مصیب امیری گفت: گسترش و رشد تسهیلات و زیرساخت های گردشگری مدت زمان ماندگاری و همچنین رضایت گردشگران را افزایش میدهد و توسعه گردشگری پایدار را در پی دارد.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در طرح مذکور اشاره کرد و افزود: در این طرح عملیات اجرایی شامل تکمیل مجتمع خدماتی، بهداشتی، رفاهی، تکمیل فنس کشی محوطه، اجرای تک لبه برای کانال عبور آب دور محوطه و تسطیح و زیر سازی پارکینگ صورت گرفته است.
این مسئول همچنین اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه را رقمی بالغ بر 2 میلیارد 150 میلیون ریال اعلام کرد.
گفتنی است، نقش رستم نام مجموعه باستانی بی نظیری واقع در روستای زنگیآباد در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که تاریخ کهن سه دوره ایران باستان را در حافظه خود به یادگار دارد . در این مجموعه از نقوش ایلامی گرفته تا آرامگاه پادشاهان هخامنشی و نقوش برجسته پادشاهان ساسانی به یادگار مانده است.
«نقش رستم» برای جهانی شدن آماده میشود
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اسکن لیزر و ایجاد داربست پله ای حفاظتی در محوطه تاریخی نقش رستم به دنبال عملیاتی شدن طرح های حفاظتی و مرمتی در محل و به منظور آماده سازی پرونده ثبت جهانی و الحاق نقش رستم به تخت جمشید خبر داد.
به گزارش میراث آریا، مسعود رضایی منفرد گفت: عملیات اسکن لیزر محوطه تاریخی نقش رستم و ایجاد داربست حفاظتی بر روی آرامگاه خشایار به منظور تحقق بخشیدن به اهداف مرمتی، انجام شد.
وی افزود: اسکن لیزر، روش جدیدی برای مستند سازی کامل بناها و محوطه های تاریخی است که در نقش رستم با دقت زیاد اجرا شد. اسکن لیزر نقش رستم علاوه بر مستند سازی کامل اثر، در طرحهای مرمتی و حفاظتی با ارائه اطلاعات کامل، کاربرد خواهد داشت. همچنین ارتقای حفاظت، مرمت و به کارگیری دانش روز در این خصوص، در پرونده ثبت جهانی الحاق نقش رستم به تخت جمشید گامی رو به جلو به شمار می رود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به آبراهههای مربوط به دوره هخامنشی در این محوطه و در بالای نقوش اشاره کرد و گفت: این آبراهه ها مورد بررسی حفاظتی و مرمتی قرار گرفته تا در فصل بارش، نقوش از جاری شدن آب بر روی آن در امان بماند.
وی پروژه استیج بندی حفاظتی آرامگاه خشایار بهارتفاع 60 متر که پله گذاری شده است را گامی دیگر در مسیر اجرایی شدن اهداف حفاظتی و مرمتی مجموعه نقش رستم برشمرد و افزود: کارگاه ایجاد شده مزیت دسترسی به تمام نقوش، درون آرامگاه خشایار و بالای نگاره ها را آسان و امکان پذیر ساخته که هم در کار برداشت و هم در تسهیل روند اجرای طرح و برنامه حفاظت و مرمت مفید خواهد بود.
رضایی منفرد اضافه کرد: احیا و اجرای طرحهای حفاظتی و مرمتی در نقش رستم میتواند مسیر دستیابی محوطه تاریخی نقش رستم را به نشان ثبت جهانی یونسکو تسهیل کند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 761712
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.