حشمت کوشکی در نخستین روز از هفته ملی مهارت در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی فارس گفت: در حالی که تنها دانشگاه ها و سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزش هستند اما متاسفانه برخی دستگاه های اجرایی به صورت غیر رسمی به مقوله آموزش ورود کرده و آموزش های غیر رسمی ارایه می دهند.
وی با بیان این که چنین اقدامی دخالت در کار آموزش به حساب می آید، ادامه داد: متاسفانه آموزش های ارایه شده از سوی این دستگاه ها نه از استاندارد خاصی پیروی می کند و نه از اعتبار برخوردار است این در حالی است که آموزش های فنی و حرفه ای از استانداردهای ملی و بین المللی تبعیت کرده و به دلیل برخورداری از کد بین المللی گواهینامه های صادره از سازمان فنی و حرفه ای در تمام کشورهای دنیا معتبر است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فارس با اشاره به اخبار و آمار رسمی در خصوص اشتغال مهارت آموزان گفت: 60-50 درصد آموزش به مهارت آموزان در دوره های فنی و حرفه ای منجر به اشتغال می شود که گاها این رقم در برخی رشته ها از جمله MDF به 80 درصد می رسد.
کوشکی با بیان این که 8 میلیون و 300 هزار نفر ساعت آموزش جزو تعهدات اداره کل فنی و حرفه ای برای دوره های آموزشی در مراکز آموزشی دولتی زیر نظر این اداره کل است،‌ ادامه داد: در سه ماهه اول امسال در 50 مرکز فنی و حرفه ای دولتی در قالب 290 کارگاه و 351 حرفه 2 میلیون و 64 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شد.
وی گفت: این دوره ها شامل دوره های برگزار شده در مراکز ثابت، بهزیستی، ‌دانشگاه ها، سکونت گاه های غیر رسمی،‌ آموزشگاه ها، پادگان، زندان ها،‌ عشایر،‌ جوار کارگاه، ‌شهرستان های صنعتی و مراکز دایر شده برای معتادین بهبود یافته است.
کوشکی گفت: همچنین در آموزشگاه های خصوصی در سه ماهه اول امسال حدود دو میلیون نفر ساعت در 855 آموزشگاه در قالب 34 رشته و 180 حرفه دوره آموزشی برگزار شد.
وی با تاکید بر لزوم رعایت کیفیت در برگزاری دوره های آموزشی گفت: خوشبختانه گام های خوبی در رعایت کیفیت در دوره های آموزشی برداشته ایم و توانسته ایم مهارت لازم را در بخشی از نیروهای کار شاغل حوزه صنعت،‌ خدمات و کشاورزی ایجاد نماییم.
کوشکی به اقدامات صورت گرفته برای به روز کردن آموزش ها به خصوص در حوزه انرژی خورشیدی، هوشمند سازی ساختمان، IT و ICT ، انستیتو مهارتی برق، ‌الکترونیکی و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: همچنین توانمندسازی سربازان وظیفه در نیروی مسلح، توانمند سازی دانش آموزان و دانشجویان از دیگر رویکردهای جدید سازمان فنی و حرفه ای است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فارس گفت: تقویت بنیه مهارتی در سنین پایه با برگزاری دوره فارس مهارت ویژه دانش آموزان در این استان کلید خورده و طبق تفاهم نامه منعقد شده بین آموزش و پرورش و این اداره کل،‌ سه هزار دانش آموز در مراکز فنی و حرفه ای دولتی به صورت رایگان و 20 هزار نفر در بخش خصوصی با 30 درصد تخفیف آموزش های مهارتی در تابستان امسال خواهند گذراند.
کوشکی در ادامه با اشاره به شروع هفته مهارت در اول مردادماه گفت: در این هفته مرکز ارتقای شایستگی دانشجویان SCD و دو انستیتو تخصصی برق و الکترونیکی به همراه کارگاه آموزش طلا و جواهرسازی افتتاح خواهد شد، ضمن آن که در حال آماده سازی 7 سایت تخصصی در حوزه برق در شهرستان های نورآباد، فیروزآباد، قیر و کارزین، فسا، نی ریز، خرمبید و اقلید هستیم که تا هفته دولت آماده بهره برداری خواهد شد.
وی با بیان این که تا آخر شهریور ماه تمامی شهرستان های فارس به مراکز سنجش الکترونیک مجهز می شوند، گفت: مرکز سنجش الکترونیک بوانات، اقلید، پاسارگاد، مرودشت، بالاده و ارسنجان در هفته ملی مهارت افتتاح می شوند.
وی به اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار اشاره کرد و گفت: نتایج این طرح ایجاد اشتغال مناسب بوده و در سه ماهه اول امسال 780 نفر در 191 واحد تولیدی و کارگاه توانسته اند مهارت لازم برای ورود به بازار کار را بیاموزند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای به روز کردن کارگاه های مهارت آموزی گفت: در سه ماهه اول امسال 3 میلیارد ریال هزینه این کار کردیم و 30 دستگاه خودرو چری به کارگاه اضافه شد.
وی در پایان به برنامه های آینده این اداره کل اشاره کرد و گفت: تامین نیروهای با مهارت در منطقه انرژی بر لامرد، راه اندازی مجمع خیرین اشتغالزا، توسعه آموزش های مجازی، IT و ICT از جمله این برنامه هاست.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 972447
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.