این خبری بود که حدود سه سال قبل از سوی تنی چند از مسئولان میراث فرهنگی عنوان شد. در آن زمان مسئولان تاکید داشتند که پرونده به زودی تکمیل خواهد شد و ظرف یک یا دوسال پس از تکمیل پرونده این آثار در فهرست جهانی جای می گیرد، به طوری که سه سال قبل مسعود رضایی منفرد مدیر وقت پایگاه جهانی تخت‌جمشید درباره الحاق نقش رستم و نقش رجب به پرونده جهانی تخت‌جمشید، گفت؛ وقتی کارهای این طرح انجام شود ارزیاب یونسکو برای بازدید به استان فارس می‌آید. اگر بتوانیم خوب کار کنیم باید تا هفت ماه آینده این مطالعات را انجام دهیم چون مستندنگاری‌ها زمان می‌برد. وی همچنین در آن زمان وعده داد که این پرونده تا دوسال دیگردر فهرست جهانی قرار گیرد، اما پیگیر های خبرنگار ما حکایت دیگری دارد و به نظر می رسد این آثار تا چند سال دیگر هم جهانی نخواهند شد. حمید فدایی سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه قرار گیری آثار در فهرست جهانی فرآینده ساده ای نیست، تاکید کرد : نوع رفتار با این نقوش به واسطه اینکه در حریم محوطه جهانی تخت جمشید هستندو ازسویی هم دارای ارزش منحصر به فردی می باشند مانند دیگر آثار ثبت جهانی است و همواره مورد مرمت و حفاظت اصولی قرار دارند.
وی در گفت و گو با خبرنگار «خبر جنوب» با بیان اینکه در واقع نقوش باستانی رستم و رجب جزیی از مجموعه تخت جمشید محسوب می شوند، افزود: همواره بخشی از ضوابط و مقرراتی که برای مجموعه جهانی تخت جمشید یا پاسارگاد وجود دارد در رابطه با این نقوش (رستم و رجب ) نیز اعمال می شود.
فدایی در ادامه گفت:در حال حاضر پیگیر الحاق این محوطه های با ارزش و منحصر به فرد در پرونده میراث جهانی تخت جمشید هستیم اما نمی توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد.
به گفته سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در واقع این پرونده الحاقی متمم پرونده ثبت جهانی تخت جمشید یا همان پارسه است .
به گزارش خبرنگار ما در نقش رستم آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی و نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارد. در دوره ساسانی، محوطهٔ نقش رستم از نظر دینی و ملی اهمیت بسیار داشته‌است.

در قدیم نام این مکان سه‌گنبدان یا دوگنبدان بوده‌ که در بین مردم منطقه، به کوه حاجی‌آباد، کوه استخر یا کوه نِفِشت نیز معروف بوده و احتمالاً پس از آنکه ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگ‌نگاره‌های شاهان ساسانی ارتباط برقرار کردند، نام نقش رستم به این مکان داده شد.
4 آرامگاه خشایار شاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم در این مکان قرار دارد که همهٔ آن‌ها از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و از بین 4 آرامگاه موجود، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد.
کعبه زرتشت بنای سنگی این مجموعه در دوره هخامنشی ساخته شده و از نام آن در آن دوران اطلاعی در دست نیست ولی در دوره ساسانی به آن بُن خانک گفته می‌شده است.
نقش رجب نیزاز آثار مهم دوره ساسانی یکی از قدیمی‌ترین آثار این دوره در سراسر ایران است که در 3 کیلومتری شمال تخت جمشید، در سمت راست جاده روبه‌روی راهی که به نقش رستم می‌رود و در داخل شکافی در کوه قرار دارد. ‌حجاری‌های نقش رجب شامل چهار نقش برجسته تاجگذاری اردشیر بابکان، تصویر کرتیر، موبد بزرگ و مقتدر اوایل دوره ساسانی، نقش شاپور اول و تاجگذاری شاپور اول ساسانی است.
به نظر می رسد علت این نام گذاری قهوه خانه ای بوده که در آن نزدیکی وجود داشته و به نام آن شخص که رجب نام داشته، بوده است به همین دلیل به نقش معروف شده است.
کتیبه ها یا نقش برجسته های موجود در نقش رجب شامل تاجگذاری اردشیر بابکان بنیان گذار سلسله ساسانی، تاجگذاری شاپور اول پسر و جانشین اردشیر بابکان و همراهان او، نقش برجسته کرتیر موبدان موبد دوره ساسانی است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 913824
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.