صدیقه احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 30 درصد از نوجوانان به این بیماری مبتلا هستند.
وی افزود: بیماری کبد چرب معمولا اتفاقی و با سونوگرافی و آزمایش تست های کبدی تشخیص داده می شود.
وی اظهار کرد: کبد چرب در افرادی که دارای شکم بزرگ هستند نسبت به افراد دارای چاقی سراسری بیشتر دیده می‌شود و خطرناک‌ تر است.
کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی است که می توان با رعایت اصول صحیح تغذیه ای، بخشی از اضافه وزن بدن را کاهش داد.
احمدی ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن را یکی از فعالیت های مهم کبد برشمرد و افزود: هر گاه مقدار چربی بیش از 5 درصد وزن کبد باشد، کبد چرب ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوعی که بیماران کبد چرب باید به آن توجه کنند، مصرف میوه و سبزیجات تازه است، گفت: مصرف این مواد غذایی در ماه رمضان باید افزایش و در وعده افطار و سحری، در رژیم غذایی گنجانده شود.
وی ادامه داد: روزه‌ داری برای افراد مبتلا به کبد چرب به ویژه بیمارانی که کبد چرب خفیف دارند مفید است و نه تنها باعث کاهش وزن و کاهش سایز دور شکم می شود بلکه به همان نسبت میزان چربی کبد را کاهش می دهد.
کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان کرد: روزه داری موجب می شود، سوخت و ساز بدن انسان تنظیم و چربی های کبد را آزاد و مورد استفاده قرار گیرد.
احمدی ابراز داشت: روزه داری طولانی مدت در مواردی که کبد بسیار چرب است می تواند مضر باشد و بیمار باید در چنین مواردی با پزشک خود مشاوره کند.
وی گفت: ویتامین گروه های B و C و E که بیشتر در کلم بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، غلات، جوانه ها و میوه ها دیده می شوند و سبوس برنج و گندم که منبع غنی از ویتامین های گروه B هستند به عنوان آنتی اکسیدان، تاثیر مناسبی بر کنترل کبد چرب دارند.
وی بیان کرد: بیماران مبتلا به کبد چرب مصرف سبزیجات به خصوص چغندر، هویج و سیر را افزایش دهند.
کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان مصرف غذاهای پر فیبر را برای کبد بسیار مفید عنوان و اظهار داشت: این افراد باید از مصرف غذاهای پر چرب و پر کلسترول پرهیزکنند.
وی گفت: مصرف مواد غذایی خانگی و سالم که با استفاده از روغن های مفید گیاهی مایع مثل روغن کنجد، زیتون و کلزا تهیه می شود برای کبد چرب مفید است.
احمدی ادامه داد: مصرف انواع ماهی ها به ویژه ماهی های ساردین، سالمون و قزل آلا و مغزها و روغن های گیاهی شامل کانولا، سویا، کتان و کنجد سرشار از امگا -6 مفید است.
وی یاد آور شد: مصرف غذاها و نوشیدنی های غنی از کافئین و الکل که می‌توانند پاکسازی کبد را با مشکل مواجه کند بهتر است بسیار کاهش یابد و مصرف چای سبز و آب میوه های طبیعی را جایگزین آنها شود.
کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی و بهبود تغذیه بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان تصریح کرد: غذاهای پر چرب و حاوی چربی اشباع و مصرف زولبیا و بامیه با توجه به نوع روغن هایی که در آن استفاده می شود بیماری کبد چرب را تشدید می‌کنند.
کارشناسان می گویند:این خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می دهد.
کبد چرب به شدت گلوکز، چربی ها و پروتئین های بد مانند هپاتوکین و فتوئین آ را تولید و در جریان خون آزاد می کند.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.