با اجرای حدود 10 نمایش صحنه ای و خیابانی، اجرای نمایش های سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله در اصفهان به پایان رسید.

با اجرای نمایش های صحنه‌ای «زیر موازی فاصله‌ها»، «پنجره‌ای رو به حقیقت»، «خورشیدی برای مهربانو» و نمایش های خیابانی «روایت روح خدا»، «خون، آبادی، قیام»، «مهر بانوان وطنم»، «خان مشک‌آباد»، «رضا شیپوری»  اجرای نمایش های سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله در اصفهان به پایان رسید؛ اختتامیه این جشنواره عصر روز پنجشنبه(19 اسفند ماه) برگزار و برگزیدگان معرفی شود.

زیر موازی فاصله ها

به گزارش جماران، «زیر موازی فاصله‌ها» از جمله تئاترهای صحنه‌ای به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی رضا قلع گری بود که در این دوره از جشنواره در تماشاخانه ماه به روی صحنه رفت.

این تئاتر داستان خانواده‌ای مذهبی است که پدر آنها یک آخوند درباری بوده و داماد آنها نیز در اداره ساواک  فعالیت دارد تا اینکه درست در دومین روز از فروردین سال 42 و در حمله رژیم شاه به مدرسه فیضیه، دختر خانواده که پرستار است به یک طلبه زخمی که وضعیت وخیمی دارد در خانه‌ پناه می‌دهد.

داماد خانواده در ادامه متوجه موضوع می‌شود و تا انتهای نمایش کشمکشی میان افراد خانواده در این ‌ارتباط وجود دارد اما در انتهای داستان، در تقابل این مثلث سه‌گانه، دختر خانواده که همسر این فرد ساواکی است، با فداکاری و شهادت خود جان طلبه مبارز را نجات می‌دهد.

«حقیقت مثل نور خورشید میمونه و هرچقدر ابرهای تیره جلوی آن را بگیرند حقیقت راه خود را به قلب آدم‌ها پیدا می کنه». این  دیالوگ از تئاتر «پنجره‌ای رو به حقیقت» به  نویسندگی مرضیه شریفی و کارگردانی متین تدریس حسنی به‌ خوبی خلاصه‌ای از داستان این نمایش را به تصویر می‌کشد، تئاتری که در نخستین روز از سومین جشنواره تئاتر روح‌الله به روی صحنه تماشاخانه ماه حوزه هنری رفت.

«پنجره‌ای رو به حقیقت» در فضایی غریب و غربی اتفاق می‌افتد و حقیقت از میان پوسته به‌ ظاهر صمیمی و امروزی خانواده‌ای که در نوفل ‌لوشاتو روزگار می‌گذرانند جوانه می‌زند و زخم‌های عمیق و شکاف فکری میان اعضای خانواده را نمایان می‌شود.

به گزارش جماران، نمایش «خون، آبادی، قیام» به کارگردانی مسعود کردی در بخش خیابانی جشنواره تئاتر روح‌الله حضور داشت و میزبان مردمی بود که از میدان نقش‌جهان بازدید می‌کردند و مخاطبان زیادی را به خود جلب نمود. داستان شجاعت زنان شهرستان بروجرد دستمایه اصلی این نمایش بود که رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های زنان ایران‌زمین را به تصویر کشید.

این کار ترکیبی از فرم و حرکت بود که در آن آرزو گودرزی، نیایش معصوم زاده، غزل هدایتی، مهسا خسروی و بهار زراعتی به ایفای نقش پرداختند. مسعود کردی نویسنده و کارگردان و پژمان شاهوردی دیگر نویسنده این کار، فاطمه کشفی مسئول موسیقی، سحر گیو طراح حرکت و حمید گودرزی مسئول اجرای این نمایش بودند.

خورشیدی برای مهر بانو

«خورشیدی برای مهر بانو» به نویسندگی مریم فخریان و کارگردانی مجید جزایری، از جمله نمایش‌هایی بود که در بخش صحنه‌ای  این دوره از جشنواره در تماشاخانه ماه به روی صحنه رفت.

این نمایش قصه دختری است که از سه‌سالگی و در زمان جنگ از ایران خارج‌شده و 20 سال است که در آمریکا زندگی می‌کند. پدر پریا در ارتباط با مادرش صحبتی نمی‌کند و تنها یادگاری پریا از مادرش یک گردنبند است که وی سعی می‌کند از طریق آن مادرش را پیدا کند. پریا از آمریکا به ایران می‌آید، یک عکس در نمایشگاه دفاع مقدس از مادرش می‌بیند و عکاس، خاطرات مادرش و چگونگی شهید شدن وی را برایش تعریف می‌کند بدون اینکه بداند این همان دختر کوچک «معصومه» است.

در سوی دیگری از تئاتر با 20 سال اختلاف‌زمانی شاهد زندگی خانواده‌ای در پاریس، در زمان حضور امام خمینی در نوفل‌لوشاتو هستیم، این خانواده تصمیم می‌گیرند بهترین دارایی خود را که گردنبندی با خورشیدی در وسط آن است برای امام خمینی(س) بفرستند، گردنبندی که توسط امام خمینی (س) به دختر سه‌ساله معصومه هدیه می‌شود و نقطه ارتباطی میان سه بخش داستان می‌شود.

بیژن نمکی زاده، رضا فرامرزی، شیما رسولی، مرضیه اسدی زاده ، محمدرضا مشبکی، مهدی هدایت نژاد و نیایش محمدی  در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مهر بانوان وطنم

«مهر بانوان وطنم» به نویسندگی و کارگردانی پریسا کهکش‌پور، در سومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله به نمایش در آمد. محمد رضوانی، محمدفاضل پورعابد، محمد جباری، فاطمه زاهدی، فاطمه حسین زاده، بتول نجفی، آناهیتا طالبی، آرزو آقالر، کیان عربستانی و نگار دری در کنار پل خواجو ایستادند تا پیکره تئاتر «مهر بانوان وطنم» را به شیوه «پرفورمنس آرت» شکل دهند.

این نمایش سیر تحول زنان را در تاریخ ایران از دوره قاجار، مشروطه، پهلوی اول، دوم نشان می‌دهد، زمانی که زنان در یک سیر طولانی اختناق اسیر هستند و هیچ نقشی در جریانات اجتماعی ندارند مگر رخدادهایی که به شکل درون اجتماعی و در داخل خانه‌ها آن‌هم به شکل پنهانی رخ می‌دهد.

در ادامه شاهد رهایی بانوان از قید خانه‌نشینی و ظلم و نقش آنها در پیروزی انقلاب اسلامی و سپس همراهی آنها با آقایان در پیروزی‌های دفاع مقدس هستیم.

به گزارش جماران، نمایش خیابانی «خان مشک‌آباد» به نویسندگی و کارگردانی کریم مقدسی در سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله به نمایش درآمد. این نمایش داستان رشادت‌های آیت الله سید مصطفی خمینی در مقابل خانی است که رضاشاه را الگوی خود می‌داند. این نمایش به سبک تعزیه به اجرا درآمد و اوزان شعری نوشته ‌شده به‌عنوان دیالوگ‌ها جمع تماشاچیانی که به میدان نقش‌جهان آمده بودند را به وجد آورد.

داستان رشادت‌ها و شهامت سید مصطفی خمینی به زبان شعر و به سبک تعزیه آن‌چنان جذاب بود که سکوت بر جمع تماشاچیان مستولی شد. یعنی عوامل این نمایش که از استان مرکزی میهمان جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله بودند در اصفهان خوش درخشیدند.

شایان‌ ذکر است در این نمایش ابراهیم سلیمانی، علی‌اصغر مقدسی، داوود بهمنی، حشمت زارع و محمد معقولی ایفای نقش کردند. ریحانه مقدسی طراحی لباس این نمایش، موسیقی بر عهده سلیمانی و زارعی بود.

رضا شیپوری

«رضا شیپوری» نیز از نمایش‌هایی بود که در بخش خیابانی این دوره از جشنواره به نمایش درآمد. رضا جلوی جمعیت بالا و پایین می‌رود و خاطرات روزهایی که با موسیقی خو گرفته است را مرور ‌می‌کند و مترجم برای گردشگر اروپایی بخش‌هایی از نمایش را ترجمه می‌کند و حرکت بازیگران در قاب دوربین ثبت می‌شود.

محمد نادری کارگردان این تئاتر و تنها بازیگر این نمایش بود و گروه موسیقی شامل شایان معتمدی و کریمی با نوازندگی ترومپت، مصطفی ادیب نوازنده سای‌درام، علی علیزاده نوازنده ترومپت، عرفان نریمانی نوازنده تنبک، ضرب و زورخانه و محمدحسین احمدیان با نواختن ویولن این نمایش را همراهی کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.