به گزارش ایرنا، نماینده سابق مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم اظهار داشت: برگزاری چنین مراسم هایی در گذشته های بسیار دور و در قالب آیین های شکرگزاری نیز برگزار می گردید.
آیت الله علی محمدی تاکندی ادامه داد: برگزاری جشنواره ها در قالب مراسم عبادی و بازی های بومی و محلی بدون شک باعث قرابت، نزدیکی، شادی و مهربانی مردم با یکدیگر شده و با توجه به اینکه این روزها بازی های اینترنتی به شدت مردم و به خصوص جوانان ما را مورد تهدید قرار می دهد، بازی های سنتی و بومی می تواند بهترین سرگرمی برای این قشر باشد.
به گفته وی، برگزاری جشنواره های مانند انگور قاقازان باعث حفظ سنت ها و باورهای دینی مردم نیز می شود.
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: منطقه قاقازان غربی با 510 هکتار از باغ های انگور و با دارا بودن باغات 700 ساله یکی از مهمترین مراکز تولید انگور استان و کشور به حساب می آید.
بهمن طاهرخانی با اشاره به تولید 60 نوع انگور در این منطقه، یادآور شد: با توجه به حایز اهمیت بودن این نوع محصول و نیز احتمال خطر نابودی بخش اعظمی از این باغات به علت کم آبی، باید تمام تلاش خود را در تقویت منابع آبی آن به کار بگیریم.
این نماینده مجلس با اشاره به خرابی جاده نیکویه به عنوان راه ارتباطی بین رشت با استان های زنجان و همدان، خاطرنشان کرد: با ترمیم و رسیدگی این مسیر ارتباطی و ایجاد بازارچه های فروش محصولات منطقه از جمله انگور، بدون شک علاوه بر ایجاد بازار فروش محصولات منطقه و اشتغال روستاییان، شاهد معرفی منطقه قاقازان به مسافران و گردشگران نیز خواهیم بود.
هشتمین جشنواره انگور قاقازان که در روستای نیکویه برگزار شد، علاوه بر بازی های بومی و محلی مانند توپ بازی و طناب کشی، از 6 چهره برتر منطقه در زمینه باغداری، کشاورزی و پرورش زنبور عسل، از جمله ربابه قدیری قهرمان ورزش های رزمی کشور تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
در پایان این مراسم تعدادی از بانوان با لباس های محلی و همراه داشتن سبدهای انگور به صورت نمادین مراسم شکر گزاری را به جا آوردند.
منطقه قاقازان در غرب استان قزوین با 80 روستای دارای سکنه واقع شده که 31 روستای آن را قاقازان غربی تشکیل می دهد.
انگور بی دانه سفید و قرمز، عسگری، شاهانه و چفته از جمله محصولات این منطقه به استان های گیلان، مازندران، سمنان، تهران و البرز ارسال و کشمش آن نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و ترکیه صادر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.