سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله با معرفی برترین ها در دو بخش نمایش صحنه ای و خیابانی به کار خود پایان داد.

اختتامیه سومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله شب گذشته(پنجشنبه 19 اسفند 1400) توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) اصفهان برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار جماران، مهدی بنکدار،  مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان، در این مراسم با بیان اینکه اندیشه امام خمینی(س) در همه ابعاد زندگی بسیار تأثیرگذار است و در ذهن همه نسل‌ها زنده و پویا باقی خواهد ماند، گفت: مقام معظم رهبری در جمله‌ای کلیدی امام را یک حقیقت زنده توصیف می‌کند و در جایی دیگر نیز می‌فرمایند که هر اندیشه‌ای که در قالب هنر بیاید ماندگار می‌شود. این دو جمله در کنار یکدیگر یعنی بیان حقیقت از طریق هنر، رسالت و مأموریت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در اصفهان را تشکیل می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه امام خمینی(س) با روحی لطیف، درکی زیبا، زبانی نافذ و خطی خوش بر هر مخاطبی به فراخور فطرت پاک و الهی خویش تأثیرگذار است، تأکید کرد: ایشان حقیقت هنر را بیانی برای برطرف کردن معضلات و مشکلات جامعه می‌داند و هنری را ارزشمند توصیف می‌کند که روشنگر راه هدایت بوده و آدمی را از تاریکی جهل و پرستش نفس رهایی بخشیده و به مقام انسان کامل نزدیک کند.  ایشان در پیامی می‌فرماید که هنرمندان زمانی می‌توانند کوله‌بار مسئولیت و امانت خود را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر تنها در چارچوب مکتبشان به حیات جاوید رسیده‌اند.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمین(س) اصفهان با اشاره به اینکه امروز دنیای چندرسانه‌ای و فضای مجازی سایه بر حق و حقیقت افکنده است، تأکید کرد: ما نیز در حد بضاعت خود تلاش کرده ایم طی سه دوره جشنواره به‌ عنوان سربازان روح‌الله در این جنگ نرم و بمباران اطلاعات، گل‌بارانی از آثار انسانی، دینی، عرفانی و معرفتی به سبک و سیره و اندیشه  امام خمینی(س) را به مخاطبان و نسل جوان امروز جامعه اسلامی هدیه کنیم.

وی ادامه داد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بر اساس رسالت اساسی خود مبنی بر استفاده حداکثری از بیان زبان نافذ هنر به ترویج اندیشه و معارف ناب اسلامی که همان اندیشه تابناک امام خمینی(س) است، ادامه خواهد داد و با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و ایجاد زمینه‌ای برای تعامل و مشارکت با تمامی نهادهای فرهنگی و صنعتی به حمایت آثاری که در ذیل تفکر و اندیشه امام قرار می‌گیرد همت می‌گماریم.

به گزارش خبرنگار جماران، هوشنگ جمشیدیان، دبیر هنری جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله نیز در این مراسم گفت: باید تقدیر کنیم از مدیر قبلی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان که این اعتقاد را عملیاتی کرد که می‌توان گفتمان و اندیشه‌های حضرت امام را با برترین هنر برای همه بیان کرد و چهره به چهره به دیگر نسل‌ها رساند و این مسیر در مؤسسه ادامه خواهد یافت.

 

وی با بیان اینکه از سال آینده جشنواره به شکل ملی برگزار می‌شود، یادآور شد: جشنواره جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله از بهمن‌ ماه سال 1396 آغاز شد، دو سال ادامه یافت اما متأسفانه جشنواره سوم به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد تا اینکه در دی‌ ماه سال 1400 تصمیم به ادامه جشنواره سوم گرفتیم.  تمام نمایش‌ها به شکل زنده اجرا شد و در آرشیو نیز موجود است. اما کارگاه‌های مختلف ازجمله بازیگری پیشرفته و تولید متون نمایشی و محتوا را تا سال آینده شاهد خواهیم بود.

گفتنی است در این مراسم از خانواده زنده یاد حسن کریمی تجلیل شد و در بخش اهدای جوایز بخش ویژه ذوب‌ آهن نیز علاوه بر اینکه لوح تقدیر و جایزه ویژه به نمایش خیابانی «خون، آبادی، قیام» اهدا شد و از همه گروه‌های نمایش صحنه‌ای و خیابانی نیز تقدیر به عمل آمد.

برگزیدگان بخش خیابانی سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله

 برای موسیقی دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی به محمد نادری از اصفهان آهنگساز نمایش «رضا شیپوری» به‌ عنوان برگزیده تعلق گرفت.

برای پوستر و بروشور، محمدعلی عمادی از اصفهان طراح پوستر و بروشور نمایش «مهربانوان وطنم» برگزیده شد.

برای طراحی لباس، فاطمه کهکش پور برای نمایش «مهربانوان وطنم» از اصفهان شایسته تقدیر شد.

برای طراحی فضا، دیپلم افتخار تندیس و جایزه نقدی رتبه اول به بهار پوریایی از بروجرد برای نمایش «خون، آبادی، قیام»، رتبه دوم به سید هومن میرمعنوی برای نمایش «روایت خون خدا» از رشت و رتبه سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به پریسا کهکش پور «مهربانوان وطنم» از اصفهان تعلق گرفت.

برای بازیگری زن رتبه اول به همه بازیگران نمایش «خون، قیام، آبادی» از بروجرد، رتبه دوم به‌ صورت مشترک به خانم‌ها سامیه معاشرتی، آریانا عفت طلب برای نمایش «روایت روح خدا» از رشت و رتبه سوم و لوح تقدیر و جایزه نقدی به سما سیمرغی برای نمایش «29» از مرند تعلق گرفت.

برای بازیگری مرد علی مجیدپور برای نمایش «29» به‌ عنوان بازیگر برتر معرفی شدند و محمد نادری برای نمایش «رضا شیپوری»، داود بهمنی و محمدرضا مصباح برای نمایش «خان مشک‌آباد» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش نویسندگی رتبه اول به مسعود و پژمان شاهوردی برای نمایش «خون، آبادی، قیام» از بروجرد، رتبه دوم به مصطفی جعفری خوزانی نویسنده نمایش «رضا شیپوری» و رتبه سوم به کریم مقدسی برای نمایش «خان مشک‌آباد» از استان مرکزی تعلق گرفت.

برای کارگردان رتبه اول به مسعود کردی برای نمایش «خون، آبادی، قیام» از بروجرد، رتبه دوم به پریسا کهکش پور برای «مهربانوان وطنم» و رتبه سوم به سید هومن میرمعنوی برای نمایش «روایت روح خدا» از رشت تعلق گرفت.

برگزیدگان بخش صحنه ای سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله

برای طراحی لباس شبنم کاظمی از اصفهان برای نمایش «پنجره‌ای رو به حقیقت» برگزیده شد.

برای طراح صحنه علی گنجی برای «تنگ‌ها شکسته» برگزیده شد و مرضیه اسدی زاده از اصفهان برای «زیر موازی فاصله‌ها» موردتقدیر قرار گرفت.

لوح تقدیر برای بازیگر کودک به نیایش محمدی برای «خورشیدی برای مهربانو» تعلق گرفت.

برای بازیگری رتبه اول به محدثه رضایی برای «بی تو کابوسها تعبیر می‌شود»، رتبه دوم به مرضیه اسدی زاده برای نمایش «خورشیدی برای مهربانو» و رتبه سوم مشترک به بازیگران «خورشیدی برای مهربانو» و «پنجره‌ای رو به حقیقت» تعلق گرفت.

برای بازیگری مرد رتبه اول به اسدالله بابایی برای نمایش «زیر موازی فاصله‌ها»، رتبه دوم به سینا بدری برای نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود»، رتبه سوم به هیراد اکبری برای «زیر موازی فاصله‌ها» و رضا ضیایی بازیگر «بی تو کابوسهایم تعبیر می‌شود» تعلق گرفت.

از هانیه طاهری نویسنده نمایش «تنگ‌های شکسته» تقدیر شد.

برای کارگردانی رتبه اول به متین تدریس حسنی برای «پنجره‌ای رو به حقیقت»، رتبه دوم به رضا قلع گری برای «زیر موازی فاصله‌ها» و رتبه سوم به علی گنجی برای نمایش «تنگ‌های شکسته» تعلق گرفت.

«پنجره‌ای رو به حقیقت» برای اجرای عموم در تماشاخانه مهر تهران حوزه هنری با انجام اصلاحاتی معرفی شد و جایزه ویژه ستاد جشنواره به همراه هدیه نقدی به آرزو نوروزی تعلق گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.