنین ۲۲ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان نیز در مرحله پیش از دیابت هستند و در واقع از هر چهار نفر یک تن در این مرحله قرار دارد که وضعیت خوبی نیست.

وی یاد آور شد: مرحله پیش از دیابت یعنی قند خون فرد در وضعیت ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ و غیر ناشتا بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ است.

فرخ زاد گفت: در صورت مداخله نکردن در پیگیری این دسته از بیماران طی سال‌های آینده با ابتلای جمعیتی بسیار بالاتر از مردم استان به بیماری دیابت مواجه خواهیم بود.

وی اظهار داشت:بیماران مبتلا به دیابت به مرور زمان به عوارضی مانند فشار و چربی خون و همچنین عوارض ثانویه مانند مشکلات چشمی، زخم پا و مشکلات کلیوی دچار می‌شوند از این رو باید به طور مرتب وضعیت آنها پیگیری و نظارت شود.

این مسئول یادآور شد: افراد بالای ۳۰ سال دارای یک عامل خطر از قبیل سابقه ابتلا در نزدیکان و اضافه وزن و چاقی و همچنین تمام افراد بالای ۴۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت مورد ارزیابی قرار گیرند تا در صورت وجود مشکل به پزشک متخصص ارجاع شوند.

دیابت نوع ۲ نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.